הוועדה המחוזית דרום תדון מחר בהקמת 7 יישובים חדשים בנגב

הוועדה תדון בתזכיר שבחן מתווה לאיתור שטחים להקמת יישובים חדשים בין באר שבע לדימונה, כדי לחזק את ההתיישבות היהודית בדרום, לעצור התרחבות התיישבויות לא חוקיות ולענות על ביקוש למגורים. 7 אתרים נמצאו מומלצים לפיתוח ובראשם היישוב "נבטים" שיכלול 1,200 יח"ד

שיתוף הכתבה
היישוב להבים צפונית לבאר שבע (שאטרסטוק) היישוב להבים צפונית לבאר שבע (שאטרסטוק)

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז הדרום תדון מחר (ב') בתזכיר צוות תכנון שמונה לפני שנה על ידי הממשלה במטרה "לאתר שטחים להקמת ישובים לחיזוק ההתיישבות היהודית בדרום", וגם לתת מענה לביקוש להתיישבות בישובים כפריים וקהילתיים באזור, וכן "יצירת מתווה לשיתוף פעולה בין האוכלוסייה היהודית והבדואית". התזכיר ממליץ על הקמתם של 7 ישובים חדשים בדרום, שימוקמו על ציר 25 בין באר שבע לדימונה.

לפני כשנה החליטה הממשלה על עריכת עבודת מטה לצורך גיבוש החלטה בדבר הקמת ישובים חדשים ואזור תעסוקה לאורך הציר, והטילה אז על משרד הבינוי והשיכון והחטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית לרכז אותה. בין המניעים לבחינת הנושא והשאיפה להוציאו אל הפועל, נמצאת גם עצירת התרחבות המאחזים הבלתי חוקיים ש"צפויה לעזור במניעת התפתחות בעיות חברתיות וביטחוניות, אשר העלות הכלכלית בטיפול חברתי, משפטי ומשטרתי בהן, הינה גבוהה".

בין המגמות הדמוגרפיות באזור מטרופולין באר שבע - גידול טבעי בשיעורים גבוהים בציבור הבדואי, וכן גידול באוכלוסייה היהודית המבוסס על הגירה נכנסת בעקבות "פעילות כלכלית, צמיחת התעשייה ומעבר מחנות צה"ל לנגב". בתזכיר מצוין כי מאפייני הביקוש של אוכלוסיית היעד הם למגורים צמודי קרקע במחיר בר השגה, נגישות למגוון שירותים במקום או בקרבת מקום ואורח חיים קהילתי

בתזכיר עולה החשש שהאזור "נמצא ברמה נמוכה מאוד של התיישבות יהודית קיימת ומתוכננת" וכי תוכנית קודמת "ייעדה באזור מספר אתרים להקמת יישובי קבע בדואים חדשים. זאת בשעה שלא אושר תכנון ולא התקיים ביצוע להקמת ישובים יהודיים לאורך הציר. כדי לתת מענה להחלטת הממשלה, צריך להוסיף ישובים יהודיים בשטחים מתאימים וזמינים באזור".

שטחו הכולל של האזור שנבחן מתפרס על 175,000 דונם והוא כולל בתחומיו כמובלעות את שטחי השיפוט והתכנון של עיירות בדואיות קיימות ובתכנון. ברצועת השטח שנבדקה קיימים כיום 7 ישובים, מתוכם 6 ישובים בדואים בקיבולת תכנון של כ-80,000 בני אדם, וישוב כפרי יהודי אחד - נבטים, המונה 1,050 בני אדם. 

צפויה להביא לצורך ביצירת כ-11,000 מקומות עבודה חדשים

מבין האתרים שנבדקו באזור, 7 אתרים חדשים נמצאו כמומלצים לפיתוח. הראשון הוא נבטים דרום ששטחו כ-2,900 דונם, יכלול 1,200 יח"ד ו-4,200 נפשות. הוא ממוקם כ-3 ק"מ דרומית מכביש 25, ומהווה את "החולייה הראשונה ברצף הישובים המוצעים. מתאים במיקומו האזורי בגודל השטח ובערכיו הפיזיים תכנוניים להקמת ישוב כפרי רב קהילתי".

אתרים נוספים הם "עומרית" שיכול לכלול עד 600 יח"ד, ו-4,200 נפשות, "גבעות עדרים" עם 1,200 יח"ד ו-4,200 נפשות, ו"תלמה בצומת", "טלם-תלמה", "טליה" ו"דיה" שיכולים לכלול כל אחד 600 יח"ד ו-2,100 נפשות.

בין המגמות הדמוגרפיות באזור "מטרופולין באר שבע" - גידול טבעי בשיעורים גבוהים בציבור הבדואי, וכן גידול באוכלוסייה היהודית המבוסס על הגירה נכנסת בעקבות "פעילות כלכלית, צמיחת התעשייה ומעבר מחנות צה"ל לנגב". בתזכיר מצוין כי מאפייני הביקוש של אוכלוסיית היעד הם למגורים צמודי קרקע במחיר בר השגה, נגישות למגוון שירותים במקום או בקרבת מקום ואורח חיים קהילתי. 

הקמת היישובים המוצעים צפויה "להביא לצורך ביצירת כ-11,000 מקומות עבודה חדשים, עבורם יידרשו, בין היתר, כ- 117,000 מ"ר שטחי משרדים ותעשייה, לצד כ-4,200 משרות ציבוריות בתחומי החינוך, הבטחון, שירות ציבורי, בריאות ורווחה". עם זאת, התזכיר ממליץ שלא לתכנן אזורי תעסוקה נוספים במסגרת הקמת הישובים אלא לעודד פיתוח מוקדי תעסוקה על בסיס התכנון הקיים, ולחזק התרחבות של מרכזי תעסוקה קיימים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:באר שבעהוועדה המחוזית דרוםהדרוםהקמת יישובים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...