שר המשפטים פרסם תזכיר חוק שיקל על בניית מרחבים מוגנים בבנייני דירות

לפי התיקון לחוק המקרקעין שפרסם יריב לוין להערות הציבור, יופחת הרוב הנדרש להרחבת בנייה לשם הקמת מרחב מוגן בבית משותף מורכב - כלומר שבו מספר מבנים או אגפים - ל-60% מבעלי הדירות באותו אגף או מבנה בלבד. מנכ"ל משרד המשפטים: "יביא להקלה מבורכת בהוצאת היתר לממ"ד"

שיתוף הכתבה
שר המשפטים יריב לוין (אבי אוחיון, לע"מ) שר המשפטים יריב לוין (אבי אוחיון, לע"מ)

 

שר המשפטים, יריב לוין, פרסם היום (ב') להערות הציבור תזכיר חוק שמטרתו היא הקלה על בניית מרחבים מוגנים בבנייני דירות. מדובר בתיקון לחוק המקרקעין, שעוסק בהפחתת הרוב הנדרש להרחבת בנייה, לשם הקמת מרחב מוגן בבית משותף מורכב, ל-60% מבעלי הדירות באותו אגף או מבנה בלבד. זאת על מנת להפוך את ההליך לפשוט יותר ולהימנע מפגיעה בזכויות בעלי הדירות, בכניסות או באגפים בבית המשותף.

הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק המקרקעין כך שייקבע כי אחוז ההסכמה הנדרש על פי החוק לשם ביצוע הרחבת הבנייה (60%) לטובת הקמת מרחב מוגן דירתי או קומתי, יהיה תקף גם בדירה שהיא חלק מבית מורכב. על פי סעיף 59 לחוק המקרקעין, בית מורכב הוא בית משותף  אשר מורכב ממבנים אחדים או מאגפים אחדים, אשר לכל אחד מהם כניסה נפרדת או מתקנים נפרדים, ושקיימת בו אפשרות להרחבת הדירה במבנה או באגף במנותק משאר הכניסות או האגפים. 

במצב זה, ניתן יהיה להתייחס לאותו מבנה או אגף כאילו הוא בית משותף נפרד, ולבעלי הדירות באותו מבנה או אגף כאילו הם כלל בעלי הדירות. זאת בשונה מהמצב הקיים היום, לפיו בבית מורכב יש צורך בהשגת הסכמות האחוזים הנדרשים מכלל בעלי הדירות בבית המשותף, המורכב ממספר אגפים או מבנים.

התיקון קודם על ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, בראשותה של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד כרמית יוליס, ובשיתוף הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין. הרקע לתיקון החוק היא החלטת ממשלה שהתקבלה במרץ 2022 ועסקה בתוכנית למיגון דירתי מפני ירי תלול מסלול בעיר אשקלון. במסגרת ההחלטה, נקבע בין היתר כי יש לקדם תיקון חקיקה שעניינו הסרת חסמים לביצוע מיגון דירתי או קומתי, וכן כי ייקבעו הסדרים ואיזונים במטרה למנוע פגיעה בזכויותיהם של בעלי הדירות באגפים או מבנים אחרים בבית המשותף בעקבות התיקון.

מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד, אמר היום כי "מדובר בתזכיר חוק חשוב אשר יביא להקלה מבורכת בתהליכי הקמת מרחבים מוגנים להתגוננות האוכלוסייה האזרחית. התיקון בחוק יהווה הקלה על תהליך הוצאת היתר לבניית ממ"ד בבתים משותפים, זאת באמצעות קביעה כי ההסכמה הנדרשת לכך תהיה מבעלי הדירות באותו אגף או מבנה בלבד אליו משתייכת הדירה, ולא מכלל בעלי הדירות בבית המשותף על כלל מבניו ואגפיו. מדובר בהקלה מבורכת, נוכח החשיבות הרבה בהקמת מרחבים מוגנים להתגוננות האוכלוסייה האזרחית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ממ"דחוק המקרקעיןמרחב מוגןכרמית יוליסיריב לוין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...