אודי כרמלי: "12 שנים לפרויקט פינוי-בינוי – כשל מערכתי"

מהנדס העיר תל אביב, אדריכל אודי כרמלי, דיבר בפורום מנכ"לים מיוחד של מרכז הנדל"ן שנערך בזום, לסיכום שנת 2020 בהתחדשות עירונית ולקראת 2021

שיתוף הכתבה
אדריכל אודי כרמלי, מהנדס עיריית תל אביב (פוטו מרסלו אילת)אדריכל אודי כרמלי, מהנדס עיריית תל אביב (פוטו מרסלו אילת)

"הנתונים לפיהם נדרשות 12 שנים עד למסירת דירה בפרויקט פינוי-בינוי הם נתונים מזעזעים, לא פחות. זהו כשל מערכתי מוחלט, שצריך לטפל בו בכל הכלים האפשריים. גם לנו כעירייה יש היכן להשתפר כאן, ואנחנו פועלים לכך".

כך אמר היום (ב') מהנדס העיר תל אביב, אדריכל אודי כרמלי, במהלך פורום מנכ"לים לסיכום ההתחדשות העירונית בשנת 2020, ולקראת שנת 2021 – פורום מיוחד למרכז הנדל"ן שנערך בשעות הבוקר דרך הזום. בפורום השתתפו גם אלון כהני, מנהל תחום פיתוח וידע ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, סיגל חורש, מהנדסת העיר רמת גן ורם גפן, ראש מחלקת המחקר באתר מדלן .

אנחנו מתעדפים מאוד תוכניות להתחדשות עירונית אצלנו, ומבצעים עבודה הוליסטית. כ-10,000 יחידות דיור צפויות להתממש בעיר בחמש השנים הקרובות דרך תוכניות להתחדשות עירונית, וזה לא טריוויאלי. מדובר בצונאמי של תוכניות"

אדריכל כרמלי דיבר בפאנל בהרחבה על הפעילות בעירו, וציין כי לנגד עיני קברניטי העירייה עומדים כיום שני נושאים מרכזיים: התחבורה, וההתחדשות העירונית. "אנחנו מתעדפים מאוד תוכניות להתחדשות עירונית אצלנו, ומבצעים עבודה הוליסטית", סיפר. "כ-10,000 יחידות דיור צפויות להתממש בעיר בחמש השנים הקרובות דרך תוכניות להתחדשות עירונית, וזה לא טריוויאלי. מדובר בצונאמי של תוכניות.

המטרות העיקריות בהתחדשות עירונית מבחינתנו הן הגדלת התוכניות הכוללות התייחסות קהילתית, כלומר לא לראות בהן רק הגדלת מלאי המגורים, אלא גם הזדמנות להקמת שטחי ציבור, לקידום סדר יום תחבורתי, למשיכת מגוון אוכלוסיות".

בפאנל דיברו, כאמור, גם נציגי אתר מדלן והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אשר העניקו מעין סיכום כללי לשנה העומדת לקראת סיום. רם גפן מאתר מדלן הראה כי ישנה ירידה של כמעט 50% בבקשות להיתרים בתמ"א 38, לעומת שנת 2019 – ירידה שממשיכה מגמה עקבית מאז השיא של 2015-2014. עם זאת הוא ציין כי "מדובר בשנה סוערת מאוד ולא צפויה, בין היתר בגלל קיפאון מוחלט בבקשות ובאישורים מצד עיריות, ולכן יש לקחת את הנתונים בעירבון מוגבל. 

החל בשנת 2016 מעודדת הממשלה תוכניות מתאר והתחדשות עירונית שייקחו בחשבון את כל המשתנים – תשתיות, קהילה וכדומה – כדי שלא יקרה מה שקרה ברמת גן. לכן עיריות מתחילות להקשות, להציב תנאי סף מחמירים"

באשר לנתונים הנמוכים של תמ"א 38 חשוב לזכור שהחל בשנת 2016 מעודדת הממשלה תוכניות מתאר והתחדשות עירונית שייקחו בחשבון את כל המשתנים – תשתיות, קהילה וכדומה – כדי שלא יקרה מה שקרה ברמת גן. לכן עיריות מתחילות להקשות, להציב תנאי סף מחמירים. לצד זה ישנו אולי מיצוי של התוכנית, לקראת סיומה ב-2022".

אלון כהני מהרשות הממשלתית ניתח את קצב ההתקדמות של תוכניות התחדשות עירונית לאורך השנים, והראה כי מתוך כלל התוכניות שאושרו ב-2011 – 80% נמצאות כיום בתהליכי מימוש. "אפשר לומר, באופן כללי, כי בתוך כארבע שנים כחצי ממתחמי ההתחדשות העירונית יוצאים לפועל".

סיגל חורשסיגל חורש

אחרונה דיברה בפאנל סיגל חורש, מהנדסת העיר רמת גן, אשר ניתחה את המצב הנוכחי בעיר מבחינת התחדשות עירונית , וגם התייחסה להשפעות של עתירת התאחדות הקבלנים בוני הארץ לבית המשפט, נגד מדיניות העירייה: "בעקבות הנחיית בית המשפט המחוזי, נידונו 131 תוכניות בתוך שלושה חודשים. איך עשינו זאת? בין היתר תוך שימוש במיקור חוץ, לסיוע בבדיקת הבקשות הרבות להיתר.

כיום אין תורים לדיונים בוועדה המקומית: בקשה לתמ"א 38 שעומדת בתנאי הסף מוזנת דרך מערכת רישוי זמין , וכך יש שליטה ובקרה ואין תיעדוף כזה או אחר. הדיונים בתוכניות נעשות לפי שיטת FIFO – First In First Out"

התוצאה היא שכיום אין תורים לדיונים בוועדה המקומית: בקשה לתמ"א 38 שעומדת בתנאי הסף מוזנת דרך מערכת רישוי זמין , וכך יש שליטה ובקרה ואין תיעדוף כזה או אחר. הדיונים בתוכניות נעשות לפי שיטת FIFO – First In First Out".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתמדלןעיריית רמת גןאדריכל אודי כרמליעיריית תל אביב-יפורם גפןסיגל חורשאלון כהניתמ"א 38פינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...