"עומסי תנועה בלתי נסבלים": ערר לתוספת קומות בצור יצחק נדחה בשל בעיות תחבורה ומחסור במבני ציבור

את הערר הגישה יובלי השומרון, בה שותפה גם מבנה, נגד הוועדה המקומית וועד היישוב. ועדת הערר המחוזית בראשות עו"ד מאיה אשכנזי קבעה כי הוספת 3 קומות ו-13 יח"ד לבניין שעל פי התכנון המקורי כולל 19 יח"ד, אינה צריכה להיעשות בדרך של הקלה וכי ככלל מדיניות מוסדות התכנון כיום היא שלא לאשר תוספת יח"ד באמצעות הקלות, למרות מצוקת הדיור

שיתוף הכתבה
יו"ר ועדת הערר מרכז מאיה אשכנזי (עומר קורן)יו"ר ועדת הערר מרכז מאיה אשכנזי (עומר קורן)

ועדת הערר של מחוז המרכז, בראשות עו"ד מאיה אשכנזי, דחתה ערר שהגישה יובלי שומרון - שותפות מוגבלת שאחת מהשותפות בה היא חברת מבנה נדל"ן – אשר ביקשה לאפשר תוספת בנייה של 3 קומות ו- 13 יח"ד לבניין מגורים ביישוב צור יצחק בהליך של הקלה. הערר הוגש נגד החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה דרום השרון שהחליטה לדחות את הבקשה ונגד עמדת הוועד המקומי צור יצחק שהתנגד לכך גם הוא. שתי הסיבות המרכזיות לדחייה בהן נקבה הוועדה: עומסי התנועה החריפים מהם סובל היישוב שבמזרח השרון, והמחסור הקשה במבני ציבור.

הפרויקט קיבל בדצמבר 2022 היתר בנייה להקמת בניין בן 6 קומות ו-19 יח"ד בחלקו המזרחי של היישוב, זאת כחלק מהתוכנית למזרח היישוב המאפשרת בניית בניינים של עד 6 קומות באזור זה. במסגרת בקשת ההיתר הראשונה להקמת הבניין ביוני 2012 ביקשה החברה לקבל תוספת של 3 קומות ו-16 יח"ד בהליך של הקלות, וכן הקלות בגובה הבניין ובקו בניין. לבקשה הוגשו 8 התנגדויות מצד תושבים שטענו כי  היישוב לא ערוך לתוספת המשפחות.

לאחר שההתנגדויות התקבלו חלקית, וניתן אישור רק לגבי שינוי קווי הבניין, היזמית הגישה שוב בקשה להקלות לתוספת 3 קומות ו-13 יחידות דיור. הוועד המקומי של היישוב הגיש התנגדות שנומקה במצב התשתיות ביישוב, מחסור במבני ציבור, העדר תשתיות תחבורה וגרימה לפקקים. הוועדה המקומית קיבלה את טענת המתנגדים בשל חוסר בשטחי ציבור ותחבורה וכתבה כי "ביחס לנושא התחבורתי יוער שכיום נפחי התנועה ביישוב וסביבתו הינם בהיקפים משמעותיים ותשתית הכבישים צרה מלהכיל את התנועה ואף קיימת מצוקת חנייה בישוב".

עוד נכתב כי "ביישוב וסביבתו יש עומסי תנועה בלתי נסבלים מצידו המערבי של היישוב,  מכביש הגישה דרך כביש 444 בואכה מחלף אייל עד לכפר סבא, וכן בכיוון השני. רק לשם המחשה, נסיעה של כ- 11 ק"מ לכפר סבא, שבמצב דברים רגיל הייתה נמשכת  פחות מ- 20 דקות נמשכת ברוב שעות היום קרוב לשעה". עוד דחתה הוועדה המקומית את השימוש במנגנון ההקלות ואת טענת היזם כי תוספת יח"ד צפויה לפתור את משבר הדיור בארץ ובמחוז, זאת בשל הכמות הזניחה בתוספת.

בערר חזרה היזמית על טענותיה כי סירוב הוועדה המקומית יפגע ברוכשים בשכונה ובמטרת מדינת ישראל להגדיל את מלאי הדירות ולהוזיל מחירים. עוד טענה כי אין פגיעה בצורכי ציבור וזכויות הבנייה לא מנוצלות. לגבי אמירות הוועדה אודות עומסי התחבורה באזור טענה: "ספק אם יש בבקשה להיתר כדי להשפיע על ההיבטים התחבורתיים. במסגרת הכנת תכנית מרום השרון שהייתה כפסע מאישור (תוכנית להגדלת היקף היח"ד במזרח צור יצחק מ-740 ל-829 יח"ד, דנ"ק) בוצעה בדיקת היתכנות תחבורתית אשר הצביעה על רמת שירות סבירה, הן בתרחיש שאינו כולל את הפרויקט המוצע והן בתרחיש הכולל אותו. כמו כן נלקחו בחשבון תרחיש של שיפור רמת השירות בתחבורה הציבורית ותרחיש של אי שיפור כאמור. בכל אחד מארבעת התרחישים לא נמצא שרמת השירות היא בלתי סבירה, וזאת עוד בטרם נלקחו בחשבון פרויקטים תחבורתיים שהיו בתכנון נכון למועד אותה בדיקה, וחלקם כבר הושלמו במועד הגשת הערר". עוד טענו שהתוכנית מציעה פתרונות חניה נדיבים.

בהחלטתה קבעה ועדת הערר ששיקול של מועד התכנון המאושר אינו תומך באישור בקשת ההקלות וכי הגדלת זכויות הדיור היא בעצימות גבוהה שאינה מתאימה לאישור בדרך של הקלה. עוד קבעה כי המגמה התכנונית כיום היא שלא לאשר תוספת יח"ד בהקלה, חרף הצורך הלאומי בתוספת של יח"ד, והסכימה עם טענת הוועדה המקומית לגבי המחסור הקשה במבני הציבור ביישוב ומהצוקה התחבורתית העצומה ממנה הוא סובל.

בין השאר נכתב כי "העובדה כי בעתיד אפשר שיאושרו פתרונות תחבורתיים נוספים אינה מספקת מענה לצורך הבוער בטווח המיידי...זאת ועוד, העובדה, כי המחסור במבני הציבור נובע מהעדר תקציב, אינה מפחיתה  מחומרתה של בעיה נוכחית". בעקבות זאת חויבה היזמית בהוצאות על סך 15 אלף שקל שישולמו בחלקים שווים לוועדה המקומית דרום השרון וליישוב צור יצחק.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ועדת הערר המחוזית במחוז מרכזמאיה אשכנזיצור יצחק
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...