חוות דעת משפטית: "סגירת אתרי הבנייה על ידי העיריות אינה חוקית"

במסמך שנכתב עבור התאחדות הקבלנים, נטען כי הוראת הרשויות על סגירת אתרי הבניה בתחומן נעדרת סמכות חוקית, ונובעת מ"שיקולים זרים המהולים באפליה מדרגה ראשונה". הקבלנים: 3,000 פועלים זרים מתוך 17 אלף עזבו את ישראל

שיתוף הכתבה
בנייה בתל אביב. בין הרשויות שפרסמו איסור גורף על פתיחת אתרי בנייה (שאטרסטוק)בנייה בתל אביב. בין הרשויות שפרסמו איסור גורף על פתיחת אתרי בנייה (שאטרסטוק)

בעקבות הודעתן של רבות מרשויות מרכז הארץ, על סגירה גורפת של אתרי בנייה בתחומן, הוציאה התאחדות הקבלנים בוני הארץ חוות דעת משפטית, ולפיה המהלך שבו נקטו הרשויות אינו חוקי וננקט בחוסר סמכות. את חוות הדעת  שכתב עו"ד אלדד כורש, שותף במשרד פישר-בכר-חן, שלחה ההתאחדות לרשויות הרלוונטיות, ובראשן עיריית תל אביב, וכן אל חברי ההתאחדות.

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה עיריית תל אביב, לצד רשויות רבות נוספות, בהן רמת גן ראשון לציון ועוד, כי הן מורות על סגירה מוחלטת של אתרי הבנייה. בחוות דעתו כתב עו"ד כורש כי "למיטב בדיקתנו, אין סמכות חוקית ל'הוראות' או 'תנאים' אלה שהציבו הרשויות המקומיות, בוודאי לא באופן גורף", והוסיף כי "גם בימים כאלה על מוסדות השלטון והרשויות השונות לפעול אך ורק על פי חוק.

"בנסיבות הקיימות, בהיעדר סמכות – הוראות אלה של הרשויות המקומיות נעדרות סמכות והן בטלות מעיקרא (VOID). עוד נוסיף, כי הוראות אלה ואכיפתן עשויות לגרום לנזקים קשים לקבלנים ולענף כולו, וגם מטעם זה יש לבטלן".

עו"ד אלדד כורש: "לא ייתכן כי שיקולים זרים המהולים באפלייה מדרגה ראשונה יובילו את החלטת הרשויות, כך שאתרי הבניה המשלבים אוכלוסיות מכל המגזרים יהיו שונים מבתי חולים, מפעלים או כל עסק אחר".

עוד הוסיף כי "לא ייתכן כי שיקולים זרים המהולים באפלייה מדרגה ראשונה יובילו את החלטת הרשויות, כך שאתרי הבניה המשלבים אוכלוסיות מכל המגזרים יהיו שונים מבתי חולים, מפעלים או כל עסק אחר. וזאת ביתר שאת לאור העובדה כי הוטל סגר על השטחים וכניסת פועלים מאזור זה אינה מתאפשרת".

בשיחה עם מרכז הנדל"ן אמר נשיא התאחדות בוני הארץ , ראול סרוגו, כי חוות הדעת סופקה לקבלנים, וכי מי מהם שמעוניין לפתוח את אתר הבניה יוכל להציג אותה בפני הפיקוח העירוני. "אנחנו לא אומרים לקבלנים מה לעשות, זה לא תפקידנו, אנחנו מספקים להם מידע, וכל קבלן שיעשה מה שהוא מוצא לנכון. סיפקנו לקבלנים את הוראות פיקוד העורף, שבהתאם להן ניתן להפעיל את האתר. אם יגיע פקח מטעם העירייה, הקבלן יש את האמצעים להסביר לו שההוראה לסגור את האתר אינה חוקית".

"אם גם העובדים הזרים יעזבו - אחרי המלחמה הענף לא יתפקד"

לגבי מצבו של הענף בעקבות פתיחת המלחמה, אמר סרוגו כי זה שרוי כעת במשבר עמוק. "אנחנו חסרים כ-85 אלף עובדים פלסטינים, ומתוך כ-17 אלף עובדי בניין זרים הנמצאים בישראל, 3,000 כבר עזבו ובכל יום שעובר עוזבים פועלים נוספים".

ראול סרוגו (כפיר סיון)ראול סרוגו (כפיר סיון)

 

לדבריו, גם ללא הפלסטינים, ותחת הגבלות פיקוד העורף, עשוי היה הענף לפעול כעת ב-30% תפוקה. אלא שהאיסור הגורף שהטילו כלל הרשויות על המשך הבניה מונע גם את הפעילות המצומצמת הזו. "על הפועלים הזרים מופעל עכשיו הרבה לחץ מצד המשפחות לקום ולעזוב בגלל המלחמה. אם הם היו עובדים ולפחות היו מרוויחים כסף זה היה משכנע אותם להישאר, אבל אם האתר סגור וגם כך הם יושבים בבית, איזו סיבה יש להם להישאר כאן?".

לדבריו, "אם לצד הפלסטינים, גם הפועלים הזרים יעזבו, זה יהיה נורא, כי המשמעות היא שביום שאחרי המלחמה ענף הבניה לא יתפקד. לצד זה גם הבנקים נרדשים היום להגיע להתאמות הקשורות באשראי לקבלנים. אחרת בכל זבוע שיחלוף חברות בנייה יתמוטטו, וההשלכות לכלכלה כולה עלולות להיות הרסניות". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התאחדות הקבלניםחרבות ברזלאלדד כורש
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...