התאחדות הקבלנים דורשת מהממשלה: פטור מפיצויים על עיכוב במסירת דירות

במכתב למשרדי האוצר והשיכון דורשת התאחדות הקבלנים לקדם חקיקה שתקבע תקופת ארכה של 7 חודשים מפרוץ המלחמה, במסגרתה הם לא יהיו מחויבים בתשלום פיצוי לרוכשי דירות על עיכוב במסירה הדירות. "ריבוי תביעות שצפוי לקרות - תוצאה גרועה לשוק מכר הדירות בפרט, ולמשק בכלל"

שיתוף הכתבה
אילוסטרציה (שאטרסטוק) אילוסטרציה (שאטרסטוק)

התאחדות הקבלנים בוני הארץ פנתה בשבוע שעבר במכתב למשרדי השיכון והאוצר בדרישה לקדם חקיקה שתקבע תקופת ארכה של 7 חודשים, שתחילתה ביום פרוץ מלחמת חרבות ברזל, ב-7.10.23, במסגרתה הם לא יהיו מחויבים בתשלום פיצוי לרוכשי דירות על עיכוב במסירה הדירות. עוד מציעים בהתאחדות, כי התקופה תהיה בת הארכה באופן גמיש, ועל פי החלטת שר השיכון. ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי הנושא נבחן על ידי משרדי הממשלה. 

"לטעמנו יש חשיבות מכרעת לכך שהמתווה האמור לעיל יקודם במסגרת מהלך של חקיקה ראשית. ריבוי תביעות, אשר צפוי לקרות אם לא תהיה התערבות מדינתית, לא רק יגדיל את הוצאות המערכת השיפוטית, אלא ירחיק את החזרה לשגרה ויטיל אף על המערכת העסקית שורה של הוצאות נוספות. זו תוצאה גרועה לשוק מכר הדירות בפרט, ולמשק בכלל, אשר משווע ליצירת מתחמי ודאות בתקופה של חוסר ודאות קיצונית", נכתב בפנייה. 

על פי חוק המכר, חברות בנייה מחויבות להעניק פיצויים על עיכוב במסירה החל מהחודש השני. על איחור של 2-4 חודשים מחויבת החברה לשלם פיצוי בגובה 100% משכר הדירה הממוצע באזור, בחודשים 5-10 עולה גובה הפיצוי ל-125% משכר הדירה, ומעבר לכך עומד הפיצוי על 150%.

לפני כחודשיים פורסם כי משרד הבינוי והשיכון צפוי להציג מתווה לפיצוי קבלנים שאיחרו במסירת דירות לרוכשים החל מהתאריך 7.9.23, חודש לפני תחילת המלחמה. על פי הפרסום, משרד השיכון אמור היה להציג בפני קבינט הדיור מתווה שכולל השתתפות של המדינה בתשלום הפיצויים, להם מחויב הקבלן על פי חוק, לתקופה של 3 חודשים, בהיקף של 50%-70%, ואם הקבלן יידרש לתת פיצויים לתקופה ארוכה יותר, העלות שלהם תהיה על חשבונו בלבד. מתווה שכזה עוד לא הוצג, ובהתאחדות הקבלנים מסרו אז, וגם היום, כי משרד הבינוי והשיכון אכן קיים איתם דיון בנושא, אך כי טרם הוצג בפניהם מתווה או מסמך כלשהו. 

"בשלב זה ברור כי משבר הידיים העובדות יוותר עמנו עוד מספר לא מבוטל של חודשים", נכתב עוד בפנייה של ההתאחדות. "הבאת העובדים בהיקף שיוכל להשפיע על השוק ולהיענות באופן סביר לצרכים אינה עניין של מה בכך ותארך זמן ממושך. המחסור בעובדים הביא ועוד עתיד להביא לעיכובים בעבודות הבנייה, התכנון והרישוי וכך גם לאיחורים משמעותיים, הנאמדים במאות ימים, במסירת דירות מגורים". 

על פי נתוני הלמ"ס, במהלך חודש אוקטובר הושבתו 77% מאתרי הבנייה באופן מוחלט, במהלך חודש נובמבר הושבתו 50%, ובמהלך חודש דצמבר הושבתו 39%. "יש להדגיש, כי גם אתרי בנייה שנקבע לגביהם שהם פעילים, הרי שבמציאות הם עובדים באופן חלקי בלבד. באזורי הלחימה, בדרום ובצפון, אשר פונו מיושביהם, אין כמובן כל פעילות שהיא באתרי הבנייה, אשר עומדים בשיממונם".

בהתאחדות טוענים עוד כי "עד סוף יוני 2024 יצטברו 177 ימי איחור במסירה לאתר בנייה ממוצע, ואילו באתרים שהתבססו על פלסטינים בלבד יגיע האיחור המצטבר ל-230 יום. למעשה, עד אמצע שנת 2024 יאבדו במצטבר כ-16.5 מיליון ימי עבודה". 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי ״הנושא נבחן על ידי משרדי הממשלה. המדינה ממקדת מאמצים בהרחבת היצע העובדים בענף, באמצעות הרחבת ייבוא העובדים הזרים, קידום הכשרות ועידוד לתעסוקת ישראלים בענף והרחבת היקף חברות הביצוע הזרות לבנייה, כל זאת במטרה לשמור על היקף התחלות בנייה גבוה בשנת 2024״.

ממשרד השיכון נמסר בתגובה כי ״המכתב המדובר התקבל במשרדנו בימים האחרונים, נלמד את תוכנו ונגיב. מדובר בנושא חשוב והמשרד הציע כבר לפני יותר מחודש בסיס למתווה בנושא. נדגיש כי מטרתנו היא לדאוג לשמירה על הרציפות התפקודית בענף, ובמקביל לשמור על זכויות הרוכשים. בחודשים האחרונים אנו פועלים עם כלל הגורמים הרלוונטיים לנושא וכל האפשרויות נמצאות על השולחן״.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרעיכוב במסירת דירותחוק המכרמשרד השיכון והבינויהתאחדות הקבלניםחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...