מאות פניות להקמת ממ"ד בפטור מהיתר: כך תוכלו לעשות זאת אצלכם

התאחדות האדריכלים קיבלה פניות רבות של אזרחים שמבקשים לנצל את הוראת השעה שמעניקה פטור מהיתר בנייה להקמת מרחב מוגן דירתי. רוב הפניות - ממרכז הארץ, הכי הרבה מת"א ואז י-ם, ר"ג והרצליה. 70% מהבקשות נמצאו מתאימות ובהתאחדות מפצירים: "האיצו את הליכי הבדיקה והקידום"

שיתוף הכתבה
בית שנפגע בקריית שמונה במהלך המלחמה (דורון שנפר, דובר עיריית קריית שמונה)בית שנפגע בקריית שמונה במהלך המלחמה (דורון שנפר, דובר עיריית קריית שמונה)

לאחר אישור הוראת השעה שמעניקה פטור מהיתר בנייה לצורך הקמת מרחב מוגן דירתי, מדווחים בהתאחדות האדריכלים כי קיבלו בשבוע האחרון מאות פניות של אזרחים שביקשו לבדוק את התאמת הנכס שלהם. 

הוראת השעה לתקנות התכנון והבנייה מאפשרת כאמור קבלת פטור מהיתר בנייה לממ"ד, רק לדירות המצויות במבנים של עד שתי קומות, או ליחידת דיור צמודת קרקע, ובלבד שאין ליחידת הדיור מרחב מוגן דירתי. התיקון מאפשר את הקמת הממ"ד גם אם לא נותרו במגרש שטחי בנייה. עוד מדווחים בהתאחדות האדריכלים, כי מרבית הפניות הגיעו מישובים באזור מרכז הארץ. לפי הנתונים שנאספו, הערים עם שיעור הפניות הגבוה ביותר הן תל אביב, אחר כך ירושלים, רמת גן, הרצליה, חולון, חיפה, באר שבע ואשקלון.

עוד נמצא, כי בעוד 70% מנכסיהם של הפונים נמצאו מתאימים להוספת ממ"ד על פי התקנות החדשות, 19% נמצאו לא מתאימים מאחר והם אינם עומדים בקריטריונים או לא מסוגלים לממן את תוספת הממ"ד, ולגבי 11% הנותרים לא ניתן לקבוע ונדרשת בדיקה מקצועית נוספת בשטח. חלק מהפונים שלא יוכלו לקדם את הקמת הממ"ד במסגרת הוראת השעה, בחרו להקים את הממ"ד במסגרת בקשה רגילה והופנו לאדריכלים מתאימים. 

האדריכליות מור פרבשטיין וסטפני אלקובי, שמובילות את הפרויקט מטעם התאחדות האדריכלים, מציינות כי הסיבות לאי התאמה של הנכס היו ברובן פניות לגבי נכסים שכוללים מעל 2 קומות. במקרים אחרים, נמצא שכבר יש בנכס מרחב מוגן בעוד שהוראת השעה חלה על דירות שאין בהם מרחב מוגן דירתי.

אדריכלית סטפני אלקובי (באדיבות המצולמת)אדריכלית סטפני אלקובי (באדיבות המצולמת)

מקרים בהם לא ניתן היה לקבוע את הזכאות, הם כאלו שלא ברור האם תוספת הממ"ד מתאפשרת בתחום קווי הבניין של המגרש, וכן מקרים בהם יש ספק האם הבניין נכלל בתוכנית שימור עירונית או שיש ספק לגבי היתר הבנייה של המבנה כולו או חלקו. לטובת הסינון הראשוני, נדרשים הפונים למלא שאלון, שנבדק על ידי צוות של אדריכלים מתנדבים בסיוע אדריכלי OTFIM - מתכננים למען שיקום העוטף.

בהתאחדות האדריכלים מציינים כי מכיוון שמדובר בהוראת שעה התקפה לשנה אחת בלבד, מומלץ להאיץ את הליכי הבדיקה והקידום של תוספת הממ"דים. פונים שהבדיקה הראשונית מצאה כי הנכסים שלהם מתאימים, הופנו לרשימה של אדריכלים מומלצים ומורשים בעלי ניסיון בהגשת אישורים למרחבים מוגנים, המחולקים לפי אזורים בארץ, שיגישו עבורם את הבקשה תמורת תשלום.

למי שמעוניין בכך, אלו השלבים לתוספת ממ"ד ללא היתר בנייה:

1. ביצוע בדיקת התאמה ראשונית, האם הנכס עומד בקריטריונים והאם יש את המימון הנדרש לפרויקט.

2. מינוי עורך לבקשה - אדריכל מורשה ובעל ניסיון, ומינוי מהנדס מבנים.

3. הגשת בקשה לפיקוד העורף בהתאם להנחיות פיקוד העורף.

4. בדיקת הבקשה על ידי פיקוד העורף תוך 14 ימים קלנדריים, והודעה האם הבקשה אושרה או נדחתה.

5. בחירת קבלן וביצוע הממ"ד. 

6. סיום העבודה ודיווח תוך 45 ימים לפיקוד העורף ולוועדה המקומית והעברת המסמכים הנדרשים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ממ"דמרחב מוגןהיתר בנייההתאחדות הקבלניםפטור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...