"היסטוריה, צעד שיחזק את הביטחון האנרגטי של ישראל": צמודי קרקע, משרדים ומבני ציבור יחויבו להקים פאנלים סולאריים על הגג

ועדת המשנה לבנייה ותקנות של המועצה הארצית אישרה את התקנה שתחייב מבנים חדשים שאינם למגורים וגם צמודי קרקע, להקים מערכת סולארית אם שטח הגג עולה על 250 מ"ר וללא קשר לגובה הבניין. ההחלטה טעונה את אישור המועצה הארצית ושר הפנים

שיתוף הכתבה
פאנלים סולאריים (שאטרסטוק) פאנלים סולאריים (שאטרסטוק)

ועדת המשנה לבנייה ותקנות של המועצה הארצית אישרה ביום חמישי האחרון את התקנה שתחייב מבנים חדשים בישראל שאינם למגורים בהקמת מערכת סולארית. מדובר בשלב זה במבני ציבור, משרדים, תעשייה וכדומה, אך גם בבתים צמודי קרקע.

על פי התקנות, מבנה שלא כולל שימוש למגורים יחויב בהתקנת מיתקן פוטו וולטאי (פאנל סולארי) אם שטח הגג שלו עולה על 250 מ"ר. בצמודי קרקע, שטח הגג המינימלי יהיה 100 מ"ר. כל אלה ללא תלות בגובה הבניין. מהנדס יוכל לתת פטור מחיוב במתקן פוטו וולטאי. כמו כן יוחרגו מהתקנות "בנינים הנמצאים בתחום חוף הים בין שורת המבנים הראשונה ביישוב, הפונה לים - שאינה חלק תפקודי מהחוף -  לבין קו החוף".

התקנות הן המשך להחלטת הממשלה מפברואר 23', אז הוחלט לקבוע שטח גג מינימלי להתקנת המערכות וכן לא להגביל את גובה הבניינים. החלטת ועדת המשנה טעונה את אישור המועצה הארצית, שתתכנס ב-6 באוגוסט ולאחר מכן תעבור להערות הציבור ולאישור שר הפנים. על פי ההערכות, המועצה הארצית צפויה לאשר את ההחלטה.

היעד: 30% אנרגיה מתחדשת עד 2030

את התקנות קידם בשנים האחרונות משרד האנרגיה, בעקבות מספר החלטות ממשלה בנושא. ההחלטה הראשונה היא החלטה מ-2020  שבה הציבה המדינה יעד לפיו עד 2030, 30% מהאנרגיה תהיה אנרגיה מתחדשת, מרביתה שמש ומקצתה רוח, והיתרה גז טבעי. כיעד ביניים נקבע שעד 2025 אנרגיה מתחדשת תהווה 20% מכלל ייצור האנרגיה בישראל. עם זאת, בשנת 2023 עמד שיעור האנרגיה המתחדשת על 11.5%, נתון שמעמיד בספק את יכולתה של המדינה לעמוד ביעדים שקבעה לעצמה.

כמו כן נקבע שיוקם צוות  שיכלול את משרד האנרגיה, משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, משרד הפנים, משרד הבריאות, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, רשות מקרקעי ישראל , מנהל התכנון ומשרד ראש הממשלה, כדי לבחון קידום צעדים שיעודדו הקמת מתקני ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת בשטחים מבונים ודו שימוש בקרקע.

ב-2021 הציג הצוות את מסקנותיו, שכללו בין השאר בחינת עיגון הנחיות לייצור אנרגיה סולארית בתוכניות חדשות של שטחים מבונים ובחינת חיוב הקמה של מערכות פוטו וולטאיות על גגות גדולים בבנייה חדשה. החלטת ממשלה נוספת ניתנה כאמור לפני שנה וחצי וקבעה הוראות לשר הפנים להתקין תקנות שיחייבו פאנלים סולאריים בבנייה חדשה. רק לאחר סחבת ארוכה הגיעו התקנות החדשות לדיון בשבוע החולף.

"יחזק את הבטחון האנרגטי של ישראל". איתן פרנס (שאולי לנדנר)"יחזק את הבטחון האנרגטי של ישראל". איתן פרנס (שאולי לנדנר)

נציין כי מגורים הוחרגו כיוון שתקנה 24 בתקנות תכן הבנייה עוסקת גם בשילוב של מערכות אנרגיה סולארית בבנייה רוויה למגורים וקובעות שיעור שימוש באנרגיה מתחדשת. בדיון האחרון עלו התנגדויות  בעיקר מצד התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר, שהתנגדו להעמסת הרגולציה, בעוד לטענתם הם ממילא נוטים להתקין פאנלים סולאריים בשל סיבות כלכליות. מנגד ארגונים ירוקים  וחברתיים ומשרדי ממשלה תמכו בשל משבר האקלים המחמיר. התקנה למעשה מחייבת יצירת מערכת סולארית בגודל מינימלי כדי לאפשר חדירה של התחום. ההערכה היא שמי שייכנס לתחום יעדיף מערכת גדולה, הן בשל הכלכליות של העניין והן בשל התמיכה הבנקאית.

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אמר כי מדובר ביום היסטורי. "ישראל הייתה המדינה הראשונה בעולם שחייבה ניצול של אנרגיית השמש, כאשר בשנות ה-80 נקבעה חובה להקים דודי שמש בבנייני מגורים. התקנה החדשה היא אפילו דרמטית יותר. אנרגיה סולארית היא ירוקה, זולה וזמינה ותחזק את הבטחון האנרגטי של ישראל, אשר כל כך נדרש. יש גורמים שמתנגדים לתקנה ואנו מחזקים את ידיה של המועצה הארצית שבקרוב תתכנס לאישור התקנה״. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פאנלים סולארייםאיתן פרנסהמועצה הארצית לתכנון ובנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...