אושרה חלקית בקשה לתביעה ייצוגית נגד לוינסקי-עופר בטענה כי הטעתה משקיעים

על פי הבקשה שהגישו שניים מבעלי המניות, דוח שפרסמה החברה ביוני 21 יצר תמונה מטעה לכאורה לגבי פרויקט בן אלפי יח"ד בקריית מלאכי, הקפיץ את מניית החברה וסייע לה לגייס 93 מיליוני שקלים באג"ח, וכי החברה התמהמה בפרסום התיקון - רק לאחר חצי שנה. עילה אחת לתביעה אושרה - והשאר נדחו. לוינסקי-עופר: "ממשיכים לפעול עם העירייה בהתאם למסמך שפורסם"

שיתוף הכתבה
עופר ארביב, מבעלי השליטה בחברת לוינסקי-עופר (לוינסקי-עופר) עופר ארביב, מבעלי השליטה בחברת לוינסקי-עופר (לוינסקי-עופר)

בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת לוינסקי-עופר ודירקטורים נוספים בחברה בנוגע להטעיית משקיעים ולהפרת חוק ניירות ערך, אושרה באופן חלקי על ידי השופט יעקב שרביט מהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב. את הבקשה, לפיה החברה הציגה מצג שווא לגבי הסכם בינה לבין עיריית קריית מלאכי, הגישו בעלי מניות בחברה.

לטענתם, בדיווחי החברה הוצגו לאורך תקופה ממושכת שורה של מצגים מטעים בנוגע לפרויקט של החברה בקריית מלאכי. משהתגלה לטענתם דבר ההטעיה בדוח המידי של החברה מדצמבר 21, חלו ירידות חדות בשערי ניירות הערך של החברה, ונגרם נזק לחברי הקבוצה – מחזיקי ניירות הערך של החברה באותה העת.

במוקד הבקשה פרויקט פינוי-בינוי ברחוב קיבוץ גלויות בקריית מלאכי, במסגרתו צפויות להיבנות, נכון להיום, כ-4,000 יח"ד. בשנים 2020-2019 תואר הפרויקט בדוחות התקופתיים ככזה שקידומו מצוי בדיונים מול הרשות המקומית והרשות להתחדשות עירונית וצפוי לקבל קרקע משלימה.

ביוני 2021 נשלח מייל מהעירייה אל החברה, עם מכתב חתום של ראש עיריית קריית מלאכי אליהו זוהר המתוארך למאי 21, ובו נכתב בין השאר כי "העירייה תדאג להקצאת יתרת הזכויות ותפעל מול הגורמים הרלוונטיים, באופן שיביא את יחס הדירות בפרויקט ליחס של 1:9 וזאת בקרקע משלימה במתחם תימורים המשווק על ידי הרשות המקומית ומצוי בבעלות רמ"י ו/או בכל מתחם אחר". למכתב נוסף אישור של היזם וחתימתו המתוארכת ליוני 21.

יומיים אחרי הדיווח עלתה מניית החברה ב-50%

ב-16 ביוני הוציאה החברה דוח מיידי ובו מוצג הסיכום שלפיו בין היתר: "היזם המוביל בשיתוף העירייה יעשו כל שלאל ידם לקדם את הליכי התכנון במהירות האפשרית תוך כדי הסרת חסמים ככל הניתן וזאת לאור היקף הפרויקט וחשיבותו לעיר. היזם המוביל יפעל בשיתוף העיריה להגשת התב"ע לאישור הוועדה המקומית לתכנון ובניה בתוך 180 יום. העירייה תדאג להקצאת יתרת הזכויות ותפעל מול הגורמים הרלוונטיים, באופן שיביא את יחס הדירות בפרויקט ליחס של 1:9 וזאת בקרקע משלימה במתחם תימורים המשווק על ידי הרשות המקומית ומצוי בבעלות רמ"י, ו/או בכל מתחם אחר שניתן יהיה להקצות לטובת הפרויקט".

יומיים אחרי הדיווח עלתה מניית החברה ב-50%, בעוד מדד הנדל"ן היה שלילי. הפרויקט וההסכם עם העירייה הוזכרו גם בהצעת מדף להנפקת אג"ח מאוגוסט, תוך הזכרת הקרקע המשלימה וההסכם מיוני 21. עוד צוין בהצעת המדף כי "לצורך מימוש הפרויקט תידרש תב"ע חדשה, וכן הסכם גג' או הסדר אחר של עיריית קריית מלאכי עם רשות מקרקעי ישראל , שיאפשר הקצאת קרקע משלימה ליזמים".

אולם, בדצמבר 21 שלח מהנדס העיר נועם רווחה מכתב לחברה באמצעות מייל, ובו הוא מכחיש את התיאור אודות הסכם שנחתם בין עיריית קריית מלאכי לללוינסקי-עופר, ואף טוען שבעקבות הידיעות שפורסמו בתקשורת בנושא, נשלח לחברה מייל המבהיר את העניין כבר ביוני 21, וכנראה לא התקבל בעקבות כתובת מייל שגויה.

