לאחר ישיבה אצל נתניהו: סוגיית ההנחות בקרקעות הפריפריה ירדה מסדר היום, יוקם צוות

המחלוקת החריפה בין שר השיכון ורמ"י לבין המועצות בצפון הארץ, הגיעה לשולחנו של ראש הממשלה שקיים אתמול דיון בנושא ההנחות לרוכשי מגרשים ביישובים יהודיים בצפון. ראשי המועצות טוענים: המדיניות תסדיר בנייה בלתי חוקית באמצעות תקציבים והקצאת שטחים ירוקים

שיתוף הכתבה
ראש הממשלה נתניהו ושר הבינוי והשיכון גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, (רומן ינושבסקי) ראש הממשלה נתניהו ושר הבינוי והשיכון גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, (רומן ינושבסקי)

בדיון שקיים אתמול (א') ראש הממשלה בנימין נתניהו, לקראת ישיבת מועצת מקרקעי ישראל (רמ"י) שצפויה להתכנס היום (ב'),הוחלט לדחות את קבלת ההחלטות בסוגיית הגדלת ההנחות במחיר הקרקע ביישובים הכפריים באזורי הפריפריה, שהיו צפויות להתקבל היום. זאת בשל מחלוקת בין שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף ורמ"י לראשי ההתיישבות בצפון, בנושא ההנחות שיינתנו למי שרוכשים מגרשים ביישובים יהודיים בצפון.

במקום זאת הוחלט על הקמת צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה הכולל גם את מנכ"ל משרד השיכון ומנכ"ל משרד האוצר, שיעסוק הן בסוגיית ההנחות וכן בסוגיית חיזוק המרקם העירוני באזור הגליל והכלים הדרושים לכך. לאחר סיום עבודת הצוות, ולאחר אימוץ המסקנות במסגרת החלטות ממשלה, יובאו ההמלצות לאישור המועצה.

בלב המחלוקת מצויות טענותיהם של ראשי מועצות בצפון בהן הגליל התחתון, עמק יזרעאל, משגב ומטה אשר, טוענים שהמדינה ורמ"י מובילות מדיניות תכנון שמטרתה להסדיר את הרחבת ההתיישבות כמו גם בנייה בלתי חוקית בישובים בהם גרים מיעוטים בצפון, ומקצות לשם כך תקציבים ושטחים ירוקים.

הטענה בשוק הנדל"ן: ההצעה תוביל לעליית מחירים ופגיעה בפיתוח הערים

במכתב שהגיש שר הבינוי והשיכון בנושא לרה"מ בשבוע שעבר, נכתב כי "החל משנות ה-90 התקבלו שורה של החלטות שעניינן מתן הנחות בקרקע למשרתי כוחות הביטחון ביישובי מיעוטים בצפון, במטרה לעודד את הבנייה למגוריהם של מי שמשרתים או ששרתו בכוחות הביטחון ביישובי הדרוזים, הצ'רקסים, הבדואים ומיעוטים אחרים במחוזות חיפה והצפון". במכתב מצוין גם כי שיעור ההנחות הללו מגיע ל-90% מערך הקרקע. זאת כשבמקביל, על פי הטענה, ישובים יהודיים באזור לא נהנים מאותן ההטבות, ומחירי הקרקעות בהם יקרים משמעותית.

עוד הוחלט בדיון בהשתתפות רה"מ נתניהו כי מפת אזורי העדיפות הלאומית תאומץ על ידי המועצה, תוך התחייבות כי כאשר תוגש מפה חדשה לממשלה היא תובא מיידית לאישור במועצת רמ"י. בסוף חודש מאי האחרון אישרה הממשלה את הצעתו של שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף לקביעת מפת אזורי עדיפות לאומית חדשה לטובת סבסוד בנייה. שיעור סבסוד הפיתוח לבנייה רוויה יעמוד על 50%, ולבנייה צמודת קרקע 20%-70%. היישובים שייכללו במפה החדשה הם אלו שדירוגם במדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס הוא 1 עד 4 בלבד.

ההצעה קובעת שהסבסוד יינתן רק לערים בהן יש התאמה בין ערך הקרקע הנמוך לבין המצב החברתי-כלכלי הנמוך של התושבים. משמעות הדבר היא שהערים באר שבע ואילת לא יכללו במפת העדיפות החדשה, מאחר ודירוגן במדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס הוא 5, וערים חדשות ייכנסו אליה - כמו עפולה ונוף הגליל. הטענה בשוק הנדל"ן היא שזה יוביל לעלייה במחירים ופגיעה בפיתוח הערים שנשארו מחוץ לרשימה.

בדיון השתתפו שר האוצר, שר השיכון, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מזכיר הממשלה, מנכ"ל משרד השיכון, מנכ"ל משרד האוצר, מנהל רשות מקרקעי ישראל וסגן ראש אגף התקציבים באוצר.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פריפריהבנימין נתניהומועצת מקרקעי ישראלרמ"ייצחק גולדקנופף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...