לאחר מאבק של מעל עשור, תוכנית מורדות לינקולן במערב הכרמל חוזרת למחוזית

בשנת 2012 הגישו היזמיות בקרקע יחד עם עיריית חיפה את התוכנית לשטח, ורק עכשיו, 12 שנה מאוחר יותר, צפויה המחוזית לדון בה. בחודש ספטמבר ביקר בית המשפט את התנהלות העיריה בקידום התוכנית והגדיר אותה כ"לא מתקבלת על הדעת"

שיתוף הכתבה
בעלי קבוצת גולדשטיין, ארז גולדשטיין וראש עיריית חיפה יונה יהב (קבוצת גולדשטיין, אלעד מלכה)בעלי קבוצת גולדשטיין, ארז גולדשטיין וראש עיריית חיפה יונה יהב (קבוצת גולדשטיין, אלעד מלכה)

לאחר מאבק ממושך של מעל עשור, ופסק דין מהדהד שניתן נגד התנהלות עיריית חיפה, הגישה העירייה השבוע לוועדה המחוזית לתכנון ובניה את התוכנית לפיתוח שכונת "מורדות לינקולן-אחוזה" הכוללת כ-2,800 יחידות דיור ו-8,000 מ"ר מסחר במורדות הכרמל המערביים. את התוכנית מקדמים קבוצת גולדשטיין, קבוצת גבאי ושיכון ובינוי, בעלי הקרקע העיקריים, לצד בעלי קרקע נוספים. בכך הסתיים סכסוך רב שנים סביב קידום הבניה בקרקעות בין היזמים לעיריית חיפה.

קבוצת גולדשטיין שבבעלות ארז גולדשטיין רכשה עשרות דונמים של קרקעות בייעוד מגורים במתחם בשנת 2010, והגישה ב-2012 תוכנית מחודשת לשכונה הכוללת הגדלה משמעותית של מספר יחידות הדיור. גבאי רכשה את המגרש ב-2022  בעסקות קומבינציה לבניית 300 דירות. בשנים לאחר מכן חלו עיכובים בירוקרטיים משמעותיים מצד עיריית חיפה, דבר שהוביל את קבוצת גולדשטיין למאבק ממושך ואף להגשת עתירה מול העירייה.

בהחלטה שהתקבלה בספטמבר האחרון, לאחר קיפאון כמעט מוחלט בתהליך, תחת ראש העירייה הקודמת עינת קליש-רותם, קבע בית המשפט, כי "אין בסמכויות התכנוניות של ראש העיר והוועדה המקומית לתכנון ובניה, או בחשיבות עקרון עצמאות שיקול הדעת המנהלי, כדי להצדיק הימשכות וסיבוך הליכי תכנון מעבר לכל פרק זמן סביר".

הדמיה של הפרויקט במערב הכרמל (קבוצת גולדשטיין)הדמיה של הפרויקט במערב הכרמל (קבוצת גולדשטיין)

עוד הוסיף כי "בנסיבות העניין התנהלות המשיבות אינה סבירה והימשכות ההליכים אינה מתקבלת על הדעת". פסק הדין הוביל לאישור התוכנית על ידי מליאת עירית חיפה ולהגשתה השבוע של התוכנית  לוועדה המחוזית. עו"ד אסף עירוני, ראש משותף של תחום תכנון ובנייה במשרד ש.פרידמן אברמזון, ייצג את העותרים בתיק ובראשם את קבוצת גולדשטיין.

בנייני מגורים של כ-20 קומות 

השכונה החדשה מורכבת מארבעה מתחמים: מורדות לינקולן אחוזה (מתחם 3) הוא הגדול יותר ובו רוב יחידות הדיור והמסחר, מתחם תל אהרון (מתחם 4) מיועד גם הוא למגורים ולמסחר, והמתחמים הסמוכים לקסטרא (1+2) שכבר מאושרים, מיועדים לבנייה למגורים ולמסחר שכונתי. התוכנית היא תוכנית איחוד וחלוקה ועדיין לא נקבעה הקצאת הזכויות.

השכונה החדשה שתיבנה תכלול מגדלי מגורים של כ-20 קומות, בחלק התחתון של כביש פרויד, ובניינים מדורגים מעל הכביש, והיא תתפרס על גבי שטח של 600 דונם. השכונה תתאפיין בנושאי קיימות ואיכות חיים ושטחים ירוקים.

מדובר בתוכנית שאף פורסמה להפקדה ב-2012, אך בשל הליך התנגדויות ממושך הוחלט לגרוע את השטחים המדוברים מהתוכנית המאוחדת, בעוד שטחים אחרים ל-750 יחידות דיור אושרו בתוכנית נפרדת הסמוכה, בהם פרויקט מחיר למשתכן של פרשקובסקי שיצא רק בשבוע עבר לדרך, לאחר ניצחון על עוררים סדרתיים.

למרות הסכם שנחתם ב-2015 בין אחד העותרים ושיכון ובינוי לבין העירייה לזירוז התוכנית, רק לאחר ארבע שנים ערכה העירייה בדיקה כלכלית, שבסופה קבעה שהתוכנית אינה כלכלית. ורק בספטמבר האחרון קבע כאמור בית המשפט שהתוכנית צריכה לצאת לדרך ללא עיכובים נוספים.

"ישנה התעוררות רחבה לאור השינוי המוניציפלי"

ארז גולדשטיין, בעלי קבוצת גולדשטיין, מסר: "מיקום הפרויקט אסטרטגי במיוחד עבור תושבים ותיקים המעוניינים לשדרג את ביתם וצעירים המעוניינים באיכות חיים לצד נגישות גבוהה למוסדות חינוך, אזורי תעסוקה ועורקי תנועה ראשיים. לעיר חיפה פוטנציאל נדל"ני עצום ואנו עדים היום לכך שתנופת הפיתוח בה יוצאת לדרך. קבוצת גולדשטיין עתידה לקבל מאות רבות של יחידות דיור על הקרקעות שבבעלותה על פי התוכנית החדשה ומתעתדת לייעד חלק משמעותי מהדירות לציבור החיפאי הצעיר שמעוניין להישאר לגור בעיר, באזור מבוקש, ברמה גבוהה ובמחיר שפוי. השכונה החדשה, תהווה את נקודת המפנה בכל הנוגע לתנופת הנדל"ן בעיר השלישית בגודלה בישראל".

גולדשטיין הוסיף כי "זיהינו התעוררות רחבה לאור הציפיה שהתממשה לשינוי מוניציפלי. רבים מהתושבים בחיפה צמאים להתחדשות עירונית הן בתחום הנדל"ן והן בתחום המסחר, ואנו נעמיק את פעילותינו בעיר, ובימים אלו אנו בוחנים השקעה בפרויקטים נוספים בשכונות שונות בעיר כמו נווה שאנן והדר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שיכון ובינויקבוצת גבאיעיריית חיפה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...