בעקבות דחיית הבחירות: מטה התכנון יפרסם חוו"ד שתאפשר פעילות הוועדות המקומיות

דחיית הבחירות לרשויות המקומיות ב-3 חודשים מאיימת להאריך גם את תקופת אי התפקוד של הוועדות המקומיות, שמחודש אוגוסט האחרון הפסיקו לדון בתוכניות. היום צפויה ועדת הפנים של הכנסת לדון בכך. יזם: "9 חודשים לפחות ללא דיונים באף אחת מהוועדות המקומיות? מדובר באבסורד מאין כמותו"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח (דוברות מנהל התכנון)מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח (דוברות מנהל התכנון)

האם מטה התכנון ומנהל התכנון צפויים לקדם החלטה אשר תאפשר לוועדות התכנון המקומיות להמשיך לקדם תוכניות משמעותיות גם בחודשים שלפני הבחירות המקומיות במועדן החדש? שאלה זו צפויה לעמוד בלבו של דיון שתקיים הבוקר (ג') ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. כזכור, בחודש אוגוסט הוציא מנהל התכנון הנחיה, לפיה על ועדות התכנון המקומיות למתן את פעילותן לקראת הבחירות לשלטון המקומי אשר היו אמורות להתקיים היום, 31.10.23. עיקר השינוי שנדרש על פי אותה הודעה, הוא הימנעות מקידומן של תכניות בנייה משמעותיות בתקופת הבחירות.

אלא שפריצתה של מלחמת חרבות ברזל ודחיית הבחירות בשלושה חודשים לפחות בעקבותיה, מסבכים את התמונה. שכן ככל שתימשך המדיניות של אי קידום תוכניות, מדובר יהיה  בתקופה של למעלה מחצי שנה שבה מוסדות התכנון ברמות המקומיות יהיו כמעט מושבתים.

במכתב שהעבירו אתמול מנכ"ל מנהל התכנון , רפי אלמליח, וראש מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן, ליושבי ראש ומהנדסי הוועדות המקומיות, נכתב כי בכוונתם לפעול בהקדם "להוצאת חוות דעת עדכנית באשר לפעילותן בתקופת בחירות של הוועדות המקומיות, שהן חוליה חשובה ומשמעותית במערכת התכנון והרישוי של מדינת ישראל, ובשוק הנדל"ן כולו, ועל כן נדרש לאזן בין הצורך באיפוק וריסון בתקופת בחירות לבין הצורך להמשיך ולקדם הליכי תכנון ורישוי, לטובת הציבור כולו". בכך סיפקו השניים רמז לכוונה של משרד הפנים לאפשר, בשל הנסיבות החריגות, עבודה משמעותית יותר של הוועדות המקומיות בחודשים שלפני הבחירות.

"הוועדות המחוזיות כן פעילות, אז גם המקומיות יכולות" 

"ההנחיה שניתנה על ידי מנהל התכנון באוגוסט האחרון נועדה למנוע שחיתויות לקראת הבחירות לרשויות המקומיות והותירה את שיקול הדעת לקיום הדיונים בוועדות, המורכבות מנבחרי ציבור, לייעוץ המשפטי של הוועדה המקומית", מסביר מהנדס העיר חדרה לשעבר, אדריכל אבישי קימלדורף, היום שותף ומנהל פרויקטים ראשי בקבוצת קרנות ריאליטי. "התוצאה היא שהייעוץ המשפטי בוועדות לוקח את הדברים לקיצון ובפועל מאז אוגוסט לא מתקיימות ועדות לתוכניות כלל. עם פרוץ המלחמה נדחו הבחירות לרשויות המקומיות ב-3 חודשים עם אפשרות להארכה לחודש נוסף, כך שעד הקמת המועצות החדשות וחידוש דיוני הוועדות יחלפו עוד 6 חודשים לפחות, דהיינו 9 חודשים לפחות ללא דיונים באף אחת מהועדות המקומיות. מדובר באבסורד מאין כמותו".

לדבריו, "כיום רוב התוכניות מתחילות ונגמרות בוועדה המקומית. ההקפאה הזו שבעצם נכפית על הרשויות המקומיות, גורמת להקפאה מוחלטת של כל הפעילות של קידום תוכניות והיתרים משמעותיים. צריך לזכור שמראש אנחנו במצב מורכב בתחום הנדל"ן בגלל הריבית, והמלחמה מובילה לסיטואציה שאותן הגבלות מחמירות את ההקפאה על התחלות הבנייה. מאחר והנדל"ן הוא קטר חזק ודומיננטי הוא מושך למטה את הכלכלה הלאומית והנזק יהיה גדול מאוד. תוסיפו לזה את העובדה שהמהלכים האלה הם ההכנסות העתידיות של העיריות. אז גם כשתרצה לצאת מהמשבר אתה תהיה במינוסים".

