איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים: "הופכים אזרחים לעברייני בנייה, שתפו אותנו בהליך הקמת ממ"ד בפטור מהיתר"

במכתב ששלחו בכירים באיגוד מהנדסי ואדריכלי הערים, ליו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן, הם דורשים לשתף את האיגוד בהליך מתן הפטור בהקמת ממ"ד לצמודי קרקע ובתים עד 2 קומות. "הניסיון לעקוף את הוועדות המקומיות או/ו להתעלם מהתייחסותם בניסיון לקצר הליכים, רק מייצר בעיות"

שיתוף הכתבה
יו"ר איגוד מהנדסי ערים, צחי כץ (שיר נוימן)יו"ר איגוד מהנדסי ערים, צחי כץ (שיר נוימן)

איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים דורש ממטה התכנון הלאומי לשתף אותם בהליך מתן הפטור בהקמת ממ"ד לצמודי קרקע ובתים עד 2 קומות. במכתב ששלחו השבוע אדר' צחי כץ, יו"ר איגוד מהנדסי הערים ואדריכלי הערים, ואדר' גיא דונפלד, מהנדס העיר דימונה ומנכ"ל האיגוד, לו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן, לקראת הדיון שמתקיים היום (ג') בנושא הפטור במועצה הארצית לתכנון ובנייה, הם טוענים כי הפטור הופך למעשה אזרחים תמימים לעברייני בנייה. 

בסוף אוקטובר אושרו ופורסמו התקנות המאפשרות הקמת מרחב מוגן דירתי ליחידת דיור בבנייה נמוכה או ליחידת דיור צמודת קרקע בפטור מהיתר בנייה. תקנות אלו נועדו לספק אפשרות מהירה לאזרחים להקים מרחבים מוגנים דירתיים, כמענה מיידי למצב החירום שבו נמצאת מדינת ישראל מאז 7 באוקטובר. תקנות אלו מעניקות את סמכות האישור לרשות המוסמכת - פיקוד העורף, ללא כל בדיקה מרחבית מטעם הוועדה המקומית. 

במכתב טוענים בכירי איגוד המהנדסים והאדריכלים כי בחודשים הספורים מאז אושרה התקנה, נמצאים בתהליך ואף החלה הקמתם של מרחבים מוגנים אשר אינם תואמים את התקנה, והציבור שכאמור בונה בהתאם לתקנה הפוטרת אותו מהיתר, הופך בעל כורחו לעבריין בניה. "אנו שוב נוכחים לדעת שהניסיון לעקוף את הוועדות המקומיות או/ו להתעלם מהתייחסותם, בניסיון לקצר הליכים רק מייצר בעיות, שיכולת ההתמודדות איתם לאחר מעשה, היא בבחינת משימה בלתי אפשרית.

"מהנדסי פיקוד העורף אינם מבצעים בדיקה מרחבית או תכנונית, שהרי בדיקות אלו אינן בתחום אחריותם או התמחותם. בפועל רשות הרישוי אמורה להיות מיודעת רק על ביצוע העבודה - ואין אף גוף או רשות המבצעת בדיקה מרחבית או תכנונית. האחריות על התאמת הבקשה להוראות החוק והתקנות מוטלת, למעשה, על עורכי הבקשות, שלא בקיאים בהוראות התכנית והחוק או שבוחרים שלא לפעול לפיו". 

לדברי בכירי איגוד המהנדסים והאדריכלים, "נוצר מצב מסוכן ושאינו תקין, בו מוקם מבנה בפטור מהיתר שאינו תואם את הוראות התכנית והחוק, והאזרח מוצע עצמו בל כורחו כעבריין בניה. בתשובה לטענה שתעלה על כך שעל הוועדה המקומית לבצע אכיפה, ברור מאליו שאין לאף רשות מקומית את היכולת לבצע אכיפה רציפה על כלל שטח העיר לניטור התחלות בניית ממ"דים.

"יתרה מזאת, גם אם יתגלו מקרים כאלו, יהיה קשה מאד לבצע הריסה בפועל של ממ"דים, בעיקר בתקופת מלחמה. בעקבות זאת, הוועדה עלולה להיחשף גם לטענה שאינה מבצעת אכיפה מספקת, ולפגוע בהסמכתה. אנו פונים שוב ודורשים, שבמהלך 14 הימים בהם הרשות המוסמכת (פיקוד העורף) בודקת את הבקשה, עורך הבקשה יעבירה גם לרשות הרישוי הרלוונטית להתייחסות מרחבית. התנאי להקמה בפטור מהיתר יהיה אישור על ידי שתי הרשויות, והתהליך יתרחש במקביל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ממ"דצחי כץהיתר בנייהאיגוד מהנדסי ואדריכלי העריםפטור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...