סופית: תיחשף רשימת בעלי הקרקע הפרטיים "בגוש הגדול" בת"א

ביהמ"ש המחוזי דחה את הערעור של ארבעת ממנהלי הגוש הגדול ואישרר פס"ד של ביהמ"ש השלום - הרשימה תיחשף בתוך 90 יום • זהות בעלי הקרקעות היתה חסויה מזה כ-40 שנה

שיתוף הכתבה
צילום אווירי מרכז הארץצילום אווירי מרכז הארץ

רשימת בעלי הקרקע הפרטיים המחזיקים בקרקעות במתחם "הגוש הגדול" בתל אביב תיחשף בתוך 90 יום – כך קבע אתמול בית המשפט המחוזי בת"א בשבתו כבית משפט לערעורים - כשדחה את הערעור של חלק ממנהלי הגוש הגדול על קביעתו של בית משפט השלום בהרצליה מחודש אפריל. זהות בעלי הקרקעות הפרטיים בגוש הגדול היתה חסויה מזה כ-40 שנה.

הגוש הגדול הוא מתחם ענק בשטח של כ-1,000 דונם בעל ערך קרקע עצום בצפון תל אביב, שגבולותיו הם שכונות רמת אביב החדשה ולמד ממזרח, הטיילת וחוף תל ברוך מצפון מערב, אזורי חן מצפון מזרח ושדה דב וכוכב הצפון מדרום. בקרקעות בגוש מחזיקים כ-2,000 בעלים פרטיים שזכויותיהם מנוהלות בשנים האחרונות ע"י חמישה מנהלים מיוחדים שמונו על ידי בית המשפט ושמשמשים כמעין "חברה משכנת" מבחינת רישום זכויות הבעלים במקרקעין וכל עסקה מדווחת להם ונרשמת בספריהם.

המנהלים הם עורכי הדין גלית רוזובסקי, רחל זכאי, מיכאל שפטלר, אליהו מינקוביץ' ומשה ליפקה, שמונו כדי לייצג את בעלי הקרקעות ובינהם גם המדינה ועיריית תל אביב. הקרקעות של המחזיקים הופקעו באופו זמני על ידי המדינה לטובת שימושים כמו שדה התעופה דב, ולכן לא קודמו בשטח תוכניות בנייה ורישום בטאבו.

בתחילת 2018 פרץ סכסוך בין עו"ד ליפקה לארבעת המנהלים האחרים והוא הגיש נגדם תביעה בביהמ"ש השלום בטענה כי הם מונעים ממנו גישה לרשימת בעלי הקרקעות בגוש הגדול ולפרטיהם. 

לתביעה הצטרפו חלק מבעלי הקרקעות הפרטיים המיוצגים על ידי עורכי הדין שמואל שוב, נעמה שיף וטל גליקסמן ממשרד שוב ושות' – ודרשו לאפשר לכל בעלי הקרקעות לקבל רשימה מלאה ועדכנית של בעלי הזכויות במקרקעין כנגד תשלום אגרה סמלית. בעלי הקרקע הפרטיים טענו כי מנהלי הגוש הגדול החליטו להפוך מידע שחשוף לציבור עבור כל קרקע אחרת במדינת ישראל, למידע סודי.

טענתם היתה כי אי-חשיפת הרשימה לא מאפשרת לבעלי הקרקעות לדעת מי השותפים שלהם לקרקע, לא מאפשרת להם להתאחד ולשמור ביחד על זכויותיהם, ומסרבלת מאוד את הליכי הרישוי ללא כל סיבה נראית לעין ובניגוד למתרחש בכל מקרקעין אחרים המתנהלים בלשכת רישום המקרקעין.  

מנגד, המנהלים שהתנגדו לחשיפת הרשימה טענו כי החשיפה תפגע בפרטיות של בעלי הזכויות במקרקעין וכי הם לא מחויבים על פי חוק בחשיפתה. 

רשימת בעלי הקרקעות בגוש היתה ברקע של סגירת שדה התעופה דב ופינויו לטובת בניית אלפי דירות ושימושים אחרים. אלה שהתנגדו לסדירת שדה דב טענו כי הרשימה תפתח "תיבת פנדורה" כהגדרתם שבתוכה מידע שיסביר על מיהם הגורמים העלומים שדאגו לדחיות חוזרות של סגירת השדה ואולי אף מיהם השרים וחברי הכנסת שהתנגדו או תמכו בסגירת השדה מתוך אינטרס אישי.

צפו בסרטון: מאחורי הקלעים של המאבק על פינוי שדה דב

בחודש אפריל ביהמ"ש השלום בהרצליה קיבל את התביעה של בעלי הקרקעות והורה למנהלים לחשוף את הרשימה, ולכן ארבעת המנהלים ערערו למחוזי. בדיון שהתקיים אתמול בביהמ"ש המחוזי בת"א הרכב בן שלושה שופטים בראשות אב בית הדין וסגן הנשיא ישעיהו שנלר, סגן הנשיא השופט קובי ורדי והשופטת עינת רביד – המליץ למערערים למשוך את הערעור כי לדידו אין בחשיפת הרשימה משום פגיעה בפרטיות, והעותרים אכן משכו ולפיכך פסק הדין של ביהמ"ש השלום יכנס לתוקף והמנהלים יאלצו לחשוף את הרשימה תוך 90 יום.

לדברי עו"ד שמואל שוב, שותף מנהל במשרד שוב ושות' המייצג עשרות בעלי קרקע בגוש הגדול, "המשמעות של ההחלטה היא מתן אפשרות לבעלי הקרקע לקדם שותפויות עם בעלי קרקע נוספים במתחם ולשפר את היכולת שלהם למימוש הקרקע באמצעות עסקאות מול קבלנים או בנייה עצמית. אין סיבה שבכל קרקע אחרת במדינת ישראל המידע לגבי בעלי הקרקע הוא שקוף, ואילו במתחם הגוש הגדול, שעובר הליך פיתוח משמעותי, המידע ישמר בחדרי חדרים".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שדה דבבעלי קרקעות בגוש הגדולהמנהלים המיוחדים של הגוש הגדולבית משפט השלום בהרצליהמשרד שוב ושות' עורכי דיןבית המשפט המחוזי בתל אביבעיריית תל אביבגלית רוזובסקירחל זכאימיכאל שפטלראליהו מינקוביץ'משה ליפקה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...