היישוב דניאל בנגב מתקרב לביצוע: המועצה הארצית מקדמת שינוי תוכנית המתאר

השינוי יאפשר את הקמת היישוב הסמוך לאופקים, שיציע לראשונה גם מגורים לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים • "העניין החברתי היווה משקל מכריע בקבלת ההחלטה"

שיתוף הכתבה
יו"ר המועצה הארצית, זאב בילסקי. "יישוב המהווה מודל לשילוב במדינת ישראל" (סיון פרג’)יו"ר המועצה הארצית, זאב בילסקי. "יישוב המהווה מודל לשילוב במדינת ישראל" (סיון פרג’)

מתקרבים לאישור סופי של הקמת היישוב דניאל, הסמוך לעיר אופקים: המועצה הארצית לתכנון ובנייה  החליטה היום (ג') לקדם שינוי לתוכנית המתאר המחוזית במחוז דרום (תמ"מ 23/14/4) – שינוי הדרוש להקמת היישוב החדש בנגב. 

המועצה הארצית החליטה כי חשיבותה החברתית הרבה של יוזמה זו, מצדיקה חריגה ממדיניותה למתן העדפה לחיזוק היישובים הקיימים על פני הקמתם של יישובים חדשים. היישוב המוצע ממוקם ממערב לאופקים, בצמוד לכביש 241 ובסמוך למוסד "עלה נגב", כפר שיקומי ייחודי מסוגו בעולם עבור ילדים ובוגרים עם מוגבלויות. 

במסגרת החלטתה קבעה המועצה הארצית כי טרם אישורה של התוכנית יוצגו בפניה המסגרות הקנייניות והחברתיות, שיגובשו על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הרווחה בתיאום עם המוסד השיקומי "עלה נגב" הסמוך, על מנת להבטיח את מטרתו של היישוב בכל הנוגע לשילובה של אוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים וגורמים עם זיקה (רופאים, אחיות, מטפלים וכו') למוסד השיקומי. 

הקמת היישוב דניאל בסמוך לכפר הטיפולי הוא מנוף משמעותי לחיזוק ולהעצמה של המוסד 'עלה נגב', שיביא ליצירת קהילה מקצועית תומכת סביב הכפר"

במהלך הדיון הוצגו בפני המועצה הארצית עקרונות התוכנית המפורטת, שבמסגרתה הושם דגש על קשר ישיר להולכי רגל ורוכבי אופניים בין עלה נגב לבין היישוב החדש וכן על מרחב ציבורי מרכזי שיאפשר מפגשים של מגוון האוכלוסיות שתתגוררנה בישוב. ביישוב תוכננו כמה דגמי מגורים בהתאמה לטווח רחב של אוכלוסיות שתתגוררנה בו.  

נזכיר כי מדובר ביישוב הראשון בארץ שמטרתו שילוב מגורים עבור אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים עם האוכלוסייה הכללית. "יישוב זה יאפשר קידומו של מודל יישובי חדש, שהחל משלבי התכנון הראשוניים שלו נועד לשלב אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים כחלק אינטגרלי של היישוב, תוך יצירת קשר תפקודי רציף עם המוסד השיקומי עלה נגב", נכתב בהודעת מנהל התכנון

ההחלטה על הקמת היישוב דניאל התקבלה באוגוסט 2018, כהחלטת ממשלה (מס' 4135 דר/221) - זאת בהמשך להמלצת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שבראשה עומד זאב בילסקי, ובהתאם לנוהל הקמת יישובים חדשים.

דלית זילברדלית זילבר

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר, ציינה כי "המנהל התכנון בוחן בכובד ראש כל מקרה של הקמת יישוב חדש על פי שיקולים תכנוניים, חברתיים, כלכליים וסביבתיים. בבחינת היישוב דניאל בלט העניין החברתי והיווה משקל מכריע בקבלת ההחלטה להמליץ על הקמת היישוב, תוך קידום מתווה שיבטיח כי היישוב יהיה חלק מהמוסד 'עלה נגב' וישמש אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים ובעלי זיקה למוסד שיקומי החשוב הזה".

כעת נכונה לנו עבודה משמעותית בתחום חדש בארץ, והוא דיוק שיעור האנשים עם מוגבלויות אשר ישולבו ביישוב, תוך היוועצות עם כלל הגורמים השיכוניים והטיפוליים. עלינו להחליט מהו האחוז הנכון לשילוב, ועל אופן שילוב התושבים בצורה המיטבית"

ראש מטה הדיור הלאומי ויושב ראש המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאב בילסקי, ציין כי "היישוב דניאל הינו מיזם חברתי ייחודי המאפשר הענקת מענה ראוי לבעלי צרכים מיוחדים בנגב. אנו נדרשים למצוא פתרונות דיור עבור כלל האוכלוסייה, וחובתנו לדאוג לבעלי הצרכים המיוחדים בכל הרבדים. יישוב זה מהווה מודל לשילוב במדינת ישראל. המסר החברתי בשילוב האוכלוסיות, לצד הסביבה והנוף הייחודי, מהווים בסיס להקמה ולפיתוח של יישוב כפרי קהילתי, חדשני וערכי שיתרום לחברה הישראלית".

נציג משרד הבריאות, נעם הירש, אמר בדיון כי "צריך להבין שהקמת היישוב דניאל בסמוך לכפר הטיפולי הוא מנוף משמעותי לחיזוק ולהעצמה של המוסד 'עלה נגב', שיביא ליצירת קהילה מקצועית תומכת סביב הכפר".

אסנת קמחי, סמנכ"לית לענייני הכפר, משרד הבינוי והשיכון : "כעת, עם אישור נוסף בדרך להקמת היישוב, נכונה לנו עבודה משמעותית בתחום חדש בארץ, והוא דיוק שיעור האנשים עם מוגבלויות אשר ישולבו ביישוב, תוך היוועצות עם כלל הגורמים השיכוניים והטיפוליים. עלינו להחליט מהו האחוז הנכון לשילוב, ועל אופן שילוב התושבים בצורה המיטבית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמנהל התכנוןמשרד הבינוי והשיכוןזאב בילסקיהמועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילברתמ"מ 23/14/4נעם הירשאסנת קמחיהיישוב דניאל בנגב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...