עשרות הצעות ומחירי שיא: שטחי מסחר ותעשייה "נחטפו" במגזר הבדואי

בשגב שלום הוגשו 37 הצעות ל-3 מכרזים עבור שטחי תעשייה • ברהט הוגשו 16 הצעות ל-3 מכרזי מסחר ומשרדים • ההצעות הזוכות – גבוהות גם פי 4 ויותר ממחירי השומה

שיתוף הכתבה
DepositphotosDepositphotos

שיא ביקושים לשטחי מסחר ותעשייה – גם בדרום, ביישובים הבדואים סביב באר שבע: שישה מכרזים של רשות מקרקעי ישראל נסגרו שלשום (א') בהצלחה בעיר רהט, צפונית לבאר שבע, וביישוב שגב שלום, דרומית-מזרחית לה. את השיווק המוצלח של ששת המכרזים אפשר להגדיר כהצלחה מסחררת, שכן הם הסתיימו עם יותר מ-50 הצעות, ובמחירי זכייה שכמה מהם הגיעו עד לפי ארבעה ויותר ממחירי השומה שנקבעו לקרקעות עם פרסום המכרז.

בעיר רהט, שהיא כידוע היישוב הבדואי הגדול בישראל והעיר הערבית השנייה בגודלה במדינה, נסגרו בהצלחה שלושה מכרזי מסחר ומשרדים במתחם 4 שבדרום העיר. מדובר במתחם שהוא חלק מתוכנית גדולת ממדים להרחבת העיר המשתרעת על פני 1,067 דונם. התוכנית כוללת שלושה מתחמי מגורים, וכן מתחם מסחרי המיועד אך ורק למסחר קמעונאי, לעסקי מזון, לשירותים אישיים, למשרדים ולאחסנה הקשורה בפעילות המסחרית במקום – כך על פי פרטי התוכנית.

הנתונים על המכרזים שנסגרו מעניינים מאוד, במיוחד בכל הנוגע למחירי הזכייה: שלושת המכרזים, החולשים על שטח כולל של 3,400 מ"ר, נסגרו בסכום זכייה כולל של 4.28 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח. הנתון המעניין יותר עולה בעת השוואת מחירי הזכייה למחיר השומה: אחד המכרזים נסגר בסכום זכייה של 822,103 שקל, לעומת מחיר שומה של 173,072 שקל – כמעט פי חמישה; מכרז נוסף נסגר בסכום של 817,603 שקל, לעומת מחיר שומה של 207,000 שקל – פי ארבעה; המכרז השלישי מציג גם הוא פער דומה, לאחר שנסגר במחיר זכייה של 817,603 שקל, לעומת מחיר שומה של 215,876 שקל.

[quote]

לשלושת המכרזים ברהט הוגשו 16 הצעות – נתון המשקף ביקוש גבוה למדי, אך הוא רק "הסיפתח" לנתונים המקבילים המגיעים משגב שלום. כאמור, גם ביישוב הזה פורסמו על ידי רמ"י 3 מכרזים, בייעוד תעשייה, במתחם קיים בכניסה ליישוב. מדובר באזור תעסוקה ששלב א' שלו אוכלס בהצלחה, וכעת נעשה השיווק לשלב ב' – ונראה כי גם הוא עונה על הציפיות.

שלושת המכרזים בשגב שלום זכו למספר מרשים של 37 הצעות. בשניים מהמכרזים הוגשו לא פחות מ-13 הצעות, ובשלישי 11 הצעות – מספרים יפים גם עבור מכרזים לשטחי מסחר, תעשייה ותעסוקה באזורי הביקוש. סכום הזכייה הכולל במכרזים הללו עמד על 2.347 מיליון שקל, עבור שטח של 3,093 מ"ר בסך הכול. יש לציין כי גם במכרזים אלו נרשם פער בולט בין מחירי השומה למחירי הזכייה. כך למשל, באחד המכרזים נקבעה שומה של 226,375 שקל, ומחיר הזכייה נקבע על 650,000 שקל – כמעט פי שלושה.

שלושת המכרזים שנסגרו מיועדים לעסקי תעשייה קלה ומלאכה ביישוב, בשטח שאמור לכלול בסופו של תהליך 38,455 מ"ר בנוי. באותו מתחם צפוי לקום גם מרכז תחבורה חדש, שיחלוש על 61,469 מ"ר. שטחים נוספים מוגדרים כשטחים ציבוריים פתוחים (שצ"פים).

נציין כאן עוד כי לאורך שנת 2019 פורסמו עוד שישה מכרזי מסחר ומשרדים ברהט, וכולם שווקו בהצלחה. בשגב שלום מדובר בשלושת המכרזים הראשונים שמשווקת רמ"י לשטחים מסוג זה בשנים האחרונות.

השווי למ"ר – עדיין נמוך מאוד בהשוואה למרכז הארץ, גם בשיפוליו

נתונים מעניינים נוספים שעולים מבחינת ששת המכרזים הללו נוגעים למחירים למ"ר – על אף הפער הגדול בין מחירי השומה במכרזים לבין מחירי הזכייה. מתברר כי למרות ההצעות הגבוהות יחסית, המחירים במגזר הבדואי עוד רחוקים משמעותית מהמחירים הרווחים בשוק, ואף ממחירי שטחי התעשייה בשיפולי אזורי הביקוש המרכזיים.

[quote]

כך, מחירי הזכייה ברהט משקפים מחיר ממוצע של 722 שקל למ"ר, ואילו מחירי הזכייה בשגב שלום משקפים מחיר ממוצע של 561 שקל למ"ר. זאת לעומת מחירי שטחי התעשייה באזור גדרה – הפריפריה המרוחקת, מבחינת אזורי הביקוש שבמרכז הארץ – שם, כפי שפרסמנו בתחילת ספטמבר האחרון, שווקו מכרזים לשטחי תעשייה במחירים שהגיעו עד 3,091 שקל למ"ר.

נתון מעניין נוסף נוגע לפער בהוצאות הפיתוח בין רהט לשגב שלום. על אף שהשטחים ששווקו בשני היישובים זהים כמעט בגודלם (3,400 מ"ר ברהט לעומת 3,093 מ"ר בשגב שלום),הפער בין הוצאות הפיתוח גדול: ברהט סך הוצאות הפיתוח שיידרשו הזוכים לשלם עומד על 1,826,025 שקל, המשקפים 537 שקל למטר; בשגב שלום סך הוצאות הפיתוח עומד על 609,609 שקל בלבד, המשקפים 197 שקל למטר. יש לציין כי המרחק האווירי בין שני היישובים הוא כ-30 קילומטרים.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלרהטעיריית רהטשטחי מסחררמ"ימכרז ייזום
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...