"כמו שהשוק התרגל למימון חוץ בנקאי, הוא יבין גם את היתרונות של הכנסת שחקן אקוויטי שייתן לו ערך"

עומר אלפרן, שותף בחברת רובי קפיטל המתמחה במימון מיזמי נדל"ן, מתארח בפודקאסט "החזית העירונית" ומשוחח עם דן קצ'נובסקי על אתגרי המימון והיחס עם היזמים בתקופה הנוכחית, האיכויות הנדרשות כיום מגוף מממן, ועל הכיוון אליו צפוי השוק לפנות. "כולם מבינים שהדמוגרפיה והביורוקרטיה לא השתנו, וההיצע מצטמצם"

שיתוף הכתבה
עומר אלפרן, שותף ברובי קפיטל, החזית העירונית עומר אלפרן, שותף ברובי קפיטל, החזית העירונית

פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן . והפעם מתארח בו עומר אלפרן, שותף בחברת המימון החוץ בנקאי רובי קפיטל, המתמחה במימון מיזמי נדל"ן. אלפרן שוחח עם דן קצ'נובסקי, מנכ"ל ובעלים של מרכז הנדל"ן , על היקף וסוג הפעילות של רובי קפיטל, סיפר איך משפיעות עליית הריבית וההאטה בשוק הנדל"ן על פעילות החברה, ועל עתידן של קבוצות הרכישה. 

 לצפייה: 

להאזנה: 

לספוטיפיי

לאפל

לגוגל

לדברי אלפרן, "רובי קפיטל עוסקת היום בעיקר במימון נדל"ן בישראל, ואנחנו מנהלים היום סדר גודל של 12 מיליארד שקל במסגרות אשראי, כשהמקורות הם בעיקר בנקים וגופים מוסדיים. העבודה השוטפת וטיפול בצרכים של יזמים תוך כדי תנועה, נשענים על ניסיון בנקאי ועוד שלושה מנהלי לקוחות בנקאיים לשעבר שעובדים אצלנו ויודעים לעשות זאת באפקטיביות שגוף רזה כמונו יכול לספק".

לדבריו, "פעילות המימון היא לא במודל קרני, אלא יש חברה שנקראת 'רובי מימון' שמספקת את כל השירותים. משלבים יכולות של ניהול סיכונים וחיתום של חוב עם הבנה יזמית שקיימת אצלנו בתוך הבית. יש ממש צוות ייעודי לדבר הזה".

אלפרן תאר את העסקאות הבולטות של החברה: "הפרויקט שקידמנו לאחרונה יחד עם מיטב ואיילון בפלורנטין, פלורנטין סקוור, גדול מאד. שילוב של קבוצות רכישה ויזמות בשווי של 1.2 מיליארד בערך, עירוב שימושים , סוג של מקרה מבחן של איך עושים גם קבוצה וגם יזמות. יש עוד פרויקטים גדולים של פינוי בינוי שאנו מלווים. היום ההיקף לא מהווה בעיה בפני עצמה, יודעים לשלב בנקים וגופים מוסדיים".

"המצב בשוק? יש חשש וזהירות, אבל אין עצירה" 

אלפרן נשאל איך משפיעות ההאטה בשוק הנדל"ן ועליית הריבית, בעיקר על החברות הקטנות בשוק שתלויות מאוד במכירות. "ברור שבמצב השוק הנוכחי יש משנה זהירות שלוקחים. בדיקות מעמיקות וחיתום יסודי תמיד עשינו. יש כמובן האטה במכירות, ומצד שני אנחנו צריכים לדעת לתת פתרונות ליזמים ולסייע להם למכור. היום אין בקשה של יזם שלא נשקול בחיוב ונמצא דרך לסייע לו, זה צו השעה. כולם יותר זהירים, גם אנחנו, יש חשש וזהירות אבל אין עצירה".

אלפרן: "תפיסת העולם שלנו היא שאנחנו יודעים להביא לתוך העולם היזמי כסף, אבל גם יודעים לתת ערך. הבנו מההתחלה שמעבר לעניין הפיננסי, אנחנו יודעים לעזור ולתמוך בדברים נוספים. יש לנו המון אנשים מנוסים שיודעים לתרום הרבה. להיות שותף פיננסי שיודע גם לתת פתרון של אקוויטי, אבל גם יודע לתת ערך לפרויקט ולא להפריע איפה שלא צריך"

למרות המצב הלא פשוט לאחרונה, אלפרן יחסית אופטימי בנוגע לעתיד שוק הנדל"ן. "העתיד? כולנו בנדל"ן מבינים שהדמוגרפיה והביורוקרטיה במדינה לא ישתנו, וההיצע מצטמצם. טבעם של בני אדם להתרגל וטבעם של תהליכים כאלו להירגע. אנחנו מאמינים בשוק הנדל"ן ובבסיס שאנו נשענים עליו. אני חושב שהעסק ישתחרר, יכול להיות שהוא ישתחרר בפיצוץ של המחירים. יכול להיות שאם הוא לא ישתחרר תוך חצי שנה שנה, ייקח לשוק זמן להתאושש. אבל בבסיס אנחנו מאמינים במדינת ישראל שתמשיך לצמוח".

עוד לדבריו, ההאטה בשוק מביאה לאחרונה להרבה יותר פניות של קבוצות רכישה. "אנחנו מממנים קבוצות רכישה כמעט מתחילת הדרך, ולא רק אנחנו. מעולם לא הפסקנו לממן קבוצות רכישה ותמיד האמנו בזה. צריך לזכור שקבוצות רכישה הן תוצאה של צורך, הן נולדו ממכרזי מנהל שלא היה כדאי ללכת אליהם. היום יש צרכים אחרים, ויש כמה צרכים שאנו מזהים היום בנושא קבוצות הרכישה. יש בעלי קבוצות של קרקע היסטורית, למשל בראשון לציון ושדה דב, שירשו את הקרקע ומודל העסקה מכוון אותם מבחינה כלכלית ללכת לעסקה עצמאית. הדבר השני, היום כמעט לא קונים קרקעות כי המימון יקר, וקבוצת רכישה יכולה להוריד הרבה מהמרכיבים של אי- הוודאות. יש חד משמעית יותר פניות של קבוצות רכישה מאשר בעבר".

"בגדול תפיסת העולם שלנו זה שאנחנו יודעים להביא לתוך העולם היזמי גם כסף, אבל גם יודעים לתת ערך", אמר אלפרן. "כשותפים הבנו מההתחלה שמעבר לעניין הפיננסי, אנחנו יודעים לעזור ולתמוך בדברים נוספים. יש לנו המון אנשים מנוסים אצלנו שיודעים לתרום הרבה. להיות שותף פיננסי שיודע גם לתת פתרון של אקוויטי שהיום זה נדרש הרבה יותר מאי פעם, אבל גם יודע לתת ערך לפרויקט וגם יודע לא להפריע איפה שלא צריך, לתת ליזם להתקדם". 

לסיום אמר אלפרן כי "יש הרבה יותר עסקאות אקוויטי עכשיו והיזמים הרבה יותר פתוחים לדבר הזה. שותף האקוויטי שיודע גם לתת ערך ולא להפריע איפה שלא צריך – תמיד יהיה לו מקום".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רובי קפיטלעומר אלפרןקבוצות רכישהמימון נדל"ןדן קצ'נובסקיהחזית העירוניתמימון חוץ בנקאי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...