עד 20 אלף דירות חדשות: תוכנית ההתחדשות הבניינית של ראשל"צ הועברה להפקדה

הוועדה המקומית אישרה אתמול (א') את התוכנית שצפויה להחליף את תמ"א 38 בעיר, והיא תועבר לוועדה המחוזית. התוכנית חלה על 620 בניינים ותיקים הכוללים 8,600 דירות. קידום התוכנית יאפשר לרשות להאריך את תוקפה של תמ"א 38 גם לאחר אוקטובר הקרוב

שיתוף הכתבה
מנהל הרשות להתחדשות עירונית אלעזר במברגר על רקע תוכנית ההתחדשות (רז רוגובסקי, HQ אדריכלים)מנהל הרשות להתחדשות עירונית אלעזר במברגר על רקע תוכנית ההתחדשות (רז רוגובסקי, HQ אדריכלים)

תוכנית ההתחדשות הבניינית בעיר ראשון לציון אושרה אתמול (א') על ידי הוועדה המקומית וצפויה לעבור להמשך קידומה בוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז. מטרת התוכנית היא לאפשר את המשך חידוש המבנים ברמת המגרש הבודד, גם לאחר סיומה של תמ"א 38 . בסך הכל, תאפשר התוכנית את חידושם של כ-620 בניינים, הכוללים כ-8,600 יחידות דיור ותיקות, ומאפשרת בנייה של כ-20 אלף יחידות דיור חדשות בעיר (קיימות ותוספתיות יחד). כמו במקרה של תמ"א 38, גם כאן מדובר בהיקף בניה פוטנציאלי, שאין ודאות כי יתממש בשלמותו. 

התוכנית קודמה על ידי צוות מתכננים מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובמימונה, בשיתוף עם עיריית ראשון לציון והמינהלת העירונית. התוכנית תיושם כפי שפורסם במרכז הנדל"ן, למעט שינויים מינוריים. עורך התוכנית הוא האדריכל ארז אלה.

מטרת התוכנית היא לאפשר התחדשות, לצד שמירה על אופיים של האזורים הפנים-שכונתיים, בדגש על מרכז העיר הוותיק, זאת הן במסלולים של הריסה ובניה והן של חיזוק ועיבוי. עוד תאפשר התוכנית לוועדה המקומית לנייד תוספת זכויות בנייה למגרש ריק בעיר, המיועד לבנייה רוויה, לטובת השלמת כדאיות כלכלית לביצוע ההתחדשות של בניין במרכז הוותיק של העיר.

התכנית העירונית כוללת הוראות מרחיבות ביחס לתמ"א 38 הארצית, דוגמת מספר קומות מקסימלי, תמורות לכל מסלול ועוד. התוכנית גם מאפשרת בתנאים מסוימים גם חידוש בניינים שנבנו לאחר שנת  1980, במידה שבקשת ההיתר בגינם הוגשה לפני 1980. כמו כן, התוכנית כוללת התייחסות לציר המטרו, שהתוואי המתוכנן שלו עובר במרכז העיר, ויוצרת מענה משלים להתחדשות המתחמית המתוכננת סביב תוואי זה.

תוכנית ההתחדשות הבניינית של ראשון לציון (HQ אדריכלים)תוכנית ההתחדשות הבניינית של ראשון לציון (HQ אדריכלים)

18 תוכניות מחליפות לתמ"א 38 ברחבי הארץ

נוסף על תוכנית זו הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקדמת כיום 18 תוכניות עירוניות מחליפות תמ"א 38 , במטרה לאפשר את המשך ההתחדשות העירונית ברמת הבניין היחיד (להבדיל ממתחמי פינוי בינוי רחבים) גם לאחר תום תוקפה של תמ"א 38 הצפוי באוקטובר 2023. בהתאם להכרזת שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, תוארך מסגרת הזמן שבה ניתן להגיש תכנית מחליפה בכל עיר. קידום תוכנית מחליפה מאפשר את הארכת תוקף תמ"א 38 בשטח הרשות המקומית, עד לאישור סופי של התוכנית העירונית המחליפה. בדרך זו, מעריכה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כי תישמר רציפות פעולת ההתחדשות הבניינית בכלל הערים הללו.

זמן קצר לפני חג הפסח אושרה תוכנית התחדשות בניינית ראשונה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז, עבור העיר רמלה. נוסף לתוכנית זו, בסמוך לפני חג הפסח, אושרו גם תוכניות מחליפות בוועדות המקומיות לערים יבנה, קרית ביאליק, כפר סבא, רעננה ופתח תקווה.
 
לדברי  אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "התכנית שאושרה בראשון לציון, היא צעד חשוב נוסף בהערכותה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ליום שאחרי פקיעת תמא 38 בחודש אוקטובר הקרוב. התכניות העירוניות המקודמות כיום על ידי הרשות יאפשרו את המשך פעילות זו, על בסיס תכניות עירוניות איכותיות, המותאמות לכל עיר ומאפייניה. התכנית בראשון לציון תביא לחידוש מבנים ישנים בהיקף רחב,  תגדיל את היצע הדיור בעיר,  ותאפשר את המשך צמיחתה. האפשרות לנייד זכויות בנייה, שפותחה בהתאמה למאפייני העיר, היא דוגמא לכלים יחודיים שצוותי התכנון שלנו מיישמים במסגרת תכניות אלה, במטרה להביא את ההתחדשות לכל האזורים הזקוקים לכך. שיתוף הפעולה עם העיר הוא שאפשר יצירת תכנית איכותית זו".

ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך (תמר מצאפי)ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך (תמר מצאפי)

רז קינסטליך, ראש העיר ראשון לציון: "ראשון לציון נמצאת בתנופת פיתוח אדירה, ואנו שמחים להיות החלוצים שמאמצים תוכנית חלופית לתמ"א 38, שמצד אחד תיתן מענה לתושבות ולתושבי העיר שמבקשים לחזק את בתיהם, ומצד שני תבטיח את איכות התושבים בשכונה. התוכנית תבחן בראייה מרחבית את כל העיר ותחליט על פי התשתיות קיימות היכן ניתן יהיה להוסיף זכויות בנייה".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתרז קינסטליךראשון לציוןהוועדה המקומית לתכנון ובנייה ראשון לציוןאלעזר במברגר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...