האוצר: כמות העסקאות לרכישת דירה בחודש מאי - הנמוכה ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה

בחודש מאי עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 5,597 - ירידה של 42% בהשוואה למאי אשתקד. מתוכן, 1,703 עסקאות היו לרכישת דירה חדשה, נתון המשקף צניחה בשיעור 42% גם כן. התאחדות הקבלנים: "נתונים קשים שמחייבים תגובה מיידית של הממשלה"

שיתוף הכתבה
הכלכלנית הראשית שירה גרינברג (לע"מ)הכלכלנית הראשית שירה גרינברג (לע"מ)

בחודש מאי האחרון נרכשו 6,163 דירות - ירידה חדה של 41% בהשוואה למאי אשתקד. כך עולה מסקירה של ענף הנדל"ן למגורים שפרסם היום (ב') אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. על פי הסקירה, מדובר בכמות העסקאות הנמוכה ביותר (ללא חודשי חגי תשרי ופסח) מאז מרץ 2020 שעמד בצל פרוץ מגפת  הקורונה.  בניכוי המכירות במסגרת מחיר למשתכן עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש מאי על 5,597 - ירידה של 42% בהשוואה למאי אשתקד.

מכירות הקבלנים בחודש מאי הסתכמו ב-2,269 דירות - ירידה של 40% בהשוואה למאי אשתקד. בשוק החופשי בלבד הסתכמו מכירות אלו 1,703 דירות, כאשר גם כאן מדובר בירידה של 42% בהשוואה למאי אשתקד ו"אחת הרמות הנמוכות ביותר במכירות אלו בחודשי מאי בעשרים השנים האחרונות".

סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פיגליין הגיב לנתוני הכלכלית הראשית באוצר: "הנתונים הקשים שמצביעים על העמקת המיתון בענף הבנייה ושוק הדיור, מחייבים תגובה מיידית של הממשלה. המדינה מחוייבת להוציא היקף ענק של קרקעות לשוק עכשיו, בכל הארץ, להגדיל דרמטית את תקציב התשתיות תומכות הדיור ולחתוך מיד את המיסים העודפים על הקרקע והדירות, בדגש על מיוחד את מס הרכישה. אין לממשלה את הפריבילגיה להמשיך לחכות".

הזוגות הצעירים רכשו במהלך מאי 3,266 דירות, ירידה של 34% בהשוואה למאי אשתקד. בניכוי רכישות במסגרת מחיר למשתכן הסתכמו רכישות אלו ב-2700 דירות, המהווים גם כן ירידה של 34% בהשוואה למאי אשתקד. רכישות משחלפי הדיור (משפרי + מצמצמי דיור) בחודש מאי הסתכמו ב-1,954 דירות, ירידה חדה של 45% בהשוואה למאי אשתקד. "שיעור מצמצמי הדיור נותר על רמה גבוהה יחסית של כשליש מסגמנט זה", נכתב.

עוד מעניין לציין כי "מלאי" הדירות המוחזק בידי משפרי דיור שרכשו דירה וטרם מכרו את דירתם הקודמת, הגיע ל-20 אלף דירות בתחילת חודש מאי, גידול של 20% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כ-40% ממלאי זה מקורו בעסקאות רכישה שבוצעו בשנים 2021-2020 (דהיינו דירות אלו במלאי יותר משנה וחצי).

משמעות הנתון היא כי אלפי דירות בשוק כיום מוצעות למכירה, כאשר המוכרים נמצאים בלחץ לבצע עסקת מכירה על מנת שלא להיחשב כמשקיעים לצורך מס, הגדרה שתביא לתשלום מס גבוה בהרבה הן בגין עסקת המדירה והן בגין העסקה שבה רכשו את דירתם לפני שנה וחצי.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרשוק הדיורשירה גרינברגהכלכלנית הראשית של משרד האוצר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...