דיון חירום במשרד האוצר על המשבר בענף הנדל"ן

בכירי משרד האוצר קיימו היום דיון חירום על המשבר בענף הנדל"ן מאז החלה המלחמה. מהאוצר נמסר כי פגישה נוספת תתקיים ביום שלישי, ובהתאחדות הקבלנים הביעו אופטימיות מסוימת: "האווירה הייתה חיובית, מצפים לפתרונות מיידים"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)

בכירי משרד האוצר קיימו היום (א') דיון חירום בנושא המשבר בענף הנדל"ן. בין המשתתפים בדיון היו מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, בכירים מאגף התקציבים והכלכלן הראשי, וכן נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו.

ממשרד האוצר נמסר כי הצדדים השמיעו את שהיה להם לומר בנושא, וכי פגישה נוספת בנושא תתקיים ביום ג' הקרוב. מהתאחדות הקבלנים נמסר כי "נפגשנו הבוקר עם מנכ"ל משרד האוצר וצוותו במטרה לדון במשבר הקשה בענף הבנייה והתשתיות. נציגי ההתאחדות הציגו לנציגי הממשלה את המצב בענף וצרכים הנדרשים כדי למנוע קריסת חברות בנייה בעקבות המלחמה ובראשם, הצורך הדחוף בהבאת עשרות אלפי עובדים זרים שיחליפו בענף את 80 אלף העובדים הפלסטינים בו. הפגישה התקיימה באווירה חיובית והצדדים קבעו להיפגש להמשך הדיונים כבר השבוע. אנו מתרשמים שבמשרד האוצר מבינים את גודל המשבר בענף ומצפים למציאת פתרונות לתמיכה מיידית בו".

ענף הנדל"ן נכנס למצוקה קשה מאז שהחלה המלחמה ב-7.10, בעקבות סגירת אתרי הבנייה ועצירת מעבר של עשרות אלפי פועלי בניין פלסטינים לשטח ישראל. מרבית אתרי הבנייה נפתחו בינתיים מחדש, אך רובם המכריע אינו פועל בתפוקה מלאה מאחר וחסרים עובדים רבים בתחום. החשש בענף, שנכנס למלחמה במצב מורכב, בעיקר בשל עליית הריבית, הוא מקריסתן של חברות שלא יצלחו את התקופה.

היצע הדירות החדשות הלא מכורות מרקיע שחקים

בחודש שעבר אישרה הממשלה את הגדלת מכסת העובדים הזרים ב-20,000, ב-4 פעימות ל-50,000, לעומת מכסה קיימת של 30,000 עובדים. במקביל משרד הבינוי והשיכון הגדיל את מכסת כח האדם של חברות הביצוע הזרות והעמיד על 12,000 עובדים ויגדיל אותן בעוד 3,000 עובדים ל-15 אלף. עוד החליטה הממשלה על הארכה אוטומטית של אשרות השהייה של עובדים זרים שכבר נמצאים בארץ ועובדים בענף הבנייה אשר תפוגת תוקף האשרה שלהם מתקרבת.

בנייה בתל אביב (שאטרסטוק)בנייה בתל אביב (שאטרסטוק)

סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ניר ינושבסקי, הזהיר לאחרונה כי "לפחות 50% מהאתרים ייעצרו לגמרי כל עוד לא יגיעו עוד עובדים. אתה לא יכול להפעיל אתר בניה עם 30% מכוח העבודה. רק לפתוח את האתר עולה 200,000 שקל לחודש. אז אם אין פועלים שמייצרים רווח, האתרים ייסגרו. ייווצר מצב שיהיו אתרים שיעבדו בכמעט 100%, ויהיו כאלו שלא יעבדו בכלל. אלו שלא יעבדו ייסגרו לגמרי, אבל כמובן שזה תלוי מתי יגיעו עובדים זרים נוספים, ואם המדינה תעזור לקבלנים להחזיק את הראש מעל המים".

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו באמצע החודש שעבר, היצע הדירות החדשות הלא מכורות מרקיע שחקים. בסוף ספטמבר מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה עמד על כ-61,448, ככל הנראה הנתון הגבוה אי פעם. מדובר בזינוק של למעלה מ-2,000 דירות ביחס לסוף חודש אוגוסט, ובזינוק של קרוב ל-30% בתוך שנה, כאשר בסוף ספטמבר 22 עמד מספר הדירות החדשות למכירה על כ-48 אלף בלבד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרראול סרוגוענף הבנייההתאחדות הקבלניםחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...