העיר הזו שלהן: כך הפכה משבצת מהנדסי הערים לטריטוריה נשית

מבאר שבע עד קריית שמונה, מבת-ים עד הרצליה, כרבע מכלל מהנדסי העיר בישראל כיום הן מהנדסות – נתון שרחוק משוויון אך שמשקף התקדמות עצומה. בשיחה עם מהנדסת העיר קריית שמונה ומנכ"לית איגוד מהנדסי הבניין בדקנו למה דווקא העמדה הזו הפכה לנשית, ומה צריך לקרות כדי שנראה זאת בשאר ענפי הנדל"ן. צעד ראשון: שירותי נשים באתרי בנייה

שיתוף הכתבה
טל עוזיאל כרמל ובשמת פלג סרצ'נסקי (דוד טברסקי, רמי חכם)טל עוזיאל כרמל ובשמת פלג סרצ'נסקי (דוד טברסקי, רמי חכם)

ענף הנדל"ן נחשב לשמרני, ולכן גם לגברי למדי. מנכ"ליות של חברות בניה וחברות יזמיות נדיר למצוא. בתחום משרדי השמאות ועריכת הדין המצב מעט טוב יותר, אך עדיין מדובר ברוב גברים מוצק. אולם בתפקיד משמעותי אחד, חל בעשור החולף זינוק ברמת הייצוג הנשי. הכוונה היא לתפקיד מהנדסי הערים – הסמכות התכנונית הבכירה בכל עיר ועיר, אשר על פיה יישק דבר.

כרבע מכלל מהנדסי העיר כיום הן למעשה מהנדסות, אשר מאיישות את התפקיד בלא פחות מ-50 רשויות מקומיות, כך לפי נתוני איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים. ביניהן בהן כמה מהערים הגדולות והמרכזיות בישראל, בהן באר שבע, רמת גן, בת-ים, גבעתיים, רמת השרון, הרצליה, בית שמש, קריית גת, כפר סבא ועשרות רשויות נוספות. המצב כמובן עדיין רחוק מלהיות שוויוני ויש עוד הרבה לאן לשאוף. ועדיין, מדובר בהתקדמות גדולה ביחס למצב בעבר.

טל עוזיאל כרמל, חברת איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים, ממלאת את תפקיד המהנדסת בעיר מרובת אתגרים, והצפונית ביותר בישראל – קריית שמונה. לשאלה כיצד היא מסבירה את השיעור הגבוה יחסית של נשים בתפקיד היא משיבה כי "זה תפקיד שההכשרה שלו תכנונית ברובה, ויש הרבה אדריכליות שמתעסקות בתחום תכנון הערים. הבסיס הוא לא לימודי נדל"ן או לימודי כלכלה, אלא לימודי אדריכלות שהוא תחום לימוד מקצועי עם בערך 50% אחוז נשים".

האם עולם הנדל"ן פתוח היום לנשים יותר מבעבר?
"כן. התפיסה שלי בכללי זה שהבסיס שניתן לנשים להתחיל בכל מקצוע שיבחרו הוא יותר מקובל. אם בעבר למעט נשים הייתה הכוונה חברתית או דוגמאות בפועל שזה טבעי ללמוד כלכלה או הנדסה, היום זה יותר פשוט תרבותית להיות בחוגים האלה בלימודים ובתעסוקה. יש לי מכרה, מהנדסת חשמל, שאמרה שלא הייתה לה דוגמה אישית כילדה שקיים דבר כזה 'מהנדסת', ועכשיו המצב משתנה, אך לאט מדי לטעמי".

מה צריך לקרות כדי שנראה בתעשייה יחס גברים-נשים זהה?"הכשרה שווה מגיל צעיר לכולם, העברת המסר לבנות מגיל צעיר שהן יכולות לעשות מה שהן רוצות, ולתת להן תמיכה לבצע דברים שחשובים להן. יכול להיות שמעודדים אותן רק בבית או רק בבית הספר ולעומת זאת כאשר יצאו 'החוצה' מקומות העבודה יתייחסו אחרת. נדרשת גישה רב מערכתית כך שזה יהיה סטנדרטי לכולן ולכולם, וגם בנות בגיל צעיר יידעו שזה טבעי.

"אני חושבת שהשאלה העיקרית זה איך כל אחד מתייחס לעצמו ואני לא מתייחסת לעצמי רק בתור המגדר שלי, אלא רואה את העשייה עצמה: אתה בנאדם ואתה מקצועי ואתה אמור לעשות מה שהכי טוב בצורה מקצועית ולשרת את הציבור בצורה הטובה ביותר. אני לא שמה את זה שאני אישה כאישיו בכלל, וחושבת שכך צריך להיות לגבי צבע, דת וכו'".

