"כשהעו"ד נקב בשכר הטרחה, הוריי כמעט התמוטטו. אז החלטתי להיות עורך דין"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם - עו"ד דורון אריאל, הבעלים של "דורון אריאל ושות'", שמספר על ההחלטה להפוך את משרדו לחמ"ל לאיסוף ציוד לחיילים, על בנו שלוחם כעת בעזה, ומדוע אם היה שר השיכון היה מסייע בהלוואות: "מדינה לא צריכה למכור דירות בזול, ההקלה צריכה להיות בריבית"

שיתוף הכתבה
דורון אריאל, זרקור (צביקה גולדשטיין) דורון אריאל, זרקור (צביקה גולדשטיין)

עו"ד דורון אריאל , הבעלים של "דורון אריאל ושות'", מתארח השבוע במדור ומספר על איך סיוע לבנו הלוחם להשיג אפוד קרמי הפך לגיוס של 15 מיליון שקל למען ציוד לחיילים, על ילדותו במשפחה חסרת אמצעים עם 7 ילדים, מדוע הוא קורא לאנשים להיכנס לפוליטיקה ועל האופטימיות מעתיד שוק הנדל"ן. 

יוזמות ופעילות מאז תחילת המלחמה:

"ביום ראשון, יום אחרי הטראומה, לקחתי את הבן שלי שקיבל צו 8 לאזורי ההתארגנות, הוא גם בדרום עכשיו. קודם כל נדהמתי מההתייצבות המדהימה. באו אנשים לפני שקיבלו צווי 8. ב-48 שעות 400,000 איש התייצבו. עבור צה"ל, לדאוג לכולם מעכשיו לעכשיו זה לוקח זמן. אל תשאל איפה אחרים, תשאל איפה אתה באותו רגע. זה מה שהרגשתי. וראיתי את האפוד שהבן שלי קיבל והאמת, לא משהו. בסדיר היה לו אפוד יותר טוב ובאותו רגע מה שעבר לי בראש זה שאני צריך להשיג לו ולחברים שלו אפודים קרמיים לפני שהם ייכנסו ללחימה.

ציוד לחיילים, כולל אפודים קרמיים, שנאספו בעזרת אלמוג (דורון אריאל) ציוד לחיילים, כולל אפודים קרמיים, שנאספו בעזרת אלמוג ( דורון אריאל )

"התחלתי לחתום על חוזים והתחייבויות עם ספקים. הגענו לשלב שאספנו 15 מיליון שקל לקניית ציודים מתורמים. כל פעם שמנו יד על עוד כמויות. יצרנו קשר גם עם תורמים מארה"ב, כולם נרתמו. עכשיו הזמנו עוד ציוד ביותר מ-2 וחצי מיליון שקל. מאות אפודים, קסדות, אלפי בירכיות, משקפי מגן לירי, כפפות טקטיות, מטענים, חטיפים, אוכל יבש. דיברתי עם קציני אמל"ח, הפנינו את משרד הביטחון לספקים שאנחנו יודעים שיש להם ציודים. אנחנו חייבים לעזור לחבר'ה האלה, שירגישו שכולם איתם". 

איך המלחמה השפיעה על העבודה שלי בשבועות האחרונים:

"בשבוע שבועיים הראשונים שמנו הכל בהמתנה והפכנו את המשרד לחמ"ל. כל מה שהעובדים עשו זה לקבל ביקושים מיחידות ולספק להם כל מה שאפשר. אחרי שבועיים חזרנו לשגרה חלקית. החמ"ל עובד במקביל למשרד. אנחנו מסתדרים, אז נרוויח פחות השנה". 

''לאחרונה החלפתי את הספורט בנסיעות ברחבי הארץ מבסיס לבסיס'' (דורון אריאל) ''לאחרונה החלפתי את הספורט בנסיעות ברחבי הארץ מבסיס לבסיס'' ( דורון אריאל )

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:

"גדלתי בבית עם 7 ילדים, ולהורים שלי לא היו אמצעים כלכליים, אבל החינוך היה הדבר הכי חשוב. ההורים נקלעו לאיזו בעיה משפטית כשהייתי בן 12. אני זוכר את עצמי, ילד קטן, מלווה אותם לעורך דין. נסענו לחדרה לאיזה עו"ד, שכל מה שאני זוכר ממנו בראש שלי זה את השולחן הגדול שלו. אני בטוח שהיום יש לי שולחן פי 3 יותר גדול משלו, אבל זה נחרט לי כילד. הוא ישב מאחורי השולחן, וההורים המסכנים שלי ואני יושבים מהצד השני ומסבירים לו את הבעיה, ומבינים ממנו שאפשר לפתור אותה. תבעו אותם על משהו שהם לא הבינו ולא היו אשמים, בעניין נדל"ן. והכל הלך מצוין, והיה נראה שיש תקווה ומישהו שומע אותנו, ואולי יש פתרון לבעיה.

