השטחים הפתוחים - במרכז תוכנית אסטרטגית חדשה של מנהל התכנון

התוכנית לשנת 2040 מקצה פרק נרחב לשטחים אלו, כולל יצירת מסדרון אקולוגי שיקשר בין המרכז לצפון ולדרום • "המהלך האסטרטגי המשמעותי ביותר בזמן האחרון" 

שיתוף הכתבה
דלית זילבר דלית זילבר

התוכנית האסטרטגית של מִנהל התכנון לשנת 2040 יוצאת לדרך, ושמה דגש נרחב בשטחים הפתוחים, אולי לראשונה אי פעם ברמה מקיפה שכזו. היום (ג') עדכן המִנהל את המועצה הארצית לתכנון ובנייה על קידומה של התוכנית, המשלבת בין צורכי הדיור, התעסוקה, התשתיות והתחבורה, ומייחדת פרק גם לשמירה על השטחים הפתוחים. 

פרק השטחים הפתוחים כולל ראייה אסטרטגית המשלבת את כלל השטחים הפתוחים במדינת ישראל, זאת כדי להבטיח את שמירתם לדורות הבאים. על פי הודעת המנהל, בפעם הראשונה מרוכזים כלל השטחים הפתוחים במדינה, הן ברמה הארצית (שמורות הטבע, הגנים הלאומיים, היערות והמסדרונות האקולוגיים), והן ברמה המחוזית והמקומית (שטחי פנאי ונופש ושטחים חקלאיים). 

"מטרתו של המהלך היא לשמור את המשאבים הטבעיים והתרבותיים של מדינת ישראל לטווח הארוך, למען הטבע והאדם", נאמר בהודעת המנהל. "מהלך זה מקבל משנה תוקף נוסף, זאת נוכח שינויי אקלים ומשבר מים שפוקדים את מדינת ישראל ואת העולם בכלל. לכן, שמירת השטחים הפתוחים הינה קריטית ונועדה להבטיח בין היתר שטחים לחלחול מים, שטחים שיספקו אזורים מוצללים לאוכלוסייה וקשר בין המרחבים הפתוחים לאוכלוסייה". 

אנשי המנהל מדגישים כי לעומת שמורות הטבע, הגנים הלאומיים והיערות, המוגנים בתוכניות המתאר הארציות, לשטחים החקלאיים ולשטחי הפנאי והנופש לא קיימת כיום הגנה ברמה הארצית. התוכנית לשנת 2040 עושה זאת, ואף מתמקדת בהגנה על שטחים עשירים במשאבים, ובכללם ערכי תרבות החיוניים ליצירת זהות, שייכות ותבניות נוף הייחודיות לישראל. עוד קובע המנהל כי לצורך תפקוד מיטבי של השטחים החקלאיים יש מקום לשמור על רציפות השטחים החקלאיים שיבטיחו את פוריות הקרקע ואת יכולתה לספק מזון למדינת ישראל.

המהלך האסטרטגי שם דגש על מחוז מרכז, הנחשב לאזור ביקוש ושמצויים בו כיום שטחים פתוחים מצומצמים ומקוטעים. מחוז מרכז אמור לשמש כחוליה מקשרת בין המערכות האקולוגיות הטבעיות בצפון הארץ לבין המערכות האקולוגיות בדרומה, דבר שכמעט לא קיים היום. לצורך כך מציעה התוכנית האסטרטגית לשטחים פתוחים לקדם תוכנית למסדרון האקולוגי במרכז הארץ, תוך הצעה להרחבתו לחיפה ולצפון הנגב. 

התוכנית מקודמת על ידי צוות אגף בכיר לתכנון משולב במנהל התכנון, בעזרת פורום רחב המורכב ממשרדי הממשלה הרלוונטיים והרשויות, לצד אנשי רשות מקרקעי ישראל , משרד השיכון, משרד החקלאות , המשרד להגנת הסביבה, מרכז המועצות האזוריות, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, החברה להגנת הטבע ועוד. התהליך מלווה בארבעה צוותי עבודה המתמקדים בנושאים המרכזיים: אקולוגיה, חקלאות, תרבות ומים. צוותים אלו רותמים לעבודה גופים נוספים הרואים חשיבות רבה במהלך המקודם ומסייעים באיסוף הנתונים ובניתוחם. 

מנהל התכנון מקדם את התוכנית האסטרטגית 2040 כנגזרת של החלטת ממשלה ממרץ 2017, שקבעה יעדי יחידות דיור לתכנון ולפיתוח עד לשנת 2040, לצד קידום תשתיות נלוות. התוכנית האסטרטגית עוסקת בגיבוש מדיניות תכנון כלל ארצית לטווח ארוך, בראייה ארצית ומחוזית, והיא כוללת חמישה פרקים: מגורים, תעסוקה, תשתיות הנדסיות, תחבורה ושטחים פתוחים.

יו"ר המועצה הארצית וראש מטה הדיור, זאב בילסקי: "מדובר במהלך האסטרטגי המשמעותי ביותר שנעשה במדינת ישראל בזמן האחרון. המהלך החשוב הזה, שלו שותפים גורמים רבים, מכין את מדינת ישראל לשנת 2040 מבחינת הביקוש לדיור, התשתיות, התעסוקה, התחבורה והשמירה על השטחים הפתוחים. חשוב שלילדים שלנו יהיו דירות, אבל גם מקומות תעסוקה קרובים לבית, רכבת קלה שתביא אותם לשם וגם שטחים פתוחים לאיכות החיים. המהלך הזה משלב את כלל הצרכים האלה יחד". 

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר: "המנהל מוביל מהלך אסטרטגי המשלב ראייה ארוכת טווח הנוגעת לכלל האספקטים החשובים לתושב. הסדרתם ועיגונם של השטחים הפתוחים, לנוכח צורכי הפיתוח בשנים הבאות, הם מהלך חשוב עבור איכות חיים גבוהה לתושבי המדינה, היום ובעתיד. ההירתמות של כלל הגורמים מראה על החשיבות הגדולה בקידום מהלך חשוב זה".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןזאב בילסקיהמועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילברמטה הדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...