סוף לטרטור: יקודם הליך מקוצר לערעור על היטל השבחה של עד 70 אלש"ח

ועדת השרים לחקיקה אישרה לקדם תיקון חוק לפיו בשומות היטל השבחה בסכומים נמוכים, יוכלו הנישומים לפנות עם חוות דעת מטעמם ישירות אל שמאי הוועדה המקומית, שיחליט בתוך 14 יום האם לתקן את השומה. זאת במקום לפנות להליך ממושך ויקר של ועדת ערר ושמאי מכריע. החוק יסייע למבצעי פעולות קלות כגון סגירת מרפסת. יו"ר לשכת שמאי המקרקעין שסייעה לקדם את החוק: "בשורה חברתית מהמעלה הראשונה"

שיתוף הכתבה
אוריאל בוסו ונחמה בוגין על רקע משכן הכנסת (ניר שהרבני, יעקב כהן, שאטרסטוק)אוריאל בוסו ונחמה בוגין על רקע משכן הכנסת (ניר שהרבני, יעקב כהן, שאטרסטוק)

ועדת שרים לחקיקה אישרה אתמול (א') לקדם את הצעת החוק לתיקון חוק התכנון והבניה התוספת השלישית (שומות מוסכמות) המתייחסת לדיון במחלוקת על היטל השבחה של הוועדה המקומית. על פי הצעת החוק של הח"כים אוריאל בוסו ומיכאל מלכיאלי (ש"ס),יתאפשר לאזרחים לפנות ישירות לשמאי הוועדה המקומית באמצעות שמאי מטעמם לטובת דיון על תשלום היטל השבחה בסכום של עד 70 אלף שקל, ללא צורך להגיע לוועדת ערר ושמאי מכריע - הליכים המובילים לעלויות גבוהות נוספות של ההליך. עם אישור הוועדה, תקודם הצעת החוק כהצעה ממשלתית, בהליך מהיר יותר.

על פי הצעת החוק, לאחר פניית הנישומים אל שמאי הוועדה המקומית עם חוות הדעת מטעמם על גובה היטל ההשבחה, הוא ייתן את חוות דעתו בתוך 14 יום, והוועדה המקומית תהיה רשאית להנפיק שומה מתוקנת ומנומקת תוך 21 יום, שאותה תעביר לשמאי הממשלתי. אם לא תעשה זאת תוך 21 יום, תתקבל עמדת השמאי העירוני.  לשמאי גם יינתנו 21 יום לקבוע האם לבטל את השומה. אם לא יעשה זאת יראו בשומה כמאושרת.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "מטרתה של הצעת חוק זו היא לאפשר לחייבים בהיטלי השבחה להגיע לשומות מוסכמות עם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה". כיום במקרה זה על החייב לפנות לשמאי מכריע או לוועדת הערר. הליכים אלו כאמור כרוכים בעלויות גבוהות ובסיכון שהשומה תאמיר, כך שאם גובה השומה נמוך לא משתלם לפנות לאפיקים אלו.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בוגין: "בעולם שבו הליכי רישוי ותכנון רק הולכים ומתארכים, התיקים הגדולים מגיעים לפתחם של שמאי מכריע ביחד עם תיקים קטנים של שומות בסכומים נמוכים ובכך יוצרים עומס ועיכובים בצנרת הרישוי. סגירת השומות הנמוכות בהסכמה מבלי הצורך להגיע לשמאי המכריע תייעל ותקצר את משך זמן העבודה של השמאים המכריעים

עוד נכתב בדברי ההסבר: "לשם הסרת חסם זה מוצע לקבוע כי אם סכום השומה מטעם הוועדה המקומית אינו עולה על 70 אלף שקל, החייב יהיה רשאי להגיש מטעמו שומה באמצעות שמאי מקרקעין … חייב שבקשתו נדחתה יהיה רשאי לערור או לבקש שמאי מכריע , כפי שהוא זכאי לפעול היום".

עוד נכתב כי "נוכח החשש מעריכת הסכמים בלתי ראויים והפעלת לחצים על הוועדה מוצע לקבוע מנגנוני בקרה: הרכב הוועדה המקומית יכלול את יו"ר הוועדה המקומית, היועץ המשפטי לוועדה המקומית וגזבר הוועדה המקומית; כל השומות המאושרות יועברו לעיון השמאי הממשלתי והוא יהיה רשאי לא לאשרן; השומות המתוקנות יפורסמו באתר האינטרנט של הוועדה המקומית".

"הוזלת התשלום בעשרות אלפי שקלים"

נחמה בוגין , יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מברכת על החוק ומציינת: "ראשית, אני רוצה להודות לחבר הכנסת אוריאל בוסו שהבין את החשיבות הציבורית החברתית של החוק ונלחם עבורו. השומות המוסכמות הן בשורה חברתית מהמעלה הראשונה. עד היום, כל אזרח פשוט מן השורה שרצה לסגור מרפסת או לבצע שינויים קטנים בדירה, נדרש לשלם חיוב של היטל השבחה מבלי שקיבל אפשרות לנהל דיון מול הוועדה המקומית או מול שמאי הוועדה. במידה ורצה לערער על ההחלטה, אזי הוא היה מחויב ללכת בהליך שיפוטי הכולל הגעה לשמאי מכריע וועדת ערר, דבר שחייב בהוצאות לא מבוטלות של ייצוג שמאי מטעמו, שמאי מכריע , עורך דין,  וכמובן זמן רב.

"לכן אותו אזרח פשוט בוחר לשלם את השומה מלכתחילה מהחשש לעלויות הנוספות הכרוכות בערעור. הצעת החוק מאפשרת שומות מוסכמות של עד 70 אלף שקל, בהן ניתן לנישום להגיש שומה מטעמו ולהתדיין ישירות עם שמאי הוועדה המקומית ולהגיע להסכמה שיכולה לעתים להוזיל את התשלום בעשרות אלפי שקלים".
 
בוגין מוסיפה כי "בעולם שבו הליכי רישוי ותכנון רק הולכים ומתארכים, התיקים הגדולים מגיעים לפתחם של שמאי מכריע ביחד עם תיקים קטנים של שומות בסכומים נמוכים ובכך יוצרים עומס ועיכובים בצנרת הרישוי. סגירת השומות הנמוכות בהסכמה מבלי הצורך להגיע לשמאי המכריע תייעל ותקצר את משך זמן העבודה של השמאים המכריעים ותוביל לרצף עבודה אינטנסיבי ומהיר בהוצאת פרויקטים גדולים. אני מאמינה ומקווה כי החוק יעבור לאישור סופי של הכנסת בהקדם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נחמה בוגיןהיטל השבחהאוריאל בוסוועדת השרים לענייני חקיקהמיכאל מלכיאלי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...