מה את אומרת לאשה צעירה שרוצה להיכנס לעולם האדריכלות והתכנון?
"זה קשה, את צריכה לרצות את זה, להתמיד ולא לוותר. זה בדיוק מה שהייתי אומרת גם לגבר אם היה שואל אותי. ספציפית לאישה הייתי אומרת שלא להתייחס לרעשי רקע מיותרים. בתקופתנו אנו כבר אין כמעט מקרים שיש בעיה עם אנשים שמתייחסים באופן לא מקבל בנושא המגדרי, אך לפעמים נתקלים באדם ספציפי שאומר לך איזו שטות ואת צריכה לנטרל את זה ולהבין שזה לא רלוונטי ושאת עושה את מה שאת רוצה לקדם".

בדינמיקה שבתוך העירייה, יש הבדל בין מהנדס למהנדסת?
"תנאי הסף לתפקיד מהנדס עיר הוא אחד מתוך שניים: תואר בהנדסה אזרחית או אדריכלות. הרבה מהנדסי עיר גברים באים מתחום ההנדסה, וזה לדעתי ההבדל העיקרי. אדריכלים בדרך כלל לומדים גם תכנון ערים, מתעסקים ברישוי מבנים, לומדים היסטוריה של אדריכלות וכדומה. מהנדסים אזרחיים בדרך כלל לומדים דברים אחרים ומפה נובע ההבדל".

מהם לדעתך היתרונות של נשים בעמדות ניהול?
"נשים הן לרוב יותר רגישות, גם לקושי של אחרים, וגם לנושאים סוציאליים. לדעתי לרוב הן גם פחות מוצאות את הפתרון באגרסיביות אלא בדרכים יותר רגועות ובשיח מורכב. לפעמים גם לנשים יש קצת פחות 'אגו' ויכולות למקד את האנרגיה בדברים אחרים".

"תוכנית מגיל גן טרום חובה"

כפי שעוזיאל כרמל ציינה, לימודי אדריכלות הן תחום נשי יחסית, ומכאן ריבוי מהנדסות העיר והמתכננות, ואילו תחום ההנדסה האזרחית גברי הרבה יותר, ומהנדסות כמעט שאינן בנמצא. אלא שבראש הארגון המקצועי של המהנדסים – איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, עומדת אשה – בשמת פלג סרצ'נסקי.

"כרגע אנחנו במצב שהיחס בין נשים וגברים במקצועות ההנדסה הולך בצורה משמעותית לכיוון גברים", אומרת פלג סרצ'נסקי, "עם זאת אנחנו רואים שיש מגמה שהתהפכה במקצועות כמו אדריכלות ורפואה וכמו שזה קרה שם זה קורה אצלנו. אנחנו רואים הרבה יותר מהנדסות במקצועות כמו מהנדסות עיר".

האם עולם הנדלן פתוח היום לנשים יותר מבעבר?
"בוודאות כן. אני חושבת שאם מסתכלים על זה מבחינת הזדמנויות כל העולם פתוח יותר מבעבר. העולמות שלנו שיש בהם מחסור בכוח אדם משמעותי לפתוח לנשים את הדלת זה עם חשיבות גבוהה".

מה צריך לקרות כדי שנראה בתעשייה יחס גברים - נשים זהה?"קודם כל רצון. גם ממשלתי וגם ציבורית וגם אזרחי. זה צריך לצאת גם מהרשות הציבורית וגם מהפרטית. לדעתי גם לא תיהיה ברירה כי זה באמת צורך וצריך לפתוח את הענף הזה כמה שיותר בפני נשים. מבחינת חובת ההוכחה הם עומדות ויעמדו בזה היטב".

חמש שנים קדימה, איפה אנחנו עם שילוב נשים בעולם ההנדסה?"אני מאמינה שאם נותנים לנשים את ההזדמנות להיות בעולם הזה, מספרן רק ילך ויגדל וכולם רק ירוויחו מזה. אנחנו מעודדים נשים ללמוד את מקצועות ההנדסה ומאפשרים את כל התנאים הנדרשים לעבודה בשטח, כמו לדאוג שבאתרי בניה יהיו שירותים גם לנשים וגם לגברים. ברגע שמתייחסים לדברים באופן שוויוני זה קורה.

"אנחנו מקדמים היום פעילות לילדים כבר מגיל גן. התוכנית הזאת מתחילה מגן טרום חובה ומועברת עד תיכון כולל. מעבר לכך, אנחנו מעבירים תוכנית חונכות לסטודנטיות, בהן הן חושפות אותן לעשייה, לוקחות אותן למפגשים והכל במטרה לעודד את הנשים בענף".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איגוד מהנדסי ואדריכלי העריםטל עוזיאל כרמלאיגוד מהנדסי הבנייה והתשתיות בישראלבשמת פלג סטרשנסקי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...