שיגעון הקנאביס מדביק את ענף הנדל"ן – וזה קורה לא רק בישראל

אומנם ארץ הקודש נחשבת למעצמת קנאביס עולמית, אך גם ברחבי העולם הצמח הזה מחולל תמורות רבות – ומושך עוד ועוד אנשי נדל"ן להשקיע בו, כולל חברות ענק

שיתוף הכתבה

כבר זמן לא מועט שהקנאביס הוא המילה החמה ביותר באזורנו: המדינה עומדת רגע לפני אישור רשמי לייצא קנאביס לחו"ל, הדיבורים על לגליזציה מתחזקים – ואפילו בבחירות הקרבות הנושא הזה נמצא על הפרק באופן ממשי, אולי לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל.

המגמה הזו גולשת, כמובן, גם לתחומים שבהם הכסף מדבר – שוק ההון, וכמובן שוק הנדל"ן. זה לא סוד שחברות נדל"ן רבות רואות פוטנציאל עצום בהשקעה בקנאביס, ולראייה שמות גדולים בשוק הישראלי, כדוגמת ברק רוזן ועידו חג'ג', כבר מושקעים בתחום הזה.

עובדה שבוודאי לא תפתיע הרבה אנשים – אך נדמה שלא מדוברת כל כך במחוזותינו – היא שהקנאביס "מסחרר ראשים" גם מסביב לעולם, שהרי אנחנו כאן לא המצאנו כלום מהבחינה הזאת: מדינות רבות ברחבי העולם הפכו לאחרונה את השימוש בקנאביס לחוקי, אחרות מתכוונות כנראה להצטרף למגמה הזאת בקרוב, והתוצאה היא אחת: עלייה עצומה בביקוש לקנאביס, ובעקבותיה זינוק בשטחי הגידול של הצמח ברחבי העולם. אמרנו שטחים? אמרנו נדל"ן. והנה לכם החיבור הזה, שגם ברחבי העולם מורגש היטב, מהמזרח הרחוק ומעבר לו, ועד למערב.

 

והנה הנתונים: קרנות הנדל"ן אשר השקיעו בקנאביס הציגו ב-2018 את הביצועים הטובים ביותר בעולם מבין כל קרנות הנדל"ן – עם עלייה ממוצעת של 117 אחוזים לאורך השנה; קרן הגידור האוסטרלית Tribeca fund הציגה עוד ב-2017 את התוצאות הטובות בעולם בזכות ההחלטה של ראשיה להשקיע בקנאביס – גידול של 145%.

אם אתם רוצים נתונים "טריים" יותר, הסתכלו על מה שקורה בסין (כן, כן),וליתר דיוק – בבורסת שנג'ן, שהיא הבורסה השנייה בגודלה במדינת המזרח הרחוק: שתי חברות הנסחרות בבורסה הזו הציגו עלייה מטאורית עד לחודשים הראשונים של 2019, וזאת בזכות ההשקעה בקנאביס:  Jilin Zixin Pharmaceutical Industrial Co. עלתה ב-142%, ו-Shanghai Shunho New Materials Technology Co. הגדילה לעשות כשעלתה ב-348%. אומנם אלו נתונים בורסאיים, אך הם בהחלט יכולים להצביע על המגמה בשוק הסיני כולו.

גם בארה"ב, כמובן, המצב דומה: כמה מדינות, כדוגמת קליפורניה, נבאדה ואלסקה, כבר החילו את הלגליזציה במחוזותיהן, ונראה שיש עוד מדינות כאלו בדרך. המהלכים הללו לבדם מעלים, כמובן, את הביקוש לצמח ברחבי אמריקה, וכדי להמחיש את זה נתבונן באחת החברות האמריקאיות המוּכָּרות לייצור ולמכירת קנאביס רפואי, בעלת השם הנפלא MedMen: החברה הזאת, מעין "בית מרקחת" למוצרי קנאביס, מפעילה סניפים בכל רחבי ארה"ב, כולל במקומות שבהם הוא חוקי רק לשימוש רפואי – כדוגמת ניו יורק, שם פתחה הרשת בין היתר סניף בשטח של 10,000 רגל מרובע.

אבל זה לא העניין החשוב באמת: מה שחשוב הוא עד כמה המשקיעים מאמינים במוצר. ובכן, ממש לאחרונה – בחודש פברואר 2019 – השקיעו שלוש קרנות אמריקאיות 133 מיליון דולר ב-MedMen. רוצים לנחש מאיזה תחום מגיעות הקרנות הללו? נכון מאוד: ענף הנדל"ן.

 

אז הקנאביס אומנם עדיין לא נחשב לסחורה יציבה ובטוחה להשקעה, שכן המדיניות משתנה בין המדינות ברחבי העולם - וגם בתוכָן. בארה"ב למשל, לצד אותן מדינות שהתירו את השימוש בקנאביס ברמות שונות, ישנן לא מעט מדינות שבהן הוא עדיין לא חוקי, וביניהן ניו יורק, כאמור, המתירה אך ורק שימוש רפואי בצמח. בסין, למרות הטירוף בשווקים, הקנאביס חוקי לשימוש רק בשתי תעשיות: הזרעים והבדים.

לנדנדה הזו, שבין התרה לאיסור על השימוש בקנאביס, יש שתי השלכות מרכזיות, לפי שעה: הראשונה – בעייתיות מסוימת בהקמה ובתפעול של חוות חקלאיות לגידול קנאביס. אם ניקח שוב את ארה"ב לדוגמה, שבה הסיפור אולי מורכב יותר בהשוואה למדינות אחרות, צריך לזכור שמבחינת החוק הפדראלי הקנאביס נחשב עדיין לא חוקי. העובדה הזו לבדה גורמת לרבים לחשוב פעמיים אם להיכנס לתחום הזה או לא.

ההשלכה המרכזית השנייה נובעת ישירות מהדילמה שתוארה כרגע: מאחר שרבים מתלבטים או נמנעים מלהיכנס לתחום, ישנם נכון להיום מעט מאוד בעלי קרקעות המוכנים לגדל עליהן קנאביס, או להשכיר אותן למטרה הזו. התוצאה: הביקוש עצום, וההיצע נמוך מאוד. מצב שכזה מוכר לכולנו, וברור מה הוא יוצר – עליית מחירים. 

עבור אלו אשר כבר משקיעים בקנאביס מדובר בבשורות טובות מאוד, ללא ספק. ומה עבור האחרים? ובכן, אם המגמה תמשיך באותו כיוון, נראה שרובנו נמצא עצמנו משקיעים בשטחי נדל"ן לגידול קנאביס בעתיד הקרוב או הרחוק.


אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ברק רוזןעידו חג'ג'קנאביסנדל"ן בחו"לשוק ההון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...