מהנדס העיר חדרה לשעבר: "הוועדות המחוזיות כן פעילות, אז גם המקומיות יכולות. משרד הפנים צריך לעדכן את ההנחיות ולאפשר לוועדות המקומיות לקיים את הפעילות הזו, אפשר בסייגים - נגיד לא לדון בתוכניות כוללניות ובמדיניות מהותית, ולהתניע את הגלגלים"

"הוועדות המחוזיות כן פעילות, אז גם המקומיות יכולות. משרד הפנים צריך לעדכן את ההנחיות ולאפשר לוועדות המקומיות לקיים את הפעילות הזו, אפשר בסייגים - נגיד לא לדון בתוכניות כוללניות ובמדיניות מהותית, אלא לאשר תוכניות שהם תחת תוכנית מתאר מאושרת ולהתניע את הגלגלים. אפשר בהחלט לקיים דיון בהתנגדויות, בהפקדה, מתן תוקף".

עם זאת הם מדגישים, כי דיונים בנושאים ביטחוניים צריכים להתקיים גם לאור המגבלות. "לצד האמור, לנוכח מערכת חרבות ברזל, נבקש להבהיר למען הסר ספק כי אין בתקופת הבחירות כדי למנוע דיונים בוועדות מקומיות ורשויות רישוי אשר נדרשות לדון בענייני תכנון ורישוי בנייה הנובעים מהמצב הביטחוני השורר במדינה והנדרשים בדחיפות לצורך מתן מענה לאתגרים ולצרכים הנובעים ממנו, כגון צמצום פערי מיגון, הקמת ממ"דים, טיפול במפונים, שיקומם, מתן פתרונות מגורים, וכל צורך נוסף הקשור במצב הבטחוני. על כן, ראוי ומצופה כי הוועדות המקומיות ורשויות הרישוי יפעלו בנושאים אלה כסדרן, יתכנסו ויקבלו החלטות בעניינים אלה בהקדם האפשרי".

סגן נשיא התאחדות הקבלנים: "תהיה שנת תכנון אבודה" 

בדיון מקצועי שנערך בשבוע שעבר ב" מרכז הנדל"ן " בנושא המשבר בענף הבנייה בזמן חירום, אמר סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר ועדת ההתחדשות העירונית בה, עמית גוטליב, כי "ב-4 חודשים האחרונים הרשויות המקומיות עבדו בהילוך ראשון או שני, כי הם היו בבחירות וניהלו קמפיין ומשרד הפנים ביקש לא להעלות תוכניות גדולות. ההחלטה של הכנסת לדחות את הבחירות המקומיות בעוד 3 חודשים תגרום למצב שכמעט שנה שלמה תהיה שנת תכנון אבודה. אנחנו צופים ירידה דרמטית עוד יותר בהתחלות הבנייה ממה שצפינו ואת המשמעויות אתם בטח מבינים".

מהתאחדות בוני הארץ נמסר בתגובה כי "המדינה חייבת למצוא פתרון מיידי שיאפשר חזרה מלאה של עבודת הוועדות בכל יישוב בארץ. מדובר בהפסקת עבודה של חודשים רבים שכבר מאחורינו, ואנחנו מדברים על עוד חצי שנה ברוטו שהן לא יעבדו, אלא אם ימצא הפתרון לעשות זאת מיד. המשמעות הכלכלית הכוללת של עצירת התכנון בכל מדינת ישראל היא עצומה, ואם מוסיפים אותה למכה הכלכלית שהענף כבר חווה, והשפעתה על המשק, אנחנו מקבלים תמונה עגומה מאוד שצריך למצוא דרך לשפר". 

ממינהל התכנון נמסר: "מנכ"ל מנהל התכנון ויו"ר מטה התכנון הוציאו הנחיה ליושבי הראש של הוועדות המקומיות ולמהנדסי הוועדות לפיה מצופה כי הוועדות המקומיות ורשויות הרישוי יפעלו כסדרן בכל הנושאים הקשורים למצב הבטחוני, יתכנסו ויקבלו החלטות בנושאים האלה בהקדם האפשרי. במקביל מכינים במנהל התכנון, מטה התכנון ומשרד המשפטים חוות דעת עדכנית באשר לפעילות הוועדות המקומיות לאור דחיית מועד הבחירות לרשויות המקומיות, שתעסוק באיזון הנדרש בין הצורך להמשיך ולקדם הליכי רישוי ותכנון לטובת הציבור לבין הצורך באיפוק וריסון בתקופת הבחירות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןמשרד הפניםהוועדות המחוזיותמטה התכנוןהבחירות לרשויות המקומיות 2023חרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...