הליך מהיר להיטלי השבחה עד 90 אלף ש"ח: ועדת הפנים אישרה את הצעת חוק "שומה מוסכמת"

כעת צפויה ההצעה להגיע לאישור בקריאה שניה ושלישית במליאה. החוק נועד לאפשר לנישומים בהיטלי השבחה בסכומים נמוכים להגיע להסכמות על הפחתת ההיטל מול הוועדה המקומית ללא צורך להידרש להליך יקר של שומה מכרעת

שיתוף הכתבה
ח"כ יעקב אשר (פוטו מרסל)ח"כ יעקב אשר (פוטו מרסל)

ועדת הפנים בראשותו של ח"כ יעקב אשר אישרה היום (ד') לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק "שומה מוסכמת". מטרת החוק היא לאפשר חיסכון בכסף ובזמן לנישומי היטלי השבחה בסכומים קטנים יחסית של עד 90 אלף שקלים, אשר אינם מסכימים עם גובה החיוב, וזאת על ידי יצירת מנגנון שיאפשר להם להגיע להסכמה ישירות מול הרשות המקומית, ללא צורך בפניה לשמאי מכריע או ועדת ערר .

היטל ההשבחה הוא מס עירוני שעל בעלי זכויות במקרקעין לשלם בכל מקרה שבו החלטה תכנונית הביאה לעליית ערך המקרקעין שברשותם. תשלום ההיטל נעשה בעת הוצאת היתר הבניה למימוש הזכויות או בעת מכירת הנכס. כיום קובע החוק כי המעוניינים לערור על גובה ההיטל צריכים להגיש "שומה נגדית" באמצעות שמאי מטעמם, מבלי שלשמאי הפרטי יש יכולת לנהל שיח עם שמאי הוועדה שאחראי על השומה המקורית. בהמשך, ממונה לדון בנושא שמאי מכריע שעלותו גבוהה, וכך נפתח תהליך יקר שלוקח חודשים ארוכים.

במקרים רבים, לנישומים בסכומים נמוכים כלל לא משתלם להיכנס לתהליך היקר שעלותו גבוהה יותר מההיטל עצמו, וכך הם נאלצים לשלם את ההיטל שהושת עליהם, גם אם הם חולקים עליו. הרשות המקומית מצדה נוטלת על עצמה גם היא סיכון בפניה לשמאי המכריע, שעלול להכריע לרעתה וליצור תקדים שישפיע על שומות גבוהות יותר בהמשך.

לכן הוגשה הצעת חוק המבקשת לקבוע כי בעסקאות שהיקף ההשבחה שלהם אינו עולה על תשעים אלף שקלים, השמאי מטעם בעל הנכס יוכל לפנות ישירות לשמאי העירייה שנתן את השומה, ולפרט בפניו את הנסיבות הספציפיות של הנכס המצדיקות הפחתה של גובה השומה. עוד קובעת הצעת החוק מועדי ההחלטה קצרים, כך ששמאי הוועדה המקומית חייב להשיב בתוך 14 יום האם הוא מקבל את הבקשה להפחתה. ככל שהצדדים הגיעו להסכמה, תועבר השומה המתוקנת לבחינת השמאי הממשלתי הראשי שיידרש לאשרה בתוך 21 יום.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין (ניר שהרבני)יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין (ניר שהרבני)

יו"ר הועדה ח"כ יעקב אשר בסיום הדיון: "אני מברך את מגיש הצע"ח חה"כ אברהם בצלאל על אישור החוק החשוב, ומודה למינהל התכנון הארצי ומשרד המשפטים על שיתוף הפעולה וההבנה בנחיצות החוק שיסייע לאזרח הקטן, מדובר במהלך חברתי חשוב שמאפשר למעמד הביניים והנמוך לעמוד על זכויותיהם להפחית בהסכמה את גובה השומה שניתנה להם בתוכניות שההשבחה שלהם בהיקף קטן, ללא עלויות גבוהות נוספות ומיותרות".

ח"כ אברהם בצלאל שהגיש את החוק: "אני מודה לח"כ יעקב אשר וצוות הוועדה על קידום החוק ודחיפתו במקצועיות ונחישות עד לאישור הוועדה".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין , בירכה על אישור החוק: "אי אפשר לנתק אותו מהתקופה הנוכחית ומהעלייה הניכרת ביוקר המחיה. זהו חוק חברתי חשוב שהיה צריך להיות מחוקק עוד בעבר. החוק יאפשר לאזרחים מן השורה שקיבלו דרישת תשלום של עד 90,000 ש״ח, דרישה שמכבידה עליהם מאד, ללכת להליך ישיר ומהיר בין שמאי מטעמם לשמאי הוועדה המקומית. זאת, במקום לעבור הליך ארוך ויקר מול שמאי מכריע או ועדת ערר .

"כמו כן, החוק יוביל להסרת חסם נוסף ויאפשר לשמאים המכריעים להתפנות ולטפל בפרויקטים הגדולים והמשמעותיים שנדרשים בשוק ויכולים להקל על משבר הדיור".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שומה מכרעתהיטלי השבחהיעקב אשרועדת עררנחמה בוגין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...