"רק 21% מבקשות הקבלנים לסיוע מקרן ההלוואות נענו בחיוב''

עוד מציינת ההתאחדות כי היקף ההלוואות שאושרו לקבלנים הוא רק 4.3% מכלל היקפה של הקרן – בעוד טרם המשבר היקף האשראי שניתן להם עמד על 20% מהאשראי שסיפקו הבנקים למשק

שיתוף הכתבה
נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו. "הנתונים מסוכנים למשק" (התאחדות הקבלנים)נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו. "הנתונים מסוכנים למשק" (התאחדות הקבלנים)

"רק 21% מהבקשות של קבלני ישראל לסיוע מקרן ההלוואות הממשלתית לעסקים נענו בחיוב על ידי המערכת הבנקאית, זאת לעומת שיעור אישור הלוואות של 67% שלו זכו כלל המגזרים במשק" – כך מפרסמת היום (ה') התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בהסתמך על נתונים של משרד האוצר. ההתאחדות קוראת בעקבות כך לממשלה להקים קרן הלוואות ייעודית לתקופת הקורונה לסיוע לענף הבנייה והתשתיות.

"למרות הכרזתו כענף חיוני מתחילת משבר הקורונה, ולמרות מאמץ אדיר שהשקיעו התאחדות הקבלנים בוני הארץ וממשלת ישראל למניעת פגיעה בהיקף הבנייה, הביא המחסור הגדול בעובדים בענף לשיתוק של כ-70% מהבנייה בישראל לאורך המשבר", מוסיפים בהתאחדות. "נציין כי בשבוע הבא, על פי החלטת הממשלה, תיעצר קבלת הבקשות להלוואות מהקרן".

עוד אומרים בהתאחדות כי ענף הבנייה מייצר כ-11% מהתמ"ג בישראל, ובכל זאת הקבלנים קיבלו מהבנקים אישור להלוואות בהיקף של 600 מיליון שקל - רק 4.3% מכלל היקפה של הקרן הממשלתית לסיוע לעסקים. "עד פרוץ משבר הקורונה, הבנקים אישרו הלוואות לבנייה בהיקף של כ-20% מהאשראי הכולל שהם מספקים למשק. מדובר בירידה דרמטית בהיקף אישור ההלוואות לענף, לעומת היקף האשראי המקובל במערכת הבנקאית עבורו עד המשבר".

היקף האשראי שהעמידה המערכת הפיננסית בישראל לענף הבנייה והתשתיות הוא כמעט טריליון שקל, וזעזוע קשה בענף עלול לחשוף את הבנקים ואת המשק כולו לסיכון שאסור שהם ייחשפו לו"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו אמר הבוקר: "הנתונים הם לא פחות ממסוכנים למשק. ענף הבנייה לווה סכומי עתק מהבנקים, וכעת נמצאת רוב הבנייה במצב של המתנה לסוף המשבר. המדינה חייבת להאריך את הזמן להגשת בקשות להלוואות, כדי לאפשר לעסקים להעריך בדיוק מה הם צריכים כדי לצלוח את המשבר הזה, ובמקביל להקים מייד קרן סיוע ייעודית לענף הבנייה והתשתיות. צריך להבין שהיקף האשראי שהעמידה המערכת הפיננסית בישראל לענף הבנייה והתשתיות הוא כמעט טריליון שקל, וזעזוע קשה בענף עלול לחשוף את הבנקים ואת המשק כולו לסיכון שאסור שהם ייחשפו לו".

על רקע זה נזכיר כי אתמול הודיעה ההתאחדות כי היא דורשת מהממשלה לעודד בנייה ישראלית, "ולהפסיק את ההשתלטות הסינית על בניית התשתיות ומגה פרויקטים בישראל". בעתירה שהגישה ההתאחדות לבג"ץ היא טוענת כי התעלמות הממשלה מהשתלטות ממשלת סין על שוק התשתיות בישראל, מסוכנת למשק במיוחד בעת הזאת.

העתירה הוגשה נגד הוועדה לצמצום הריכוזיות, ובה נטען כי המדינה מעודדת - או לחילופין, אינה מונעת - את השתלטות החברות הסיניות על ביצוע פרויקטי התשתית המרכזיים והגדולים במדינה, ובכך נפגעים הקבלנים והחברות הישראליות, "בורח ידע" לחו"ל ונמנעת העסקת אלפי עובדים ישראלים נוספים.

לעיון בעתירה לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מימוןענף הנדל"ןענף הנדל"ןהתאחדות בוני הארץבג"צראול סרוגומשבר הקורונהקרן ההלוואות הממשלתית לעסקיםהוועדה לצמצום הריכוזיות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...