אושרה תוכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית (תמ"א 42); "בשורה אמיתית"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את התוכנית, שמכוחה יהיה ניתן לקדם תכנון מפורט של פרוייקטים תחבורתיים ארציים • כוללת תכנון מוטה תחבורה ציבורית ונת"צים בלעדיים

שיתוף הכתבה
מחלף מרובה כבישים בחיפה. "מכוח התוכנית ניתן יהיה לקדם פרויקטים תחבורתיים ארציים בישראל" (שאטרסטוק)מחלף מרובה כבישים בחיפה. "מכוח התוכנית ניתן יהיה לקדם פרויקטים תחבורתיים ארציים בישראל" (שאטרסטוק)

עוד צעד בדרך למערך תחבורה מודרני בישראל? המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') פה אחד את תוכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית (תמ"א 42), שתועבר כעת לאישור הממשלה. התוכנית מניחה את התשתית התכנונית ארוכת הטווח, שמכוחה ניתן יהיה לקדם תכנון מפורט של פרויקטים תחבורתיים ארציים בישראל. 

"התוכנית נותנת מענה להמשך הגידול באוכלוסייה, וכפועל יוצא לעומסים בדרכים", נכתב בהודעת מנהל התכנון , "ושמה דגש בקידום תחבורה ציבורית ואופניים, בצמצום הפערים בנגישות למוקדי תעסוקה, בייעול השימוש בקרקע ובשמירה על ערכי טבע ונוף.

התוכנית מתבססת בעיקר על שימוש בתוואים קיימים, תוך ייעול השימוש בהם, בין אם באמצעות התאמתם להסעת המונים ובין אם בשילוב תשתיות בצמידות לתחבורה. הרחבה של תוואים קיימים תביא למניעה של פריצה של תוואים חדשים ובכך תמנע השלכות על הסביבה"

בתוכנית תוספת מזערית של דרכים ומסילות חדשים, והיא מתבססת בעיקר על שימוש בתוואים קיימים, תוך ייעול השימוש בהם, בין אם באמצעות התאמתם להסעת המונים ובין אם בשילוב תשתיות בצמידות לתחבורה. הרחבה של תוואים קיימים תביא למניעה של פריצה של תוואים חדשים ובכך תמנע השלכות על הסביבה". 

התוכנית כוללת כמה מרכיבים שעד היום לא נדרשו בתוכניות המתאר הארציות לתחבורה – תוכנית כדוגמת תמ"א 3 לדרכים ותמ"א 23 למסילות. אלו המרכיבים החדשים שכוללת תמ"א 42:

  • דרכים רבות קיבולת: דרכים ארציות שהוגדרו כדרכים לתחבורה ציבורית ושיתופית. בדרכים אלו יישמר שטח לנתיבים ייעודיים לצורך כך. 
  • צירים בלעדיים לתחבורה ציבורית: במסגרת התוכנית נקבעו כמה צירים ככאלו שיוכלו לשמש גם כתשתית מאפשרת לתנועה אוטונומית בנסיעות שיתופיות, אך גם לתחבורה ציבורית, כגון רכבת קלה או רכבת כבדה. 
  • תכנון מוטה תחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת בתכניות מתאר כוללניות מפורטות: התוכנית קובעת הוראות לשילוב התחבורה הציבורית בכל תוכנית מתאר, בהמשך להנחיות מנהלת מנהל התכנון בנושא.
  • שבילי אופניים ותחבורה מקיימת: התוכנית כוללת הוראות לאזורים מיוחדים לרכיבה על אופניים, ומחילה אותן על כלל המרקמים העירוניים. אזורים אלה מכוונים לשילוב תכנון שבילי אופניים במסגרת הכנת תוכנית לתשתית תחבורה ארצית בתחומם.
  • מרכזי תחבורה ציבורית משולבים: התכנון מארגן את מערכת הדרכים, בדגש על הדרכים רבות הקיבולת, מסילות הברזל והחיבורים למערכות התנועה המטרופוליניות כרשת רציפה. זאת בין היתר באמצעות קביעת מרכזי תחבורה ציבורית משולבים למעבר בין אמצעי תחבורה, כולל שמירת שטח מתאים לצורך הקמתם.
  • אזור מעברי הגבול: התוכנית מחזקת את הגישה התחבורתית אל מעבר לגבולות התוכנית, למשל נוכח תרחיש עתידי של "גבולות פתוחים" בישראל. לצורך זה, נשמרו שטחים ל"מנשקים בין רשתיים" ועובו החיבורים אליהם.
  • מסופי מטענים: התוכנית שומרת שטחים עבור מסופי מטענים, כדי לחזק את האפשרויות לתכנון הובלת מטענים באמצעות הרכבת. לצורך זה נקבעו בתוכנית מרכזים לשינוע מטענים.

