לקראת הרמדאן: רק כ-18% מפועלי הבניין הפלסטינים נותרו בישראל; "חשש שגם אלו יעזבו"

התאחדות הקבלנים בוני הארץ מזהירה כי בעקבות עזיבת הפועלים יחל גל פיטורים של עובדים ישראלים, שיגיע להיקף של 100,000 איש • "כל יום שעובר משתק עוד ועוד חלקים של ענף הבנייה"

שיתוף הכתבה
פועלים באתר בנייה - אילוסטרציה. מצבת כוח האדם הולכת ומצטמקת (שאטרסטוק)פועלים באתר בנייה - אילוסטרציה. מצבת כוח האדם הולכת ומצטמקת (שאטרסטוק)

הרמדאן מאיץ את עזיבתם של פועלי בניין פלסטינים: על פי נתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, נותרו נכון לשעות הבוקר (ה') פחות מ-12,000 עובדי בנייה פלסטינים בשטחי ישראל, מתוך 67,000 פועלים שעובדים באתרי הבנייה בישראל דרך קבע. מדובר בפחות מ-18% ממצבת העובדים שבשגרה – ובהתאחדות חוששים כי מספר זה אף יקטן, על רקע חודש הרמדאן שיחול בקרוב.

לקיטון המשמעותי במצבת העובדים באתרי הבנייה השלכות רבות על קצב העבודה, כמובן, אך השפע הלא מסתיימת בכך: על פי ההתאחדות, שיטת הבנייה בישראל מביאה לכך שעבודתו של כל עובד פלשתיני מייצרת מקום עבודה לכ-1.93 עובדים ישראלים בעבודות המשלימות. לכן צמצום בתעסוקה של כ-55,000 עובדים פלסטינים מייתרת את עבודתם של כ-100,000 ישראלים.

אם הממשלה לא תספק פתרון למצב הקיים, במהלך חודש מאי נגיע ל-100 אלף מפוטרים ישראלים בענף הבנייה. עלות דמי האבטלה לקופת המדינה בעקבות הפיטורים צפויה להגיע ליותר מ-600 מיליון שקל בחודש"

מההתאחדות נמסר כי לאחר שכבר דווח, בתחילת הסגר על יו"ש בעקבות הקורונה, על גל ראשון של הוצאת עובדים ישראלים לחל"ת ומעט פיטורים, כעת מדווח גל נוסף, נרחב יותר, של פיטורי עובדים ישראלים. "אם הממשלה לא תספק פתרון למצב הקיים, במהלך חודש מאי נגיע ל-100 אלף מפוטרים ישראלים בענף הבנייה שלא ברור כלל מתי ואם יוכלו לשוב לעבודה", נמסר מההתאחדות. "על פי ההערכות, עלות דמי האבטלה לקופת המדינה בעקבות הפיטורים צפויה להגיע ליותר מ-600 מיליון שקל בחודש".

כפי שדיווחה ההתאחדות בתחילת השבוע, צמצום מספר העובדים הפלשתינים, יחד עם צמצום יתר העובדים בענף, הביאה כבר להאטה דרמטית בפעילות ולעצירת הבנייה בחלק גדול מאתרי הבנייה במחוזות צפון, דרום וירושלים, שבהם עיקר העובדים בעבודות הרטובות הינם פלשתינים. סקירה של חברת פז כלכלה והנדסה הראתה כי קצב הבנייה ירד ב-40%, וכי ברוב אתרי הבנייה מצבת כוח האדם הצטמצמה ב-25% בממוצע.

ממשיכים לקרוא לממשלה לפעול להבאת רכבת אווירית של עובדים ממדינות שבהן אין התפרצות מהותית של קורונה במזרח אירופה – תוך הסכמה על בידוד שהם יעברו בארץ לפני כניסתם לעבודה"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מציע פתרון למצב: "אנחנו ממשיכים לקרוא לממשלה למנוע קריסה של הבנייה למגורים ומבני ציבור בישראל, ולפעול להבאת רכבת אווירית של עובדים ממדינות שבהן אין התפרצות מהותית של קורונה במזרח אירופה – תוך הסכמה על בידוד שהם יעברו בארץ לפני כניסתם לעבודה. כל יום שעובר משתק עוד ועוד חלקים של ענף הבנייה, שחלק עצום מהכלכלה הישראלית נשען על יכולתו לספק דירות ולהקים מוסדות ציבור ותשתיות. אסור לחכות עוד. הממשלה חייבת לפעול עכשיו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הנדל"ןהתאחדות בוני הארץפועלי בנייןראול סרוגומשבר הקורונה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...