אמזון: כיצד נוכחותה של חברת ענק משפיעה על שוק הנדל"ן?

אמזון ביטלה את הקמת המטה החדש בניו-יורק - מה זה עשה לנדל"ן באזור? • מה ההשפעה על העסקאות, על מחירי הדיור באזור ועל מצב הרוב הנדל"ני בכלל?

שיתוף הכתבה
אמזון אמזון

רבות כבר נכתב ונאמר על החלטת אמזון שלא להקים מטה בניו יורק. אך כיצד אירוע כזה משפיע על מצב הרוח הנדל"ני בעיר?

ב-12 בנובמבר 2018 הודיעה אמזון רשמית כי היא מתכוונת להקים מטה חדש בעיר ניו יורק. המטה אמור היה לקום ברובע קווינס – הרובע המנומנם והישנוני של ניו יורק – ולפי התחזיות ליצור 25 אלף מקומות עבודה חדשים בעיר.

ההמשך ידוע כבר: ממש לפני כמה ימים הודיעה אמזון כי היא מבטלת את התוכנית ולא תקים מטה בניו יורק, זאת בשל ההתנגדות של גורמים רבים – הן בשל הטבות המס המפליגות שהייתה אמורה לקבל החברה בסכום כולל של שלושה מיליארד דולר, והן מחשש (מצד חלק מהמתנגדים, לכל הפחות), למעין "השתלטות עוינת" של אמזון על השוק הניו יורקי הטכנולוגי.

לא ניכנס כאן לעניין הוויכוח עצמו, ננסה לבחון זאת מזווית אחרת: ההשפעה על שוק הנדל"ן המקומי. נדמה שזאת הזדמנות יוצאת דופן להבין כיצד משפיעה כניסה של חברת ענק על שוק נדל"ן בעיר מסוימת, וכמובן – כיצד משפיעה על השוק החלטה המטרפדת כוונה כזו, עוד לפני שהתממשה.

בוננזת עסקאות – ובסיומה פרצופים נפולים, בעיקר של מתווכים

אם כן, מאז נובמבר האחרון עברו מספיק מים בנהר, ולשוק היה די זמן להגיב להכרזה על כניסת אמזון לניו יורק. האם השוק אכן הגיב, וכיצד? מתברר שהשטח רעש וגעש מאז ההחלטה על הקמת המטה החדש, וגרם לעלייה מטאורית במספר עסקאות הנדל"ן שהתבצעו ברובע המנומנם. יש אף שהגדירו זאת כהתעוררות לחיים של אחד האזורים האפורים ביותר בניו יורק, וחלמו על עלייתו של רובע קווינס לגדולות.

עד כמה ההשפעה הייתה גדולה? חברת הנדל"ן Reconomy, אשר מרכזת נתונים שונים בתחום הנדל"ן בארה"ב, הצביעה באחרונה על עלייה של יותר מ-35% בהיקף חיפוש הנכסים בלונג איילנד סיטי – הלוקיישן המתוכנן של המטה החדש – ומתווכי נדל"ן רבים דיווחו על התעניינות חסרת תקדים, כולל חתימה על עסקאות, שבפירוש התבצעו בעקבות הכרזת אמזון.

גם מחירי הנדל"ן בסביבה זינקו, כך על פי ניתוח עסקאות שהתבצעו מנובמבר. עוד ועוד משקיעים התעניינו לפתע בקווינס, והסיבה לכך ברורה: 25 אלף משרות חדשות משמעותן "קפיצה" אדירה בפעילות באזור המטה – קפיצה שכל אחד רוצה להרוויח ממנה. נראה היה שקווינס בכיוון הנכון, בעיני מי שמעוניין בכך, כמובן. ואז הגיעה הודעת ה"התקפלות" של אמזון.

התחושה בשטח, כפי שמדווח בכלי תקשורת רבים, הייתה של תדהמה – בעיקר בקרב אנשי הנדל"ן עצמם. אם נדייק, מתווכי הנדל"ן הם שדיווחו על ההשפעה המיידית והמשמעותית ביותר. מתווך נדל"ן בשם ראיין סרהנט, המצוטט בכתבה באתר CNBC מספר איך חתם על 15 עסקאות שונות בעקבות כניסתה הצפויה של אמזון לניו יורק, ואיך מיד לאחר ביטול המהלך התקשרו אליו כל אותם קונים שהתעניינו באפשרות לבטל את העסקה.

מתווך אחר, אריק בנאים, טוען בכתבה שפורסמה בבלומברג כי לקוחות מתקשרים אליו שוב ושוב, ומנסים לברר כיצד ההודעה של אמזון שלא להיכנס לעיר תשפיע עליהם. "עסקה כזאת הייתה יכולה להפוך את קווינס לאזור פעיל 24/7, וכעת הוא יישאר פרבר שינה", אומר בנאים. הכותרת של הכתבה הזו, אגב, מדברת על הייאוש של מתווכי הנדל"ן בעקבות ביטול עסקת אמזון.

הגדיל לעשות אמיל סקנדול, בכתבה שפורסמה במגזין "INC." האמריקאי, כשקבע כי בביטול עסקת אמזון איבדה קהילת ההייטק הפורחת בניו יורק את "דלק הטילים" שלה. לטענתו, כניסת אמאזון לעיר הייתה מקרבת אותה אל חלומם של פרנסי העיר – להפוך להעתק מוצלח של עמק הסיליקון הנודע – וכי כעת לא בטוח בכלל שזה יקרה.

לסיכום, נצטט דווקא אמרה אופטימית של אותו סרהנט, מתווך הנדל"ן הניו יורקי שהתראיין לכתבת CNBC, שאומר כי למרות הכול "רובע קווינס עדיין יכול לשגשג ולהתפתח", בייחוד כשהמחירים בו נמוכים פי כמה מאלו הרווחים ברובע מנהטן היקר להחריד. 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עסקאות נדל"ןנדל"ן בחו"לReconomyאריק בנאיםאמיל סקנדול
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...