"אבל כשהוא אמר מה שכר הטרחה שהוא מבקש, באותו רגע אני זוכר שההורים שלי, חוץ מלהתמוטט על הכיסא, הכל היה ברור. הם אמרו טוב תודה והלכו, כי לא הייתה ברירה. והם בסוף נתנו כל מה שהם יכלו כדי לצאת מהסיפור הזה, כי לא היה להם איך להתגונן, הם לא יכלו לשלם. אז, נפל לי האסימון לחיים. לא רק שאני לא אהיה בסיטואציה הזאת, אלא שככל שזה תלוי בי, אני אדאג שאני, המשפחה שלי, האנשים שקרובים אליי ובכלל כל מי שאני אי פעם אייצג אותו, יידע שהוא מקבל 100% את הבן אדם שמולו שינצח עבורו. כבר אז החלטתי להיות עו"ד". 

טעות שלמדתי ממנה:

"כשעזבתי את משרד עו"ד קנטור אלחנני טל ושות', שם הייתי שותף, והתחלתי את המשרד העצמאי שלי לפני 15 שנה בערך, היינו קצת בלחץ. היינו חבר'ה צעירים, ואמרנו מה עושים עכשיו? והתחלנו לקחת תיקים מכל הבא ליד. וזו הייתה טעות קצת. כי באנו ממשרד גדול וכיוונו לדברים הגדולים, אבל בהתחלה אתה קצת מבוהל. ואז בא אלי לקוח מאוד חשוב, ואמר לי 'דורון, בחודשים הראשונים, גם אם תספור בלטות במשרד כי אין לך מה לעשות - אל תיקח יותר שום דבר שאתה לא מכוון אליו לעתיד. שלא תתמלא במה שלא נכון'. ואני חושב שמאז אימצנו את זה". 

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:

"כשסיימתי את הלימודים, הייתי מתמחה של עו"ד ישראל קנטור, שהיה שם דבר. הוא היה עו"ד במשפט הבנקאי, באמת אחד האנשים החכמים ביותר שיש. אבל הוא ידע גם לדבר לאנשים, להבין אותם, לגשת אליהם. הלקוח צריך לצאת מפה בתחושה שמגנים עליו ושאתם איתו. וזה משהו שלמדתי מישראל. לקוח שמגיע לעו"ד הוא קצת חסר אונים. השפה היא לא אותה שפה, הדברים שהוא מבקש ממך לדעת זה דברים שהוא לא תמיד יודע, והוא הולך אל הלא נודע כשאתה מוביל אותו. אתה צריך להיות מנהיג. וזה משהו שלמדתי מישראל". 

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:

"3 הילדים שלי. גל, הגדול, שירת בדוכיפת ועכשיו הוא בלחימה בעזה. השני זה ניצן, שהוא כרגע במכינה קדם צבאית. הוא מורעל משכמו ומעלה, עבר כבר את כל המבדקים הראשונים לטיס, אבל כמובן לא מסתפק בזה ופעמיים שלוש בשבוע הולך לזחילות בים ורץ על דיונות ומתאמן לסיירות הכי מובחרות. אם לא טיס אז מטכ"ל, ככה הוא תמיד אומר לי. והקטנה שלי בת 13, רוני-לי, שכבר אמרה שהיא גם רוצה להיות לוחמת בצה"ל, היא הודיעה לנו השבוע".

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:

"לאחרונה אנשים התרגלו שכביכול נדל"ן זה תמיד חלום טוב. אבל זה עולה ויורד. לא לבנות תמיד על עלייה. תהיו מקצוענים. את מה שאתם עושים - תעשו הכי טוב. שאף אחד לא יוכל לקום ולהגיד 'היה לי עו"ד רשלן'. אם תעשו הכי טוב שאפשר יזכרו לכם את זה לעד, גם אם תאבדו עסקה".

צילום: צביקה גולדשטייןצילום: צביקה גולדשטיין

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבל אם הייתי שר הבינוי והשיכון: 

"כל הניסיון למכור דירות בזול לאנשים הוא לא נכון. הדרך הנכונה היא לסייע בהלוואות, לחזור לימים של פעם. בעבר היה בנק לאומי ובנק לאומי למשכנתאות, היה בנק פועלים ובנק משען, בנק מזרחי ובנק עדנים. היו תמיד בנקים למשכנתאות שסייעו לרכישת דירות. מדינה לא צריכה למכור דירות בזול ולא צריכה לחייב קבלנים לקנות מכרזים ביוקר ולבנות בזול.

