לקראת הבחירות: הוועדות המקומיות יקפיאו פעילותן בשבועות הקרובים

מטה התכנון הלאומי שלח הנחיה לכלל יושבי ראש הוועדות המקומיות, לפיה ככל שמועד הבחירות המקומיות מתקרב, יש להימנע מקבלת החלטות בעלות השפעה ארוכת טווח כגון אישור תוכניות או אישור שימושים חורגים. לצד זאת, הונחו הרשויות להמשיך בפעילות הרישוי כסדרה. בשבוע הבא תתקיים ישיבתה האחרונה של הוועדה המקומית ת"א לפני הבחירות

שיתוף הכתבה
עיצוב: מכטינגר פרסוםעיצוב: מכטינגר פרסום

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות הנערכות בעוד כ-3 חודשים, צפויות מרבית הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, גם אם לא כולן, להקפיא או לעכב מתן אישורים לתוכניות בנייה שבסמכותן. כך עולה מהנחיה שנשלחה על כלל יושבי ראש הוועדות המקומיות ומהנדסי הערים, מטעם ראש מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן, ומנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח. הנחיות אלו, שניתנות בכל פעם שמתקיימות בחירות לרשויות המקומיות בישראל, מעוררות גם הפעם ביקורת רבה בקרב גורמים בענף.

על פי המסמך שנשלח לפני חודשיים תחת הכותרת "הנחיה כללית לקראת הבחירות לרשויות המקומיות" נכתב כי "לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, נבקש להבהיר את הדברים הבאים: ככלל, על וועדות מקומיות לנהוג ברגישות ראויה בתקופת ערב בחירות, ולשקול שיקולים של 'שכל ישר' ושל 'הגיון בריא' במסגרת עבודתן השוטפת.

"יש לפעול ככל הניתן, בדרך אשר משלבת המשך עבודה ומנהל תקין כל עוד אין מניעה לעשות כן כאמור, שיקול היעילות והמשך מנהל תקין כסדרו, הינו עיקרון בעל חשיבות נעלה. על כן, ככל שמדובר בבקשות פשוטות, כדוגמת בקשות להיתרים תואמי תכנון, שאין סיבה לעכבן ושאין מניעה לדון בהם ברשות הרישוי, המערכת תפעל כסדרה".

עם זאת, הם מדגישים כי מומלץ שלא לדון בתקופה זו בתוכניות או כל החלטה אחרת בעלת השלכות ארוכות טווח: "ככל שמדובר בתוכניות, בבקשות לשימושים חורגים, הקלות ובקשות אחרות אשר מעלות שאלות עקרוניות או שאלות שיש להם השלכות תכנוניות לטווח ארוך או שאלות העוסקות בנושאים רגישים, חשובים או שנויים במחלוקת - וככל שמועד הבחירות מתקרב, יתכן שלא יהיה מקום לדון בהם 'ערב בחירות', ויש להתייעץ עם יועמ"ש הוועדה המקומית בטרם דיון בבקשות כאמור".

את המסמך סיכמו באמירה כי "למיטב הידיעה, ובכפוף להנחיית יועמ"ש הוועדה המקומית, מרבית הבקשות להיתרים, גם אם הן כוללות הקלה, אינן מצדיקות דחייה כאמור. כל עוד לא קבע יועמ"ש הוועדה המקומית אחרת, אין מניעה כי הועדה המקומית או רשות הרישוי, לפי העניין, ידונו בבקשה לפי נהלי העבודה הרגילים והלו"ז שנקבעו בחוק ובתקנות."

"פרוייקטים רבים נפגעים"

בתוך כך, מפניית " מרכז הנדל"ן " לעיריית תל אביב עולה כי בעוד שבוע בדיוק מהיום צפויה להתקיים ישיבתה האחרונה של הוועדה המקומית לתכנון ובניה: "בהתאם להנחיות מנהל התכנון ישיבות ועדת המשנה לתכנון ובניה בנושא תכנון בניין עיר יסתיימו בתאריך 9.8.23 (ישיבה אחרונה) ויתחדשו לאחר הבחירות. עם זאת, ישיבות ועדת המשנה לתכנון ובניה בנושאי רישוי ימשכו כסדרן", נמסר. יש לציין כי עיריית תל אביב-יפו היא זו שסימנה לעצמה את תאריך הפסקת עבודת הוועדה, ולא מדובר בהנחיות שהועברו ממנהל התכנון. 

מעיריית רעננה נמסר כי "עבודת ועדת התכנון המקומית צפויה להימשך כסדרה, למעט דיון בנושאי מדיניות והחלטות עם פוטנציאל לשינוי רוחבי, כגון שימושים חורגים וכדומה".

מעיריית ראשון לציון נמסר כי ״ככלל, אין רצון לפגוע במהלך התקין של העבודה השגרתית, ועם זאת ובשל הקרבה לבחירות, עבודת הוועדות תופסק בתחילת אוקטובר ועד לאחר הבחירות״.

הנחיות מסוג אלו מובילות לכך שאישורן של תוכניות בנייה רבות מוקפא בתקופה של לפני בחירות, בעיקר כדי להימנע ממראית עין של הענקת טובות לקראת הבחירות או שימוש בוועדה לצורך תעמולת בחירות.

לדברי גורמי בענף הבנייה, התנהלות זו חוזרת על עצמה בכל שנה בה מתקיימות בחירות לרשויות המקומיות, וכי למרות שיש היגיון בשמירה על מראית עין של התנהלות תקינה בתקופה זו, פרויקטים רבים נפגעים מכך, ובמיוחד כאלו שנמצאים כבר בהליכים מתקדמים, וכתוצאה מכך נפגעים רוכשי הדירות שסובלים משום כך מעיכובים מיותרים.

לדברי עו"ד ענת בירן , בעלת משרד המתמחה בתכנון ובנייה, ההחלטה הקונקרטית היא של היועץ המשפטי של כל ועדה: ״המשמעות היא שלפני בחירות לרשויות המקומיות הדיון בתוכניות רבות ובקשות להיתרים שאינם תואמי תכנית אף הן מתעכבות. לאחר הבחירות יוקמו ועדות מקומיות וימונו להן בעלי תפקידים, תהליך שאורך כחודשיים שלושה. ולכן, למעשה, עד סוף שנת 2023 תחול האטה וכמעט הקפאה בפעילות הועדות המקומיות. חשוב לציין שהועדות המחוזיות וועדות הערר ממשיכות לעבוד כרגיל במהלך התקופה הזו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפורפי אלמליחנתן אלנתןמטה התכנוןהבחירות לרשויות המקומיות 2023
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...