"הפרויקט הראשון שלנו בהתחדשות עירונית היה הרבה יותר מחידוש עיר – הוא היווה סגירת מעגל אישית ומשפחתית"

'הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית' עם גילי פייגלין ברנדס, סמנכ"לית התחדשות עירונית בצמח המרמן, המספרת על הכניסה למים העמוקים בתחום ההתחדשות, על סגירת המעגל בפרויקט הראשון ועל העתיד של מרכזי הערים בישראל. "אחד מהפרויקטים שאני הכי גאה בהם נמצא בקריית שמונה. כשיזמים אחרים שומעים על זה, הם חושבים שאני חייזר", אומרת פייגלין ברנדס

שיתוף הכתבה
גילי פייגלין ברנדס (צילום: L-studio) | ברקע: מתחם דפנה, תל אביב (קרדיט: studio84 ו-Ando studio)גילי פייגלין ברנדס (צילום: L-studio) | ברקע: מתחם דפנה, תל אביב (קרדיט: studio84 ו-Ando studio)

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

זו חברה משפחתית, נולדתי לתוך החברה, יש לי זיכרונות ילדות מהמשרדים, הייתי עוזרת למזכירות כל שנה בחופשים. אבל חלמתי להיות מעצבת, והלכתי ללמוד עיצוב פנים . בתור סטודנטית התחלתי לעבוד בחברה, בהתחלה במזכירות וכשסיימתי את התואר עברתי לתיאום שינויי דיירים, באופן טבעי התחלתי לקחת על עצמי יותר דברים ולהיות יותר מעורבת וכך נכנסתי להקמת וניהול מחלקת התחדשות עירונית , בעבר, כשהחברה קיבלה פניות לקחת חלק בפרויקטים של התחדשות עירונית, היא העדיפה שלא להיכנס לתחום על רקע חוסר הסדר ששרר באותה תקופה בשוק עם קבלני חתימות והעדר תמיכה או תקנים מהמדינה.

עם כניסתי לתפקיד, הייתי הרוח הצעירה והאנרגטית, אז זרקו אותי למים העמוקים עם תמיכה מלאה של ההנהלה ויחד הקמנו את מחלקת התחדשות עירונית ב-2019 ומאז התקדמנו משמעותית, יש לנו מחלקה שמקדמת כ-10,000 יח"ד בשלבים שונים. עם כל הנפח הזה, כנראה שכבר לא אעסוק בעיצוב פנים, אבל כל עוד אני קמה כל בוקר עם אנרגיות ותאווה, אני במקום הנכון.

ספרי על חוויה משמעותית מתחילת דרכך

הפרויקט הראשון שזכינו בתחום ההתחדשות העירונית היה מתחם חיל הים בבת גלים. אנחנו חיפאים במקור וחיפה קרובה מאוד לליבי, ובפרט בת גלים שיש בה רחוב על שם סבא-רבא שלי רציף אהרון רוזנפלד. החיבור לשכונה הוא הרבה יותר מחידוש העיר, אלא גם סגירת מעגל, יחד עם זה שאנחנו חברה משפחתית, מרגיש כאילו כל הכוכבים הסתדרו.

שתי המשפחות שהקימו את החברה מגיעות מחיפה, אבל רק האמהות נשארו בעיר. אז הפרויקט הזה מחזיר אותנו לעיר ילדותינו, והיתה לכך משמעות חברתית, רגשית ומשפחתית.

מהו הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ התחדשות עירונית ?

מאוד פשוט - לתת ודאות. אני לא אומרת וודאות מלאה, כי בסוף אנחנו יזמים, אבל לפחות בפרמטר אחד או שניים, תמורות קבועות, שכרי טרחה קבועים, או הגדרה של מה שאפשר לקבל בכל מקום. לא צריך קודם לזכות במתחם, ואז לפתוח בהתנהלות ארוכה מבלי לדעת מה נקבל. ישנם היבטים רבים כמו מטלות ציבוריות, היטל השבחה ועוד, בהם היזם מופתע כל פעם מחדש.

