"אני תמיד מתייחס לעצמי כנאמן לדרך ולא לצד, בין אם אני מייצג דיירים ובין אם אני מייצג את היזם"

'הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית' עם עו"ד זיו כספי, מייסד ושותף בכיר במשרד עורכי הדין גינדי-כספי, שמספר על זיהוי הפוטנציאל של תחום ההתחדשות, על השלב שמצליח לרגש אותו בכל פרויקט מחדש, ועל שני הצעדים שיאפשרו לשמור על היגיון כלכלי לכל הצדדים, מבלי לאפשר לשינויים בשוק לפגוע ברווחיות הפרויקט

שיתוף הכתבה
עו"ד זיו כספי (צילום: סם יצחקוב) | ברקע: פרויקט הרב מימון, בת ים | יזם: אלמוג פינוי בינוי | קרדיט: Olinעו"ד זיו כספי (צילום: סם יצחקוב) | ברקע: פרויקט הרב מימון, בת ים | יזם: אלמוג פינוי בינוי | קרדיט: Olin

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

"התחלתי לעסוק בתחום כבר בשנת 2000 לערך, היינו מהראשונים שבכלל הגו את המילים ' התחדשות עירונית ' או ' פינוי בינוי '. הבנו כבר אז את הסכנה לחיי התושבים, שנובעת הן מרעידות אדמה והן מעימותים ביטחוניים, הבנו שהפער בין רמת החיים הנדרשת לבין מה שמספקות השכונות הישנות מחייב שינוי, ידענו שמשאב הקרקע לא מנוצל כראוי ושאפשר לבנות הרבה יותר לגובה ובצורה יותר איכותית תוך תכנון נכון של מערכות הדרכים, השטחים הציבוריים והשטחים הירוקים. זיהינו את הפוטנציאל האדיר בתחום וכי מדובר  בתחום העתיד, כי את כל הארץ יצטרכו לחדש, כאשר בנוסף לכל, הרי מדובר בציונות לשמה.
מעבר לכך, מה שאני אוהב בתחום זה שהוא משלב הכול: חשיבה תכנונית ומסחרית, קשר עם אנשים, מורכבויות של ריבוי בעלי זכויות ושל שלביות ביצוע, ולמעשה משלב את כל הנושאים המאתגרים בעולם הנדל"ן".

ספר על חוויה משמעותית מתחילת הדרך.

"הפרויקטים הראשונים שהרסנו היו מאוד מרגשים. פעם ראשונה שאתה רואה, יחד עם הדיירים, את הבולדוזרים נוגסים בבניין ומפילים אותו, אחרי ציפייה של המון שנים. היה לנו פרויקט שההריסה שלו הגיעה אחרי 17 שנות עבודה, פרויקט נוסף שההריסה בו קרתה אחרי 19 שנות עבודה, זה מאוד מרגש להגיע לרגע הזה, במיוחד אחרי כל כך הרבה זמן. אבל האמת היא שרגע מרגש אפילו יותר מההריסה הוא מסירת הדירות. בסופו של דבר, כשאתה מוביל פרויקט - וזה לא משנה באיזה צד אני, כי אני תמיד מתייחס לעצמי כנאמן לדרך ולא לצד, בין אם ייצגתי את הדיירים ובין אם ייצגתי את היזם - ההתרגשות היא מהובלת התהליך, מהמעבר המרגש לדירה החדשה ומעצם יצירת השכונה החדשה. לראות את האנשים, שהתבגרו איתך בינתיים, אורזים את המיטלטלין ועוברים לדירות חדשות, זה מרגש בכל פעם מחדש".

מה הפרויקט שאתה הכי גאה בו?

"אני גאה בכל העשייה שלנו, "כולם היו בניי". יש לנו כל כך הרבה פרויקטים מיוחדים, שאני באמת גאה בכל אחד מהם בצורה מיוחדת. זה תמיד מאתגר, קשה ומורכב, תמיד מיוחד ותמיד מאוד אישי ואנושי, ולכן אני גאה בכולם".

מהן התכונות הדרושות לעורך דין דיירים?

"קודם כל, אני לא חושב שצריכה להיות אבחנה בין עו"ד דיירים לעו"ד יזם או לעו"ד אחר. התכונות הדרושות לעורך דין במיוחד הינן קשר אנושי, רגישות מסחרית, רגישות אנושית, חוכמה, הבנה בתחום, ניסיון ובעיקר תשוקה ואהבה למה שהוא עושה, כדי לקום כל בוקר עם הרבה אנרגיה ורצון טוב לעשות דברים טובים. בתחום הזה צריך הרבה אמונה, תקווה וגמישות כדי לקבל את השינויים התכופים, והמון סבלנות, כי אתה רץ למרחקים ארוכים.
למעשה אלו תכונות שצריכות לדעתי ללוות כל בן אנוש בעשייה שהיא מול רשויות ומול אנשים".

מהו האתגר הגדול ביותר בעבודה מול הדיירים?

"לקבל את אמונם. בין אם אני מייצג אותם ובין אם אני מייצג את היזם שלהם. שידעו באמת שאנחנו הטובים, הנאמנים, המסורים והמקצועיים מכולם וכי בדרך כלל הללו מובילים להצלחה!"

מה הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ את תחום ההתחדשות העירונית?

"הממשלה צריכה להבין שאנחנו היום בשוק שונה מבעבר. שוק שהוא במקרה הטוב סטגנטי. ויש שני תיקונים שמאוד הייתי שואף אליהם. הראשון הוא שהקרקע תכיל את כל יחידות הדיור שהיא יכולה להכיל, כלומר שהתכנון המיטבי הוא זה שיכתיב את כמות יחידות הדיור, ואם נוצרת רווחיות יתר ליזם, היא תתוקן בהיטלי ההשבחה.

התיקון השני הוא שאותם היטלי השבחה ישולמו רק בשלב הוצאת היתרי הבנייה, ואם ישנם מספר היתרים לפרויקט, אז בכל הוצאת היתר ייבחן מחדש מהו היטל ההשבחה. כך יהיה אפשר לשמור על היגיון הן מבחינת הרשות והן מבחינת היזם, בלי לחייב איזשהו תכתיב שעלול לגרום לתוכניות שנראות כלכליות בשלב מסוים, להפוך ללא כלכליות בעתיד, אם חלילה השוק יורד או משהו משתנה, יש לזכור כי מדובר בפרויקטים ארוכי טווח".

מה השתנה בהתנהלות הדיירים והיזמים בשנים האחרונות?

"אצל הדיירים יש הרבה יותר ידע. הם הרבה יותר חוקרים, שואלים, כמעט בכל בית יש מישהו שמבין בתחום או כבר עשה פרויקט כזה ויש הרבה יותר גורמים שקל להתייעץ איתם. אצל היזמים יש הרבה יותר הבנה שהתחום הזה מחייב מקצוענות ייחודית ומיוחדת. לא לכל חברה יש דנ"א שמתאים לעשייה בעולם ההתחדשות. העשייה הזאת מחייבת רגישות לאנשים, קשב, סבלנות, כל התכונות שציינתי קודם כתכונות הכרחיות לעורך דין נחוצות גם ליזם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:גינדי כספי ושות‘עורך דין התחדשות עירוניתהפנים מאחורי ההתחדשות העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...