האם עיריית תל אביב מתכננת להחזיר את היטלי ההשבחה לרבעים 3 ו-4?

עיריית תל אביב הודיעה כי תמ"א 38 לא תוארך בשטחה, וכעת היזמים הפועלים ברבעים 3 ו-4 מנסים להבין מהי עמדתה בסוגיית היטלי ההשבחה. היזם יוסי הררי: "אף יזם לא רוצה להבין באיחור שהפרויקט שלו אינו רווחי"

שיתוף הכתבה
כיכר דיזינגוף, ת"א. צילום: שאטרסטוקכיכר דיזינגוף, ת"א. צילום: שאטרסטוק

בעקבות הפרסום היום (ה') כי עיריית תל אביב לא מתכוונת להאריך את תמ"א 38 בשטחה, וזו תפקע בסוף חודש זה, יזמים הפועלים בעיר חוששים מאפשרות שהעיריית תחל לגבות בקרוב היטלי השבחה בגין פרויקטים של התחדשות עירונית – היטלים שיכולים להגיע למיליוני שקלים.

עיריית תל אביב הודיעה היום כי לא תפקיד  בוועדה המחוזית תוכנית כוללנית להתחדשות עירונית עד 1 באוגוסט, עוד שבוע מהיום – תנאי סף שקבע המחוקק להארכת תוקפה של תמ"א 38 בשנתיים נוספות. זאת, על אף שבשנה האחרונה כן נעשה ניסיון לקדם תוכנית כזו – תא/5555.

חוסר הוודאות באשר למדיניות גביית ההיטלים של עיריית תל אביב מתמקדת ברבעים 3 ו-4 – האזורים היקרים והמבוקשים ביותר למגורים בעיר. תוכנית הרבעים שאושרה ב-2018 ושאבה את כוחה מסעיף 23 לחוק התמ"א, סיפקה לכאורה ודאות ליזמים הפועלים בחלקים אלה של תל אביב, בין היתר בכל הנוגע להיבטי המס. בהתאם לאמירות לא רשמיות שפיזרה העירייה לאורך השנים, באזורי התוכנית ייוותרו הפטורים מהיטלי השבחה הקיימים בתמ"א 38 על כנם, גם לאחר פקיעתה של התוכנית הארצית.

אלא שכעת, כאמור, מנסים הכוחות הפועלים ברבעים 3 ו-4 להבין מהי עמדתה הרשמית של עיריית תל אביב בנושא, והאם צפויה להם הפתעה שעתידה להשית עליהם היטלי השבחה כבדים.

כזכור, בינואר השנה ספגה עיריית תל אביב מכה קשה בבית המשפט המחוזי, ששלל מהעירייה הכנסה של מאות מיליוני שקלים של היטלי השבחה בתחום תוכנית הרבעים באמצעות מכר בפרויקטים של תמ"א 38 . ייתכן כי החלטת העירייה שלא להגיש תוכנית חלופית ובכך למנוע את הארכת התמ"א בשנתיים נוספות, נובעת מרצונה של העירייה "לפצות" את עצמה על אותה פסיקה של המחוזי.

הדמיית פרויקט ברחוב ועידת קטוביץ' 44, ת"א, בתחום רובע 4. קרדיט: PITOM Studioהדמיית פרויקט ברחוב ועידת קטוביץ' 44, ת"א, בתחום רובע 4. קרדיט: PITOM Studio

מכה לרווחיות

"ברבעים 3 ו-4 היטלי ההשבחה הם גבוהים מאוד בגלל ערכי הקרקע, ויזמים רבים פועלים בהם תוך הסתמכות על הפטורים", אומר יוסי הררי, מנכ"ל קבוצת גרניט היוזמת ומקימה פרויקטים של התחדשות עירונית בלב תל אביב. "אף יזם לא רוצה להיתקל בעוד שנתיים בדרישה פתאומית להיטלים בסכומים של מיליוני שקלים, ולהבין באיחור שהפרויקט שלו לא רווחי."

"די ברור שעיריית תל אביב רוצה לגבות היטלי השבחה בכל האיזורים שבהם היא יכולה. רבעים 3 ו-4 תמיד היו אזור נפרד בעיר, ועד היום העירייה מעולם לא קשרה בין תחולת התמ"א לשאלת הפטור מההיטלים, למרות שהחוק די ברור בעניין – אין לגבות היטלי השבחה בתכניות מכוח סעיף 23 לתמ"א גם לאחר פקיעת התמ"א."

"מצד שני, העירייה גם לא היתה חד משמעית בעניין, מה שהותיר הן את בעלי הדירות והן את היזמים הפועלים ברבעים אלה בחוסר ודאות, שאנחנו מקווים שייתבהר בקרוב".


מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: 

הועדה המקומית תל אביב-יפו מחייבת בהיטלי השבחה בהתאם לחוק. נדגיש כי היטלי השבחה מיועדים למימון הקמת מוסדות ציבור לשירות האוכלוסייה החדשה המתווספת בגינן, ושדרוג מערך שטחי הציבור הקיים בעיר והשירותים לכלל התושבים. תוכניות רובע 3 ורובע 4 הינן תוכניות שאושרו לפני תחילתו של תיקון 139 לחוק התכנון והבניה. לפיכך, בהתאם לסיפא של סעיף 19(ב)(10)(ב) לתוספת השלישית, הפטור מכח אותו סעיף ימשיך לחול על היתרים מכוחן גם לאחר פקיעת תמ"א 38 , הכל בכפוף לדין.

לצורך קידום התחדשות עירונית נכונה תכנונית המוסיפה פתרונות מיגון בכל העיר, כולל בדרום העיר וביפו- מקדמת העירייה בימים אלה תכנית מתחמית כוללת- תכנית תא 5555 אשר עקרונותיה אושרו כבר בוועדה המקומית. בשלב זה אנו מכינים את מסמכי התכנית בהתאם לעקרונות שאושרו, ובהתאם להחלטת הוועדה המקומית, נציג אותה במסגרת שיתוף ציבור. לאחר סיום הכנת המסמכים הם יועברו לוועדה המחוזית. אנו מקווים שתוך שנתיים היא תאושר וכל נושא הזכויות יהיה ברור ומוגדר ברמת הבניין הבודד. נדגיש כי "בתקופת הביניים", עד לאישור תכנית כוללת, פועלת העירייה לתת מענה לצרכים השונים. כך, העירייה נערכת לקליטת תכניות על פי סעיף 70 לחוק התו"ב (חלופת שקד), וכן תכניות לרישוי מהיר. בנוסף ובכל הנוגע לחשיבות שבחיזוק ומיגון מבנים בעת הזו, נזכיר כי חוק התכנון והבנייה מתיר חיזוק ומיגון באמצעות הוצאת היתר בניה , וזאת ללא תלות בתמ"א 38 או בכל תכנית אחרת להתחדשות עירונית. כמו כן, תמ"א 40/א/1/1 ותיקוני החוק והתקנות האחרונים מאפשרים הוצאת היתרי בניה עבור מרחב מיגון דירתי באופן מקל וברשות רישוי.

לפרטים נוספים >>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רובע 3רובע 4תמ"א 38התחדשות עירוניתתל אביבהיטל השבחה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...