הטבות בשיווקי קרקעות והלוואות לדיור: יישובי העוטף יוכרו כאזורי עדיפות לאומית

שר השיכון גולדקנופף הגיש לממשלה הצעת החלטה על עדכון מפת אזורי העדיפות הלאומית, שמקנה ליישובים שנכללים בה הטבות כמו סבסוד הוצאות תכנון ופיתוח לתשתיות לבנייה חדשה. במפה המעודכנת נכללים יישובים עד 4 ק"מ מגבולות המדינה וכן עד 500 מטר ממכשול התפר ביו"ש

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (מוני אקספו)שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (מוני אקספו)

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הגיש היום (ד') לממשלה הצעת החלטה לעדכון אזורי העדיפות הלאומית למתן הטבות בתחום הבינוי והשיכון, כך שתכלול אזורים הסמוכים לגבולות, גדר המערכת ברצועת עזה ומכשול התפר ביהודה ושומרון, כך שתושבים באזורים אלו יהיו זכאים להטבות בשיווקי קרקעות, הלוואות לדיור ועוד. על פי ההחלטה יוגדל התקציב השנתי בהיקף של כ-10 מיליון ליישובים הנכללים במפה.  

הגדרת הישובים המאוימים הורחבה כך שנכללים בה גם יישובים המסווגים על ידי מערכת הביטחון במרחק של עד 500 מטרים ממכשול התפר ביהודה ושומרון. כמו כן, נוספה קבוצת היישובים בטווח של עד 4 ק"מ מגבולות המדינה או מגדר המערכת שסביב רצועת עזה. 

לאחר ביצוע בחינה מקצועית של הנושא במשרד, נמצא שיש מקום לאמץ את השינויים האלו במסגרת מפת העדיפות הלאומית בתחום הבינוי והשיכון, בשל השיקול הביטחוני המשפיע על הביקוש למגורים ביישובים האלו, וכן לאור הצורך המדיני-ביטחוני לחיזוק גבולות המדינה, באמצעות חיזוק יישובים קרובים לגבולות המדינה.

מטרת המפה המעודכנת הינה לחזק את האזורים שמחוץ לאזורי הביקוש והפריפריה והחברתית, לייצר הגירה חיובית ליישובים אלו, לעודד בנייה ולהעצים את חוסנם הביטחוני והכלכלי של היישובים. עדכון מפת העדיפות הלאומית יבוצע על פי הכללים הבאים:
-    הוספת קבוצת יישובים עם עדיפות בשל השיקול הביטחוני, בהתאם להתוויות מערכת הביטחון בהחלטת ממשלה 919.
-    הגדלת מרכיב השיקול הביטחוני מ-15% ל-20%. 
-    הפחתת מרכיב המדד חברתי-כלכלי מ-20% ל-15%.
 
עבור היישובים שייכללו באזורים שדירוגם עודכן, משרד הבינוי והשיכון יסבסד הוצאות תכנון ופיתוח לתשתיות ציבוריות לבנייה חדשה, רוויה וצמודת קרקע, על קרקעות מדינה המשווקת על ידי המדינה. שיעור סבסוד הפיתוח לבניה רוויה הוא 50% ולבניה צמודת קרקע – 70%, 50%, 20% או סבסוד תכנון בלבד, בכפוף לתקרה כספית ובהתאם לקבוצת הישובים.

התושבים יוכלו לממש הלוואה לדיור ממשרד השיכון 

בנוסף, תושבי היישובים הכוללים במפה החדשה יוכלו לממש הלוואה לדיור הניתנת למחוסר דיור ממשרד הבינוי והשיכון הזכאות להלוואה תינתן על פי ניקוד מינימאלי של 1,500 נקודות לרוכשים דירה בחלק מקבוצות היישובים וכן תינתן תוספת הלוואה לדיור, בדרך של הלוואת מקום. הטבה זו מחזקת אף היא, מצד הביקוש, את יכולתם של הישובים הכלולים בהחלטה לעודד רכישת בתים מצד מתיישבים חדשים שהם מחוסרי דיור.

מפת העדיפות הלאומית כוללת יישובים עירוניים שמספר תושביהם עולה על 2,000 נפש שאינם כלולים במועצות אזוריות ודירוגם במדד החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא 5 ומעלה' ומרכיב ערך הקרקע בבנייה רוויה בהם, נמוך מ- 25% מערך קרקע מפותחת.

בנוסף נכללים ברשימה יישובים כפריים הכלולים במועצות אזוריות וכן מועצות מקומיות שמספר תושביהן אינו עולה על 2,000 נפש, למעט ביישובים כפריים שבהם שווקו קרקעות על ידי רשות מקרקעי ישראל בשיטת שיווק תחרותית החל מ-1.1.2019 ועד 31.12.2022, ומרכיב ערך הקרקע, על פי תוצאות המכרזים, גבוה מ-25% מערך קרקע מפותחת.

יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון: "בימים אלו אנו רואים מול עיננו את תושבי אזורי עוטף ישראל החזקים שמהווים ערך מהותי בחוסנה הלאומי של מדינתנו. עם עדכון המפה במשרד הביטחון הנחיתי במיידי לבדוק את הנושא בתחומי הדיור, לבצע הערכות שוטפות ולטפל בכל אספקט כפי שנדרש בתקופת חירום זו. עדכון מפת אזורי העדיפות הלאומית באופן מיידי זה צעד מתבקש ודחוף. התחלנו בהפניית משאבים מאסיבית לחיזוק האזורים בסמיכות לגבולות המדינה וקווי התפר, מתוך הבנה שחיזוק אזורים אלו משמעו חיזוק כל המדינה ושמירה על ביטחון אזרחיה, זוהי חובתנו ונמשיך לפעול למימוש מטרה זו ולייצר מגוון מענים לכלל תושבי ישראל בימים אלו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד השיכוןעוטף עזהיצחק גולדקנופףחרבות ברזלחבל התקומה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...