בעקבות התיקון לחוק המכר: קבלנים שוקלים להקפיא פרויקטים מוזלים בפריפריה

רכיב ההצמדה למדד התשומות הופחת ל-40%, אך בפריפריה רכיב הבנייה גבוה הרבה יותר והקבלנים שהתחייבו למחיר סופי במכרזי "מחיר מטרה" בבעיה. "כשאלפי דירות במחיר מופחת, היזמים בסיכון גבוה. כללי המשחק השתנו? תעשו מכרז חדש"

שיתוף הכתבה
בנייה חדשה בנתיבות. תיעצר בקרוב? (שאטרסטוק)בנייה חדשה בנתיבות. תיעצר בקרוב? (שאטרסטוק)

קבלנים הבונים פרויקטים מוזלים במתווה מחיר למשתכן ומחיר מטרה בפריפריה מאיימים להקפיא אותם. זאת בעקבות תיקון חוק המכר שאושר על ידי הכנסת לפני כחודש, ואשר מגביל את אפשרות ההצמדה למדד תשומות הבניה ל-40% בלבד ממחיר הדירה. לטענת הקבלנים שעמם שוחחנו, חלקם בעילום שם, מדובר בתיקון שעשוי להביא לפרוייקטים הפסדיים בפריפריה שבה שיעור רכיב הקרקע בדירה הוא נמוך, ואילו רכיב הבניה גבוה הרבה יותר מ-40%.

"התיקון לחוק המכר שמצמצם את ההצמדה למדד תשומות הבנייה, יצר בעיה גדולה במיזמי מחיר למשתכן בפריפריה", אמר למרכז הנדל"ן בכיר בחברת יזמות שביקש להישאר בעילום שם. "במחיר למשתכן, כשאלפי דירות במחיר מופחת, היזמים לוקחים סיכון מוגבר. עד עכשיו, מה שהגן עליהם במקרה של התייקרות עלויות הבניה היתה ההצמדה למדד. עכשיו המדינה שינתה את זה".

לדבריו, בשל העובדה כי מחיר הקרקע בפריפריה זול יחסית, 70%-80% מעלות הדירה קשורה בביצוע. זאת בעוד שהמדינה מאפשרת כעת להצמיד 40% בלבד למדד התשומות. "זו התערבות בשוק חופשי. הכי חמור שבן אדם כבר זכה במכרז לפני התיקון לחוק והוא מחויב לו, אך לא יכול לפצות את עצמו על התייקרות הבניה. ככל שהמקום יותר פריפריאלי והדירות יותר מסובסדות - יכול להיות שהיזם יצא מהמשחק. כללי המשחק השתנו? תעשו מכרז חדש".

צבי ויינר, מנכל מגידו (רועי כהן)צבי ויינר, מנכל מגידו (רועי כהן)

"התנאים שונו בדיעבד. זה לא תקין"

לדברי צבי ויינר, מנכ"ל  חברת הבניה מגידו המרבה לבנות בפריפריה, "באחד הפרויקטים שאותו אנו משווקים, אנחנו מחכים היום לפתרון בעקבות ההחלטה של הממשלה להצמיד את המדד רק ל-40% ממחיר הדירה. בינתיים התאחדות הקבלנים עתרה לבג"צ ואנחנו מקווים שהנושא ייפתר. במכרזים העתידיים שייחתמו זה תקין כי היזם כבר יביא בחשבון בתחשיב הכלכלי שלו שהמדד ישתנה, ויבצע לפי זה את החישובים המתאימים לפרויקט. אבל במכרזים שכבר נסגרו, ובהם יזמים זכו בתנאים מסוימים ואז התנאים שונו בדיעבד - זה לא תקין.

"התיקון לחוק גורר פגיעה משמעותית יותר בפריפריה. אם במרכז הרכיב הדומיננטי ביותר במחיר הדירה הוא עלות הקרקע, בפריפריה זה הפוך ורכיב הבנייה הוא המרכיב הדומיננטי ביותר במחיר הדירה.  יש כאן פגיעה בקבלנים ויחס לא הוגן".

גם אחמד עמלה , מנכ"ל ניצני מבשרת, יזמית הפועלת בלוד, מודיעין ושוהם, טוען כי החוק פוגעני: "זה לא חוק שוויוני. זה פופוליזם יותר מחוק. מחר תיגמר המלחמה, יחזור המדד לעליות מתונות. התוצאה היא שבמחיר הראשוני אני אקח מחיר גבוה יותר. אם תשווה רווח יזמי של הבנקים, הבנקים שותפים לרווחים". 

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מדד תשומות הבנייהמחיר מטרהאחמד עמלהמגידוצבי ויינרדירה בהנחהתיקון חוק המכרבניה בפריפריה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...