גדרה לוהטת: בתוך שנתיים - זינוק של עד 62% במחיר למ"ר תעשייה

אפקט אמזון? שבעה מכרזים בתחומי המועצה המקומית הוחכרו ב-95 מיליון שקל – לא כולל הוצאות פיתוח • "גבולות הגזרה באזורי הביקוש נפתחים, וגם אשדוד יקרה מדי"

שיתוף הכתבה
גדרה לוהטת: בתוך שנתיים - זינוק של עד 62% במחיר למ"ר תעשייהגדרה לוהטת: בתוך שנתיים - זינוק של עד 62% במחיר למ"ר תעשייה

האם גדרה הופכת להיות "הדבר הבא" מבחינת שטחי נדל"ן ללוגיסטיקה ואחסנה במרכז הארץ – והאם יש קשר בין זה לבין כניסת אמזון לארץ? מכרזי רשות מקרקעי ישראל שנסגרו בתחילת השבוע מסמנים שכך אכן קורה: המכרזים, עבור שבע חלקות בתחומי המועצה המקומית גדרה בשטח כולל של 53,106 מ"ר, הוחכרו תמורת סכום כולל של כ-95 מיליון שקל – מחירים דמיוניים עבור האזור הזה בעבר הלא רחוק.

המכרזים הם חלק מתוכנית מתאר נרחבת בגדרה, הכוללת בין היתר הקמת כ-1,350 יחידות דיור. כאמור, כאן מדובר במכרזים לשטחי תעשייה בלבד, ואחד הפרטים המעניינים ביותר בנוגע למכרזים הללו הוא מספר ההצעות שהוגשו אליהם: לכל מכרז ניגשו עשרות מציעים, בכמה מהם גם יותר מ-30, דבר שמצביע כמובן על הביקוש הגבוה לשטחי תעשייה באזור. נציין עוד כי מחירי החכירה אינם כוללים את הוצאות הפיתוח – שעוד יגיעו בהמשך.

[quote]

"בדרך כלל במכרזי רמ"י מופיעות גם עלויות הפיתוח, אך כאן זה לא קרה משום שהמועצה המקומית גדרה היא שתפתח בעצמה את האזור הזה", מציין שמאי המקרקעין אורי עזריאל, מנהל חדר העסקאות של מרכז הנדל"ן . "הרוכשים של הקרקעות במכרזים הללו יצטרכו עוד לשלם אגרות והיטלי פיתוח, נוסף על מה שישלמו על הקרקע. אני מעריך שזה יגיע לסביבות 600 אלף שקל לדונם".

פחות ממחצית המחיר למ"ר רק לפני שנתיים

כדי להבין עד כמה הביקוש לשטחים בסביבת גדרה גבוה, מספיק לחזור כשנתיים לאחור, אל שישה מכרזי רמ"י עבור שטחי תעשייה ביישוב הקהילתי עשרת, שנמצא ממש 'מעבר לכביש', מרחק דקות נסיעה מגדרה עצמה. המכרזים הללו פורסמו ביוני 2017 ואחת החלקות שפורסמו, בשטח של 2,391 מ"ר, נמכרה ב-4.55 מיליון שקל – מחיר המשקף 1,902 שקל למ"ר. 

חלקה בשטח דומה, 2,915 מ"ר, נמכרה השבוע בגדרה תמורת 9.011 מיליון שקל, מחיר המשקף 3,091 שקל למ"ר – עלייה של 62% בתוך שנתיים. נכון, המחיר הזה אינו משקף את כל החלקות שהוחכרו במכרזים בגדרה, אך בהשוואה בין חלקות בגדלים דומים ניתן לראות זינוק משמעותי במחיר.

המחירים הללו מבטאים מגמה של הרחקה אל הפריפריה, לאזורים שבעבר נתפסו רחוקים, בין היתר בשל היעדר שטחים פנויים באזורי הביקוש ה'קלאסיים' ועליית מחירים מתמשכת, אשר ייתכן שקשורה גם לכניסתה של אמזון, ענקית הקמעונאות, לישראל.

"למשתמשי הקצה אין ברירה - אשדוד יקרה, אזור התעשייה בשוהם יקר, והם מרחיקים מהמרכז אל האלטרנטיבה - הפריפריה של גוש דן", מוסיף עזריאל. "מדובר בעיקר בצרכנים סופיים שיכולים להרשות לעצמם את המחירים הללו, ולא ביזמים או במשקיעים. הביקושים והמחירים הגבוהים דוחקים את הרוכשים לאזורים המרוחקים יותר. גבולות הגזרה נפתחים ואפילו אשדוד כבר יקרה מדי, וללא שטחים פנויים. מדובר במחירים חסרי תקדים לאזור, אשר נובעים בין היתר מהקרבה לצירים המרכזיים, כדוגמת כביש 6, ונקודות מרכזיות כמו נתב"ג ונמל אשדוד. ככל שהשטח או הקרקע קרובים לצירי תנועה רוחביים ואורכיים, הדבר מוביל לעליית ערך משמעותית יותר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נתב"גמכרזיםרשות מקרקעי ישראלרמ"ימכרז ייזום
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...