המשקיעים שהגישו את הבקשה לתביעה הייצוגית טוענים להטעיה בנוגע לקיומה של קרקע משלימה, הטעיה לגבי חוזה מחייב עם העירייה והטעיה באי דיווח על המכתב מהעירייה בזמן. בלוינסקי-עופר הגיבו להאשמות בין השאר בהפניה לפרסומי העירייה לפיהם היא רואה חשיבות בפרויקט

החברה דיווחה בדיווח מיידי על קבלת המכתב לבורסה, ובו הבהירה בין השאר שאף כי המכתב נשלח אליה ביוני, היא קיבלה אותו רק בדצמבר, כי הקרקע המשלימה טעונה אישור של רמ"י וכי "העירייה לא חתמה על הסכם עם לוינסקי-עופר בעניין זה כיוון שהיא לא הבעלים של הקרקע המשלימה".

בעקבות הדיווח, פורסמו כתבות בתקשורת, בין היתר בכלכליסט ובדה מרקר, על כך שהחברה גייסה חוב על בסיס פרויקט שקידומו לא אושר, וכי החברה התעכבה בחצי שנה בהצגת המכתב. באותו היום, 21 בדצמבר, צנחה המניה ב-16%. בעקבות הכתבות פרסמה החברה דוח מיידי שבו נטען כי קיים מסמך חתום בין העירייה לחברה, אך היא קיבלה את מייל ההבהרה באיחור, והיא פועלת לקבלת הקרקע המשלימה יחד עם עיריית קריית מלאכי. למחרת אותו היום הוגשה הבקשה לתביעה ייצוגית. 

השופט: אפשרות סבירה שלוינסקי-עופר הציגה מצג מטעה

המשקיעים אשר הגישו את הבקשה לתביעה הייצוגית טוענים להטעיה בכמה היבטים: הטעייה בנוגע לקיומה של קרקע משלימה, הטעיה לגבי חוזה מחייב עם העירייה והטעיה באי דיווח על המכתב מהעירייה בזמן. בלוינסקי-עופר הגיבו להאשמות בין השאר בהפניה לפרסומי העירייה באתר, לפיהם היא רואה חשיבות בפרויקט, וכן למכתב של מהנדס העיר לרשות להתחדשות עירונית ובו הוא מבקש אישור לקרקע משלימה. עוד טענה כי הסיכום הראשוני היה מחייב.

השופט החליט כי קיימת אפשרות סבירה שלוינסקי-עופר הציגה מצג מטעה, ובסופו של דבר הכריע כי הבקשה תתקבל וכי הקבוצה בשמה תוגש התביעה תכלול את כל מי שרכשו מניות של לוינסקי-עופר וכן איגרות חוב מסדרות ג' ו-ד'. הסעד הוא תשלום פיצוי כספי לחברי הקבוצה בגין הנזק שנגרם לקבוצה בקשר עם עילות התביעה

השופט החליט כי קיימת אפשרות סבירה שלוינסקי-עופר הציגה מצג מטעה, ובסופו של דבר הכריע כי הבקשה תתקבל וכי הקבוצה בשמה תוגש התביעה תכלול את כל מי שרכשו מניות של לוינסקי-עופר וכן איגרות חוב מסדרות ג' ו-ד' החל ממועד פרסום הדוח המיידי מ-16.6.21 ועד למועד פרסום הדוח המיידי מ-26.12.21, למעט מי מהם שמכרו את כל ניירות הערך שבידם עוד לפני פרסום הדוח המיידי מ-26.12.21, וכן למעט בעלי השליטה והדירקטורים שלה.

עילות התביעה הן עילות בקשר עם הפרט המטעה שנכלל בדוח המיידי מ-16.6.21 וכן בדוח הצעת המדף ובדוחות לרבעון השני והשלישי 2021 בדבר חתימת חוזה, הסכם או סיכום בין החברה לבין העירייה. שאר העילות נדחו. הסעד הוא תשלום פיצוי כספי לחברי הקבוצה בגין הנזק שנגרם לקבוצה בקשר עם עילות התביעה. עוד קבע השופט הוצאות משפט לטובת המשיבים על סך 35 אלף שקל.

בעקבות פניית מרכז הנדל"ן , הפנתה אותנו לוינסקי-עופר להודעה לבורסה שפרסמה השבוע, לפיה בית המשפט קיבל בהחלטתו חלק מן הבקשה, ודחה את יתרתה. "על פי ההחלטה אושרה הגשת תביעה ייצוגית בעילת הסכם מחייב". עם זאת בהודעה מצוין כי נדחו העילות להתחייבת להקצאת קרקע משלימה, ההטעיה במכתב מיוני והפרת הוראות חוק החברות.  

"הנטל שחל על המבקשים להראות 'אפשרות סבירה' הוא נמוך יותר. בנוגע לנזק הנטען, של ירידה במחיר ניירות הערך של החברה, נקבע בהחלטה, בין היתר, כי הוכח נזק לכאורה, כי על פניו יש ממש בטענות החברה על טעויות בתחשיב המומחה ופרסומים בתקשורת שהכילו פרטים שאינם נכונים תרמו לירידה במחיר ניירות הערך. החברה לומדת את ההחלטה. יובהר כי העירייה והחברה פעלו וממשיכות לפעול בשיתוף פעולה מלא על פי המסמך".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:לוינסקי-עופרתביעה ייצוגיתקריית מלאכיאג"חהתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...