אחד העוגנים המשמעותיים צריך להיות הגבלת תמורות או טווח של תמורות מותרות בכל אזור. או לחלופין, להמשיך לתת לג'ונגל להתנהל כפי שהוא היום אבל להכיר בו בתקן 21. צריך להביא את האמת ואת הדוחות לאותו מקום. נכון לעכשיו, הפער הוא מה שגורם לעיוות.

פרויקט שאת הכי גאה בו, ולמה?

אחד מהפרויקטים שאני הכי גאה בהם נמצא בקריית שמונה. כשיזמים אחרים שומעים על זה, הם חושבים שאני חייזר. הפרויקט לא כלכלי כרגע, ברור לנו שנצטרך לקבל כסף מהמדינה ושלתכנון פה יש משמעות ענקית כדי להפוך אותו לכלכלי יותר, כמו דירות קטנות, פחות חניות וכו'. ברור לנו גם שזה לא עומד להיות פרויקט 'בוננזה' שמכניס מיליארדים. אבל יש בו הרבה ציונות, בניית הארץ ואהבת הארץ – אלו חלק מהערכים של החברה ואנחנו גאים בהם.

פרויקט נוסף שאני גאה בו, שהוא הצד השני של הסקאלה, הוא מתחם דפנה בתל אביב, פרויקט ברמה הכי גבוהה שיש, כולל בריכה על הגג, סאונות, חדרי כושר, מפרט מטורף. מבחינתי מדובר בשני פרויקטים שמראים שבתור חברה שבונה רק בישראל, אנחנו מעורבים בכל גווני הקשת הישראלית, מהיוקרה המוחלטת ועד לפריפריה.

מהן התכונות הדרושות ליזם בתחום ההתחדשות?

הדרך לצלוח התחדשות עירונית היא לדבר בגובה העיניים. לא מדובר במישהו שקונה ממך דירה – מדובר כאן באדם שנותן לך את הנכס הכי יקר שיש לו ומבחינתך הוא שותף לדרך ולא דייר. לכן, חשוב להקשיב. יש יזמים שלא עשו את השינוי במחשבה שלהם, על כך שהעבודה היא גם להקשיב למרמור ולתלונות, על כל הנושאים שבעולם, החל משכנים בעייתיים ועד ירושות שלא חולקו באופן הוגן.

איך השתנה תחום ההתחדשות העירונית לאורך השנים?

התחום מתמסד עם הזמן. אנחנו מקבלים פחות ופחות הפתעות לאורך הדרך. אם עד לפני שנה כל מכרז היה כולל סעיפים שהיו קשים לעיכול, היום השוק יותר הודף את הסעיפים האלו. היזמים לא נותנים למקרי הקיצון להרים ראש יותר מידי.

לאן לדעתך צועד תחום פינוי בינוי / תמ"א 38 בעתיד הקרוב?

ברור שזה העתיד של הדיור בישראל. במדינה קטנה כמו שלנו אין הרבה לאן התרחב, צריך לעשות פירוק והרכבה של מרכזי הערים בארץ ולהפוך אותם למרכזים מודרניים שחושבים על העיר והתושב.

צריך לחשוב איך מרכז העיר ייתן את כל המענים שיגרמו לצעירי העיר להישאר בה: מגורים איכותיים, מוסדות חינוך, תעסוקה, בילויים. בסופו של דבר, מרכז עיר צריך לתפקד כמרכז עיר. אם ערים מתיישנות ונשארים רק מבוגרים בבניינים ישנים, צריך לחשוב מחדש על איך בונים שכונות שמיטיבות עם התושבים. פרויקט ברמת הבניין הבודד לא פותר את האתגר של העיר, אלא מועיל רק לתושבים שגרים בו.

משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן?

אני מאוד אוהבת לבשל ולארח, ברמה שלפעמים אני מפליגה במחשבות על לפתוח מסעדה. אפילו התקבלתי עם אחי בעבר לריאליטי של בישול בזוגות, אבל התכנית נגנזה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:צמח המרמןגילי פייגלין ברנדסהפנים מאחורי ההתחדשות העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...