"במסגרת הדיונים בוועדת המשנה של המועצה הארצית התווספו לתוכניות היבטים נוספים", נמסר בהודעת המנהל. "נקבע כי במסגרת התכנון המפורט ייבחנו מעברים אקולוגיים באזורים הנדרשים, וכן הצורך לבחון את השימוש בשטחים הכלואים במחלפים".

עם אישור תוכנית מתאר חשובה זו נוכל לקדם תוכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה ובין מנהל התכנון הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל"

עוד נמסר כי התוכנית תחליף את פרק התחבורה הקיים בתמ"א 1, אשר התבסס על התוכניות הארציות הקיימות. " מנהל התכנון , בשיתוף משרד התחבורה, רואה בתוכנית זו את התשתית ההכרחית להגשמת חזון התכנון לשנת 2040. בהמשך צפויה להגיע לדיון גם תוכנית המתאר הארצית לתשתיות אנרגיה (תמ"א 41)".

מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר ציינה כי "תוכנית ארצית חשובה זו, שמטרתה בין השאר קידום תחבורה ארצית משולבת, יעילה ומקיימת, אשר תעודד פיתוח כלכלי וייעול השימוש בקרקע, הינה בשורה אמיתית לתושבי המדינה. ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת על ידי מוסדות התכנון. עם אישור תוכנית מתאר חשובה זו נוכל לקדם תוכניות תחבורתיות מפורטות שישפרו את איכות חיי התושבים. שיתוף הפעולה בין משרד התחבורה ובין מנהל התכנון הוביל לגיבוש תוכנית חשובה והכרחית לעתיד מדינת ישראל, שנותנת מענה לאתגרי התחבורה העכשוויים והעתידיים". 

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ציינה כי "התוכנית מממשת את שינוי התפיסה שמוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות. לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך הטווח, התוכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל. בתוכנית נקבעים לראשונה נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ולמרכזי תחבורה משולבים, ומורחבת רשת מסילות הברזל". 

לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך הטווח התוכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל. תוכנית שכזו מהווה בשורה אמיתית לתושבי המדינה, שצמאים לפתרונות תחבורה ולצמצום זמן הנסיעה בכבישי ישראל"

ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, זאב בילסקי ציין כי "תוכנית המתאר הארצית לתשתיות תחבורה יבשתית (תמ"א 42) מניחה לראשונה תמונה שלמה של תשתיות התחבורה הארציות בישראל, והיא לא רק מתאימה לאתגרי השעה, אלא גם כוללת ראייה תכנונית ואסטרטגית לטווח הארוך, עד לשנת 2040. 

לצד קידום התכנון התחבורתי ארוך הטווח התוכנית פורצת דרך בכל הקשור לקידום התחבורה הציבורית בישראל. תוכנית שכזו מהווה בשורה אמיתית לתושבי המדינה, שצמאים לפתרונות תחבורה ולצמצום זמן הנסיעה בכבישי ישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמ"א 42תמ"א 3תמ"א 1תמ"א 23מנהל התכנוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילברזאב בילסקיקרן טרנרמשרד התחבורהתוכנית מתאר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...