ירידה קלה נוספת במחירי הדירות; האינפלציה חוזרת ומגדילה הסיכוי להעלאת ריבית נוספת

מדד מחירי הדירות של הלמ"ס: בחודשים יוני-יולי ירדו מחירי הדירות ב-0.1%, ובסך הכל עלו מחירי הדירות במהלך השנה האחרונה ב-3.2%. שכר הדירה ממשיך לזנק ועומד על 8.4% בדירות בהן התחלף שוכר

שיתוף הכתבה
בנייה חדשה (שאטרסטוק)בנייה חדשה (שאטרסטוק)

מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעה על ירידה קלה נוספת במחירי הדירות. זאת כאשר מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני-יולי 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-וני 2023,  נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.1%. בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני – יולי 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני– יולי 2022 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב- 3.2%. מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.8%.

עם זאת ייתכן כי החדשות המשמעותיות ביותר עבור שוק הדירות מגיעות בגלל ממדד המחירים לצרכן, שם בחודש אוגוסט נרשם זינוק של 0.5%. בשנים עשר החודשים האחרונים (אוגוסט 2023 לעומת אוגוסט 2022) עלה מדד המחירים לצרכן ב-4.1%. נתונים אלו המעידים על התגברות האינפלציה מגדילים משמעותית את הסיכוי להעלאת ריבית נוספת בזמן הקרוב.

בפילוח לפי מחוזות, נמצא כי במחוז ירושלים חלה הירידה החודשית בשיעור החד ביותר במחירים (1.9%-),וירידה משמעותית חלה גם במחוז מרכז מרכז (1.2%-). בארבעת המחוזות הנוספים חלו עליות קלות:  צפון (0.3%),חיפה (0.9%),, תל אביב (0.9%) ודרום (0.5%).

בפילוח לפי מחוזות נרשמו עליות מחירים שנתיים הבאים: צפון (6.6%),חיפה (6.4%),דרום (3.7%),ירושלים (2.9%),מרכז (2.2%) ותל אביב (1.9%). מדד מחירי הדירות החדשות השנתי עלה ב-2.6%.

שכר הדירה ממשיך לזנק

סעיף שכר דירה ללא שכירות ציבורית עלה ב-0.7 אחוז. עם זאת בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 3.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה דרמטית של 8.4%.


מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש אוגוסט 2023 ב-0.1% והגיע ל-129.4 נקודות לעומת 129.3 נקודות בחודש הקודם. בשנים עשר החודשים האחרונים (אוגוסט 2023 לעומת אוגוסט 2022) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-1.5%, בעיקר בשל העליה במחירי חומרים ומוצרים ב-2.3% ובמחירי שכר העבודה ב-1.4%.

מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי בלוקים מבטון, מאיטונג ומגבס (ב-1.4%),אבן (ב-1.1%) ומוצרי מתכת אחרים וחומרים ומוצרים שונים (ב-1.0% כל אחד).

לעומת זאת, ירדו מחירי ברזל לבנייה (ב-2.5%),עץ לבניה (ב-2.4%) ורשתות ברזל (ב-2.3%). מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה ב-0.1% בחודש אוגוסט 2023.

"אנחנו בסחרור אינפלציוני שמייצר שוק השכירות"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, הגיב ואמר: "יש לשים דגש גדול על כך שנמשך הדיווח על עליית מחירי השכירות. אנחנו בסחרור אינפלציוני שמייצר שוק השכירות. כשליש מהרכב מדד המחירים לצרכן הוא של מחירי השכירות ולכן, כל עוד הממשלה לא תפעל להגדיל את היצע הדירות להשכרה בישראל, המצב לא ישתנה בתחום זה. הוא אף עלול להידרדר, כי בנק ישראל עלול לשוב ולהעלות אחרי החגים את הריבית שתפגע עוד יותר בשוק.

"טוב תעשה הממשלה אם תפעל לממש את התוכנית שהצגנו לה, להחזרת המשקיעים בדירות לשוק על ידי ביטול המס שהוטל עליהם לפני שנתיים. המס כבר גרם לאיבוד אלפי דירות להשכרה מהשוק. בנוסף, על הממשלה לקדם בנייה ייעודית להשכרה על ידי הפחתת עלות הקרקע, פריסת התשלום על הקרקע וקיצור הליכי רגולציה שהפכו לאבני ריחיים המונעות בנייה דה פקטו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהשוק הדיורשוק השכירותמדד המחירים לצרכן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...