דרעי: "העברת מנהל התכנון ממשרד הפנים לאוצר – טעות גורלית"

השר אמר את הדברים בוועידת השלטון המקומי לחדשנות, והכריז: "משרד הפנים חייב להיות חזק" • בילסקי: "תכנון 152 אלף דירות במנהל התכנון – שיא של כל הזמנים"

שיתוף הכתבה
אריה מכלוף דרעיאריה מכלוף דרעי

שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריה מכלוף דרעי, תקף היום בעקיפין את שר האוצר, משה כחלון, בגין העברת מנהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר. "זו הייתה טעות גורלית לקחת את משרד התכנון ממשרד הפנים. זה טוב ויפה לבנות 20 אלף יחידות פה ושם, אולם אי אפשר לתכנן ולהגדיל ערים ללא מנהל תכנון בידי משרד הפנים", אמר דרעי הבוקר בוועידת השלטון המקומי לחדשנות - MUNI-EXPO 2019. "אני מקווה להמשיך להיות שר הפנים גם בממשלה הבאה, אבל המשרד חייב לחזור ולהיות חזק. רק משרד הפנים יכול להסתכל על התמונה המלאה בתכנון ערים, כולל אזורי תעסוקה ומסחר המייצרים הכנסות". 

"ערים רבות כגון ראש העין ואחרות עברו שינוים קיצוניים, ואנו לא רוצים שיגיעו לגירעונות ולמשברים", המשיך דרעי, "ולכן בקדנציה הבאה בכוונתי להתמודד עם הסוגיה הזאת ולדרוש שגם רשות המים, התאגידים ורשות החדשנות יחזרו למשרד הפנים. הרשויות המקומיות צריכות משרד פנים גדול וחזק". 

בסיום דבריו אמר דרעי שהממשלה הבאה חייבת להתמודד בצורה אמיתית עם המצב בצפון, ולהעביר הרבה מאוד משאבים ותשומת לב לאזור. "אנחנו מאבדים את הצפון", אמר דרעי. "יש שם הגירה שלילית ובעיות רבות, והדרך היחידה היא להעביר לשם משאבים. אני מקווה שאזכה להיות שותף בקדנציה הבאה גם לאתגר זה".

דברים מעניינים נאמרו גם אתמול (ד'), ביומה הראשון של הוועידה. זאב בילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי, אמר בוועידה: "יש הרבה אנשים שלא אוהבים את הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור), אך 60 אלף דירות אושרו השנה בוותמ"ל, שמכניס תחרות בתכנון".

"בעוד עשרים שנה נחיה פה 15-14 מיליון איש, ועלינו לדאוג שיהיו להם דירות", הוסיף בילסקי. "עלינו להביא את המדינה לכך שיהיו מספיק דירות. מנהל התכנון הצליח לתכנן השנה 152 אלף דירות - שיא של כל הזמנים. אנחנו עובדים לקדם את התכנון, זו לא גזירת גורל שלוקח 9-7 שנים לתכנון". 

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל , עסק גם הוא בצורכי הדיור העתידיים בישראל: "בכל שנה אנו צריכים 60-50 אלף יח"ד כדי לענות על הצרכים של מדינת ישראל. אנו מתמרצים את הרשויות המקומיות לשנות ייעוד של שטחים חומים ולקבל תקציב כדי לעודד עירוב שימושים , אולם אני רוצה לצנן את הנהירה לעירוב שימושים: שדה דוב זהו לב אזורי הביקוש, אבל זה לא מתאים לכל מקום".

"הגדלת ההיצע זהו הדבר הכי חשוב, אבל עלינו לשמור על הקצב. כולם אומרים שצריך להגדיל את היצע הדיור - אני חושב שאפשר להפסיק לדבר על כך, כי זה כבר קורה בשטח. הרשות לא לבד, שיווקנו 70 אלף יח"ד. נכון שחלק מהמכרזים נכשלו, אבל הממוצע של העסקאות עמד על 42 אלף יח"ד בשנה, ולכך יש להוסיף את הבנייה במגזר הפרטי ואת ההתחדשות העירונית", הוסיף שמרון.

חיים אביטן, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "אנחנו מתמרצים את הרשויות במימון התכניות. מכריזים על אזורים להתחדשות עירונית. הקמנו 25 מנהלות עירוניות בכל הארץ. לרשויות קשה להוציא 4-2 מיליון שקל על תכנון תוכנית שאת תוצאותיה יראו רק בעוד כמה שנים, ולכן אנו מממנים זאת. כך נבנה ונחדש את המדינה. ישראל בת 70, עשירה ביכולות ובמשאבים, והיא תיתן קורת גג לכל אחד. זו המחויבות שלנו". 

פרופ' יוסף ג'בארין, מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, ביקר את השאיפה לבנייה לגובה: "התוכניות החדשות והמגדלים החדשים מיועדים לרוב לאוכלוסייה הומוגנית - לעשירים, למעמד גבוה. אין בהם מגוון דירות או מגוון אוכלוסייה. אנו מקדשים את הבעיה ומייצרים יותר הפרדה חברתית, במודע או שלא במודע, גם באמצעות מערכת התכנון הפורמלית שנותנת יד לזה. בישראל רוצים רק מספרים, ששר האוצר יהיה שמח, אבל יצרנו מרחבים של סגרגציה שפוגעים במרחב העירוני".

ועידת השלטון המקומי לחדשנות MUNI-EXPO 2019 מתקיימת זו השנה השלישית באקספו תל אביב (גני התערוכה), ועומדת השנה בסימן ניהול ערים חכם וחדשנות אורבנית. מדובר באירוע שיא השלטון המקומי, שמאחד את כל צמרת מדינת ישראל והצמרת המוניציפאלית תחת קורת גג אחת.
השנה, לצד הוועידה המסורתית, ייערך לראשונה בישראל גם כנס בינלאומי בשיתוף CTED – ועידת הטרור של מועצת הביטחון של האו"ם. הכנס הבינ"ל יתמקד בנושאי ביטחון עירוני והתמודדות עם מתקפות טרור.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אריה דרעימשה כחלוןמשרד הפניםמשרד האוצרזאב בילסקימטה הדיוררשות מקרקעי ישראלעדיאל שמרוןחיים אביטןחדשנות אורבנית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...