שוק דירות היד השנייה מתרסק: צניחה של 48% במספר העסקאות בפברואר

כך עולה מסקירת הנדל"ן של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. במכירות הקבלנים חלה ירידה מתונה יותר של 27%, שמיוחסת למבצעי מכירות אגרסיביים, בעיקר בדרום הארץ. מספר רוכשי הדירה הראשונה – הנמוך מאז הסגר הראשון של משבר הקורונה

שיתוף הכתבה
הכלכלנית הראשית שירה גרינברג (דוברות משרד האוצר)הכלכלנית הראשית שירה גרינברג (דוברות משרד האוצר)

בחודש פברואר נרכשו 6,311 דירות בלבד, נתון המשקף ירידה חדה של 41% במספר העסקאות בהשוואה לפברואר אשתקד, כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים לחודש פברואר, שפרסם הבוקר (ד') אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. מדובר בהמשך מגמת הירידה הקיימת בשוק מאז אפריל אשתקד, כאשר בנק ישראל החל להעלות את הריבית במשק. בהשוואה לחודש ינואר, נרשמה ירידה של 11% במספר העסקאות.  בניכוי הרכישות במסגרת " מחיר למשתכן " עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 5,796, גם כן ירידה של 41% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם.

עוד על פי הנתונים, השפל בעסקאות בולט במיוחד בפלח השוק של דירות היד השניה. בסקטור זה נערכו 3,775 עסקאות בלבד ברחבי הארץ, צניחה של כ-48% ביחס לאשתקד. בסקטור הדירות החדשות בוצעו לאורך החודש 2,536 עסקאות, נתון המשקף ירידה מתונה יותר לעומת פלח היד השנייה, של 27% "בלבד". את הפער בין שני סוגי הדירות מייחסים באוצר למבצעי מכירות משמעותיים שעורכים חלק מהקבלנים, בעיקר בדרום הארץ, אשר "מונעים שפל היסטורי גם במכירות אלו. אם כי עדיין נרשמות ירידות חדות גם במכירת דירות חדשות, בפרט באזורי הביקוש במרכז הארץ".

רוכשי הדירה הראשונה (הזוגות הצעירים) בצעו בחודש פברואר 3,251 עסקאות - ירידה של 37% בהשוואה לפברואר אשתקד והרמה הנמוכה ביותר ברכישות אלו מאז אפריל 2020 כלומר מאז שיא משבר הקורונה והסגר הראשון. בניכוי " מחיר למשתכן " הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-2,736 דירות, ירידה של 37% בהשוואה לפברואר אשתקד גם כן.

בקרב "משחלפי הדיור" (משפרי ומצמצמי דיור) בוצעו בפברואר 2,031 עסקאות, ירידה חדה של 50% בהשוואה לפברואר אשתקד וגם כאן מדובר ברמה הנמוכה ביותר ברכישות סגמנט זה מאז אפריל 2020. כשליש מרוכשים אלו הינם "מצמצמי דיור", שיעור גידול משמעותי בהשוואה לשיעורם בפברואר אשתקד. "הגידול בשיעור מצמצמי הדיור בולט במיוחד במרכז, רק רבע מהם הינם פנסיונרים", נכתב.

רכישות המשקיעים בחודש פברואר הסתכמו ב-1,029 דירות, ירידה של 34% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 16% בהשוואה לחודש הקודם. מכירת הדירות על ידי משקיעים, לעומת זאת, הסתכמה ב-1,331 דירות. על אף שגם כאן מדובר בירידה חדה של 44% בהשוואה לפברואר אשתקד,  הרי ש"מלאי" הדירות הכולל שבידי המשקיעים המשיך להצטמצם החודש בכשלוש מאות דירות נוספות. מאז אוקטובר 21, כלומר בתוך פחות משנה וחצי, הצטמק מלאי הדירות שבידי המשקיעים בכ-2,400 דירות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הכלכלנית הראשית של משרד האוצרשוק הדיוררוכשי דירה ראשונהמשפרי דיורמשקיעיםדירות יד שנייהדירות חדשות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...