בענף הופתעו מהעלייה בהתחלות הבנייה: "נתונים שמשקפים הבשלה של פרויקטים שקודמו שנים"

נתוני הלמ"ס הראו עלייה של 22% בהיקפי הבנייה ברבעון השלישי, ובענף הבנייה שסובל מהאטה במכירות ניסו למצוא הסברים. סגן נשיא התאחדות הקבלנים: "הנתונים משקפים גם את היציבות בריבית בנק ישראל שלא עלתה בארבע ההחלטות האחרונות, ואת הסנטימנט בקרב הפעילים בשוק שאולי ההעלאות מיצו את עצמן"

שיתוף הכתבה
 סגן נשיא התאחדות הקבלנים ומנכ"ל צמח המרמן, חיים פייגלין (כפיר סיון) סגן נשיא התאחדות הקבלנים ומנכ"ל צמח המרמן, חיים פייגלין (כפיר סיון)

העלייה החדה בהיקפי התחלות הבניה ברבעון השלישי של השנה, שעלתה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו היום (ד'),הצליחה להפתיע גם את אנשי הענף הוותיקים והמשופשפים ביותר. נזכיר כי הנתון אודות 17.6 אלף דירות שבניתן החלה משקף מגיע לאחר 3 רבעונים רצופים שבהם היו התחלות הבניה נמוכים מ-15 אלף דירות, ומשקף עלייה של 22% לעומת הרבעון הקודם. כל זאת בשוק שסובל מהאטה חריפה ועלויות מימון כבדות.   

חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח המרמן וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר כי "נתוני התחלות הבנייה לרבעון השלישי מפתיעים, ומשקפים להערכתי הבשלה של פרויקטים שקודמו כבר לפני שנתיים-שלוש. הנתונים משקפים גם את היציבות בריבית בנק ישראל שלא עלתה בארבע ההחלטות האחרונות, ואת הסנטימנט בקרב הפעילים בשוק שאולי ההעלאות מיצו את עצמן. למעשה בכל הרבעון השלישי הריבית לא עלתה, והתחלות הבנייה עלו. ברבעונים הקודמים שבהם היו העלאות ריבית, נרשמה ירידה בהתחלות הבנייה".

עוד לדבריו, "אם היזמים מעריכים שהעלאות הריבית תמו, ואולי אנו לקראת שינוי למגמת הורדות ריבית, זה מוביל רבים מהם להחל בבניית פרויקטים. הרי שירידה בריבית תשפיע הן על צד הביקוש והן על צד ההיצע, בהקטנה משמעותית בעלויות המימון. אני סבור גם כי האופטימיות בקרב היזמים שהשוק יחזור לעצמו ושהרוכשים יחזרו בקרוב, גם תרמו לכך. ברבעון הבא שישקף גם את חודשי המלחמה, תמונות התחלות הבנייה תהיה כבר אחרת לגמרי".

"הצפי הוא כי המלחמה תגדיל ביקושים במרכז"

צחי סופרין , סגן יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בקבוצת סופרין "למרות הצניחה בהתחלות הבנייה ברמה השנתית, ניתן לראות שתל אביב מובילה את רשימת הערים עם הכי הרבה התחלות בניה, שאף גדלו בכ-11% מול השנה הקודמת, מאחר ומדובר עדיין באזור הביקוש העיקרי בישראל. להערכתי המלחמה שהחלה באוקטובר תיצור ביקושים גבוהים עוד יותר לדירות בתוך גבולות המרכז, שכן הוא רחוק יותר מקווי העימות. ללא קשר ללחימה, אנו ממשיכים להיות עדים לירידה הדרגתית בהתחלות הבניה מאז 2022 וזאת בעקבות השפעות הנעוצות במצב הכלכלי ששרר פה עוד לפני שהחלה המלחמה ונוגע לעליית הריבית והאינפלציה והקושי הגדול יותר להשיג מימון לפרויקטים, דבר שהכביד מאוד על יזמים לקדם את הפעילות העסקית שלהם, הפיתוח והייזום.

צחי סופרין (נווה אביאני)צחי סופרין (נווה אביאני)

"כעת יתווסף לכך חוסר המודעות בעקבות המלחמה והמחסור המשווע לכוח אדם שגם הם יהוו משקולת נוספת על הענף. מצד שני אנו כן רואים שהמשק חוזר לעבוד. כך גם, באופן חלקי, אתרי הבניה. על כן אני מעריך שבטווח הקצר תהיה פגיעה נוספת בהתחלות הבניה, אך הדבר יתייצב ויעלה בהמשך. על מנת לסייע למשק, המדינה חייבת לבצע פעולות נחושות ומהירות יותר ולהביא כבר היום כוח אדם משמעותי, שגם ככה היה חסר עוד לפני המלחמה, שיחליף את הפועלים הפלסטינאים באתרי הבניה".

"למרות הכל - אשקלון עדיין בצמרת הבנייה"

רקפת להב, סמנכ"ל השיווק והמכירות בקבוצת אלמוג, התייחסה לנתוני הבנייה באחת הערים המטווחות ביותר בישראל, אשקלון, ואמרה כי "על אף הירידה בכמות התחלות הבניה בעיר ביחס לאשתקד, עדיין נצבת אשקלון בין הערים המובילות בישראל, עם תנופת בנייה של למעלה מ-2,000 יח"ד שהחלו להבנות בשנה האחרונה.

רקפת להב (רונן ירמיהו)רקפת להב (רונן ירמיהו)


"ישנה חשיבות גדולה בבניית דירות חדשות עם ממ"ד בעיר ובמקביל להגדיל את ההיצע בשוק. אנו צופים כי הביקושים יחזרו מיד עם תום הלחימה והמבצע הקרקעי ואני מאמינה שנראה חזרה משמעותית של רוכשים למשרדי המכירות עם תחילת השנה. ככל שיהיה היצע ליזמים הדבר ימנע עליות מחירים חדות בעיר".
 
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהצחי סופריןחיים פייגליןרקפת להבהתחלות בניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...