"מדינה צריכה לסייע לאותם אלה שזקוקים לסיוע בהלוואות. ההקלה צריכה להיות בריבית. ההחלטה הראשונה צריכה להיות איך אנחנו חוזרים לימים של סבסוד הלוואות, הלוואות בערבות מדינה, כדי שאנשים ייקחו משכנתאות בריבית של 4%. וצריך להניע את השוק הזה כי השוק הזה הוא מצב הרוח של כל העסקים במדינה. תחושת העושר בארץ זה הנדל"ן והוא מריץ את כל החברות". 

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי תחום הנדל"ן:

"אלה שמשקיעים בנדל"ן, לא תמיד עושים חשבון נכון של הריביות וההוצאות מסביב, והרבה פעמים הם טועים. הרבה מאלה שלקחו משכנתאות גבוהות בריבית משתנה, לומדים היום על בשרם שלהיות משקיע בנדל"ן זה מקצוע. לא כל אדם, שמחליט עכשיו שהוא קונה שתי דירות כי יש לו כמה מאות אלפי שקלים, ולוקח 80% משכנתה שאותה הוא משלם מהשכירות - יודע למה הוא נכנס. יכולים להיות ימים לא טובים שיכולים להפיל אותו". 

קולגה שאני מעריך במיוחד:

"אחד מעורכי הדין הטובים ביותר שהיו בתחום הנדל"ן בישראל, ובשנתיים האחרונים עבר להיות מנכ"ל קרן ריאליטי , עו"ד משה הרדי שהיה ראש מחלקת נדל"ן ב' הרצוג פוקס נאמן '. אפילו חיזרתי אחריו בתקופה מסוימת שיצטרף למשרד שלי. הוא אחד מעו"ד הטובים ביותר לתחום הנדל"ן שקמו במדינת ישראל". 

הפרויקט האהוב עלי:

"במקביל לעבודת המשרד, אנחנו מייצגים קבוצות של משקיעים מחו"ל, ויחד איתם בנינו חברת נדל"ן שנקראת ' ניצן גרופ ', כמו הבן האמצעי שלי. אנחנו עוסקים בציונות בתל אביב וביפו. כשאני עובר ליד פרויקטים שבנינו בתל אביב - כמו 'מגדלי גאולה', או פרויקט 'בית הפסנתר' שאנחנו בונים עכשיו מול בית הכנסת הגדול באלנבי, אני מרגיש שאנחנו חלק מבוני הארץ".

הדבר שאני הכי אוהב לעשות מחוץ לשעות העבודה:

"בדרך כלל קצת ספורט, לרוץ. לאחרונה החלפתי את הספורט בנסיעות ברחבי הארץ מבסיס לבסיס".

 אם לא הייתי עו"ד בכיר ובעל משרד הייתי...

"הייתי הולך ללמוד היסטוריה, שזה דבר שאני מאוד אוהב. אני חושב שאנחנו צריכים לעזור יותר במרחב הציבורי ובניהול המערכות במדינת ישראל. לא הייתי נכנס לפוליטיקה, אבל אני קורא לאנשים מוכשרים לבוא, ולא רק להתלונן".

התחזית שלי לשנה הקרובה:

"עד לפני הלחימה היינו הרבה יותר פסימיים לגבי שוק הנדל"ן. היזמים הולכים לעבור טלטלה גדולה באזור ינואר. ואם המערכת הבנקאית לא תהיה עדינה יותר ומכילה יותר, היא תיפגע לא פחות מהם. אני מאוד אופטימי לגבי התחזית היותר רחוקה, גם בגלל שאני מרגיש כבר מהשטח את הקולות מחו"ל, שמבינים שעם כל מה שקרה לנו - מדינת ישראל היא המקום הבטוח ביותר ליהודים בעולם.

"יש לא מעט פניות לרכוש נכסים בישראל, שערי המטבע של היורו והדולר מסייעים לזה. טוב יעשו הקבלנים והיזמים אם הם לא יעלו מחירים למרות שיגדלו הביקושים כי הם צריכים לשמר לאורך זמן שוק טוב ובריא ולא סחרחרת תקופתית. אני חושב שבעוד חצי שנה נהיה במקום הרבה יותר טוב, גם כי החבר'ה שיחזרו משדות הקרב יתעלו את המוטיבציות שלהם גם לכלכלה, והנדל"ן יחזור לשיאו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דורון אריאלדורון אריאל ושות;זרקורחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...