היום שאחרי המשבר: קניונים לא גדולים יצטרכו לבחון שינוי ייעוד; הביקוש בענף הלוגיסטיקה יגדל

קמפיין משותף למרכז הנדל"ן ולקבוצת גיאוקרטוגרפיה בוחן את התרחישים האפשריים בשוק ביום שאחרי הקורונה • כתבה שלישית בסדרה – שוק המסחר והלוגיסטיקה

שיתוף הכתבה
בקרוב הקניונים הקטנים והבינוניים יצטרכו לחשב מסלול מחדש (שאטרסטוק)בקרוב הקניונים הקטנים והבינוניים יצטרכו לחשב מסלול מחדש (שאטרסטוק)

ענף שנפגע קשות ממשבר הקורונה הוא ללא ספק ענף המסחר. המרכזים המסחריים היו סגורים זמן רב, גם אלו שמתנהלים תחת כיפת השמיים וגם הקניונים. בעוד הראשונים שבו לפעילות ברמה גבוהה במהירות יחסית, הקניונים ימשיכו כנראה לדשדש עוד זמן רב. חשוב לזכור שעתיד ענף המסחר היה אניגמה עוד לפני פרוץ המשבר - והוא נותר כזה גם היום, מסיבות מובנות. עוד נציין כי בשנים האחרונות הואט קצב הפיתוח של שטחי מסחר גדולים, למעט כמה פרויקטים בודדים ולכן, בשונה מענפים אחרים, לא צפויה תוספת של תחרות רבה ברקע החזרה מהמשבר.

אך נדמה שהמשבר הוסיף טלטלה של ממש לסקטור הזה: סגירת הקניונים ומרכזי בילוי, והפתיחה המאוחרת שלהם, כבר מסבה נזק, אך ישנה בעיה גדולה עוד יותר - המגפה מרתיעה אנשים רבים מלהגיע למקומות אלה, עד יעבור זעם. לכן בינתיים איננו רואים 'הסתערות' על הקניונים, והקנייה בסביבה הקרובה לבית תגדל. מה יכולים בעלי הקניונים לעשות? "כאשר יהיה בטוח לחזור לקניונים, הם יהיו חייבים לבצע פעילות יח"צ להעברת מסרים שיסירו את חששות הציבור מפני מקומות ציבוריים הומי אדם, ולעורר מחדש את החיה החברתית שבנו", אומרים כלכלני קבוצת גיאוקרטוגרפיה

הקניונים הגדולים ישרדו. המרכזים השכונתיים והרחובות המסחריים ימשיכו לתפקד כמוקד קהילתי חשוב. לעומתם, הקניונים הקטנים והבינוניים יצטרכו לבחון התחדשות של הנכס למסחר או לייעוד אחר"

"להערכתנו, הקניונים הגדולים הם אלו שישרדו, לאחר שיבצעו התאמות בשילוב של תמהיל הסעדה ובילוי, ויוסיפו שימושים משלימים", נכתב בסקירת גיאוקרטוגרפיה . "המרכזים השכונתיים והרחובות המסחריים ימשיכו לתפקד כמוקד קהילתי חשוב. לעומתם, הקניונים הקטנים והבינוניים יצטרכו לבחון התחדשות של הנכס למסחר או לייעוד אחר. 

הקמעונאים יהיו חייבים להאיץ תהליכים לאימוץ טכנולוגיות של הזמנה באינטרנט ושל תקשורת רב-ערוצית (בעידוד תוכניות ממשלה), לצד שילוב של ניהול חנויות עם חווית לקוח, ניהול מלאי, מערך הפצה ושירות לקוחות איכותי – מה שיוצר הזדמנות לחברות המתמחות בשלבים שונים בשרשרת הערך הרלוונטית". 

ענף הלוגיסטיקה: הצמיחה תימשך – המחירים לא צפויים לעלות

לעומת ענף המסחר, נדמה כי ענף הלוגיסטיקה כמעט לא נפגע מהמשבר – ואולי אף להיפך, כפי שנסביר מייד. הענף נהנה מצמיחה אדירה בשנים האחרונות, כידוע, והוא צפוי להמשיך ולצמוח בעתיד הקרוב בהיקפים של כ-250-200 אלף מ"ר בשנה, בכמה מוקדים מרכזיים: במרחב מודיעין, באזור כביש מספר 7 (עורף נמל אשדוד), במוקדים לאורך כביש 6 וכביש 2, במרחב השרון הצפוני, ובעורף נמל חיפה. 

הביקוש ללוגיסטיקה איננו מחליף משרדים - הוא מתווסף לו. לכן זה הזמן לתכנן בכל עיר שימושים מגוונים בהתאם ליתרונותיה היחסית ליזמים ועסקים"

יש לזכור כי משבר הקורונה דחף גם את הלקוחות וגם את העסקים לקנות מוצרים בצורה מקוונת, ולכן הצורך בשטחי אחסון זולים ויעילים בקרבת נקודות ההפצה והקליטה יגדל מאוד. מדובר בביקוש מגוון, של עסקים קטנים וגדולים כאחד, ולכן ענף זה צפוי להמשיך ולהציג עלייה שתגובֶּה בצמיחה באוכלוסייה ובצריכה הפרטית. 

"בכל תרחיש עתידי אנחנו צופים כי הביקוש לשטחי אחסון יגדל, אך רמת המחירים בתחום לא צפויה לגדול עם הגידול בביקוש", כך כלכלני קבוצת גיאוקרטוגרפיה . "יש לציין כי הגידול בצורך בשטחי אחסנה מקבל ביטוי בגידול החד בתנועת מטענים בנמלי הסחר של ישראל – כ-3.8% בשנה במהלך חמש השנים האחרונות. הגידול המוצג הוא עוד טרם ההפעלה של נמלי הים החדשים באשדוד ובחיפה, שצפויים לתרום להגדלת הפעילות העסקית בסביבת הנמלים.

היום שאחרי המשבר: קניונים לא גדולים יצטרכו לבחון שינוי ייעוד; הביקוש בענף הלוגיסטיקה יגדלהיום שאחרי המשבר: קניונים לא גדולים יצטרכו לבחון שינוי ייעוד; הביקוש בענף הלוגיסטיקה יגדל

ענף הלוגיסטיקה נדחה פעמים רבות על ידי מועצות מקומיות בטענה לתדמית בעייתית, לניצול לא יעיל של הקרקע ו/או כזה שמונע הקמה של מבני משרדים בקומות שמשלמים יותר ארנונה. טענה זו מוטעית מיסודה מכיוון שהביקוש ללוגיסטיקה איננו מחליף משרדים - הוא מתווסף לו. לכן זה הזמן לתכנן בכל עיר שימושים מגוונים בהתאם ליתרונותיה היחסית ליזמים ועסקים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מרכז מסחרילוגיסטיקה ואחסנהמשבר הקורונהענף הלוגיסטיקהענף המסחרקניונים ומרכזי מסחר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...