גולדקנופף מאשים: שר האוצר ויישובי הפריפריה מעכבים תוכניות דיור

שר השיכון שלח מכתב לרה"מ בו הוא טוען כי ערכי הקרקע של מגרשים לצמודי קרקע בפריפריה נמוכים משמעותית מאלו בערים, ואת חצי הביקורת הוא שולח ליישובי הפריפריה והמועצה להרחבת היישובים: "הניסיונות של רמ"י להרחיב את היישובים בשנים האחרונות נתקלו בהתנגדות עזה, ולא בגלל היעדר ביקוש לגור במקומות אלו"

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)

"חרף האשמות חסרות שחר של שותפים כאלה ואחרים בממשלה כלפי רשות מקרקעי ישראל, יש לקוות כי תירתם הממשלה כולה ובפרט שר האוצר, אשר מהווה חסם מרכזי בהוצאה לפועל של תוכניות דיור איכותיות, לטובת הצלחת מהלכים אלה". כך כתב הבוקר (א') שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף במכתב ששלח לראש הממשלה בנימין נתניהו. במכתב, שנושאו מועצת מקרקעי ישראל הקבועה ליום 12.6.2023, מגן השר בעיקר על רשות מקרקעי ישראל ותומך בהצעותיה, ומטיח האשמה בשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וביישובים בפריפריה על כי הם מעכבים תוכניות דיור, לדבריו.

ההצעות נוגעות בעיקר להנחות לקרקע באזורים עם עדיפות לאומית ונובעות מההצעות שהעלה יו"ר רמ"יי בישיבת ממשלה מ-21.5. קבלת ההחלטות בנוגע להנחות בקרקע הינה בסמכותה הבלעדית של מועצת מקרקעי ישראל, אשר מורכבת מנציגי הממשלה וקרן קיימת לישראל.

במכתב נטען כי ערכי הקרקע של מגרשים לצמודי קרקע בגליל נמוכים בצורה משמעותית מערך קרקע ליחידת דיור בבניה רוויה בערים, וזאת בין היתר בעקבות הנחות במחירי הקרקע אשר ניתנות לפי החלטת מועצה המממשת את מדיניות הממשלה באוזרים מועדפים. עוד נכתב כי "מחירי הקרקע במגזר הכפרי האמירו בשנים האחרונות. עם זאת, מחירי הקרקע במגזר הכפרי בפריפריה נותרו זולים באופן יחסי למחירי הקרקע במגזר העירוני",

לדוגמה בלוד ב-2022 עמד מחיר הקרקע פר יח"ד על 800 אלף שקל, ברמלה 550 אלף שקל ובנוף הגליל רק 420 אלף שקל (כולן לפני הוצאות פיתוח). מכאן נטען במכתב שמחירי הקרקע אינם החסם לשיווק הקרקעות בפריפריה. עוד נטען כי גם הביקושים הם לא הבעיה. את חצי הביקורת הוא שולח ליישובי הפריפריה והמועצה להרחבת היישובים: "הניסיונות של רשות מקרקעי ישראל להרחיב את היישובים בשנים האחרונות נתקלו בהתנגדות עזה של היישובים ושל המועצה להרחבת היישובים - ולא בשום צורה ואופן, עקב היעדר ביקוש לגור באיזורים אלה". בכך הוא מתייחס בעיקר ליישובי משגב שבהם מתוכננות כ-4,000 יחידות דיור, אשר טרם שווקו למרות פניות חוזרות ונשנות של רמ"י להאצת השיווק.

מכאן הוא מגיע להצעות שיעלו בישיבה ב-12 ביוני, "מספר הצעות, אשר יש בהן כדי להגדיל את שיעור ההנחה הניתן באזור, תוך התניה לפיה המגרשים המתוכננים ישווקו בזמן קצר, מתוך מטרה לתמרץ קליטה מהירה ובהיקף גדול של אוכלוסייה חדשה". הצעה נוספת נוגעת לערים הנמצאות באזורי עדיפות לאומית ובקו עימות - דוגמת נוף הגליל, עכו, כרמיאל, צפת, טבריה וירוחם, ובהן ניתן להגדיל את קליטת התושבים בעשרות אלפי יחידות דיור. ההצעה מבקשת להגדיל שיווקים בערים אלה ולסייע לאוכלוסייה צעירה ויצרנית להעתיק את מקום מגוריה לאזורים אלה. במסגרת ההחלטה ייקבע כי מכרז מחיר מטרה שייכשל בשל הוצאות הפיתוח הגבוהות, ישווק פעם נוספת עם קרקעות מאזור הביקוש כך שתובטח הנחה משמעותית והמשך קצב התחלות הבנייה הגבוה".

ההצעה האחרונה במכתב נוגעת להגדלת שיעור ההנחה המוענקת לחיילי מילואים על הקרקע, אשר תעמוד מעתה על 100,000 ₪ במקום 75,000 ₪, והשנייה מעניקה קדימות במכרזי מחיר מטרה ב- 10% מכלל יחידות הדיור בכל מכרז .


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פריפריהבנימין נתניהובצלאל סמוטריץ'רמ"ייצחק גולדקנופף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...