הסוף למחלוקת בין רמ"י לבין השמאי הממשלתי? יוקם מנגנון פנים ממשלתי לערעור על שומות השמאי

כך בהחלטות מועצת מקרקעי ישראל שהתקבלו אתמול • במקביל מקדמת הרשות הצעה להקמת ועדה "לבחינת הליכי השמאות וההשגה ברשות" • החלטה נוספת שהתקבלה במועצה: מסלול מיוחד להסדרת שימושים חורגים במושבים

שיתוף הכתבה
השמאי הממשלתי אוהד עיני (יח"צ)השמאי הממשלתי אוהד עיני (יח"צ)

האם אחת המחלוקות הגדולות של העת האחרונה בין גופים ממשלתיים/מוסדיים עומדת סוף-סוף בפני פתרון? במרץ 2019 פרץ משבר גדול בין השמאי הממשלתי הראשי, אוהד עיני, לבין רשות מקרקעי ישראל , זאת בעקבות החלטת מועצת מקרקעי ישראל באשר לתיקון סעיפים שונים בפרק השומות בקובץ החלטות המועצה. השמאי זעם על ההחלטה, ואף הצהיר כי הוא מקפיא את הטיפול בכל ההשגות על שומות שנערכות מטעם רשות מקרקעי ישראל, עד לפתרון הסוגיה. גם עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, התייחס אז להחלטת המועצה ואמר כי "בהחלטה ובהליך נפלו פגמים שאינם פגמים של מה בכך".

יותר משנה עברה מאז, ונראה כי ישנו אור בקצה המנהרה, שיביא אולי לסיומה של המחלוקת: מועצת מקרקעי ישראל התכנסה אתמול (ג') כדי לאשר כמה החלטות, ואחת המרכזיות שבהן היא כינונו של מנגנון פנימי שיאפשר לרשות מקרקעי ישראל להשיג על שומה ראשונה שנערכה בידי השמאי הממשלתי. 

המנגנון החדש יאפשר בירור המחלוקות השמאיות בדיון מקצועי פנים ממשלתי. במקביל, מקדמת הרשות הצעת להקמת ועדה לבחינת הליכי השמאות וההשגה ברשות אשר יכול ותשנה את סדרי העבודה שבין רשות מקרקעי ישראל ובין השמאי הממשלתי"

"הצורך בכינון המנגנון התעורר בשל מחלוקות שמאיות בין רמ"י ובין השמאי הממשלתי, עוד בטרם הגשת השומה ליזם בעסקה", נכתב בהודעת רמ"י בעקבות ההחלטה. "המנגנון החדש יאפשר בירור המחלוקות השמאיות בדיון מקצועי פנים ממשלתי. במקביל, מקדמת הרשות הצעת להקמת ועדה לבחינת הליכי השמאות וההשגה ברשות אשר יכול ותשנה את סדרי העבודה שבין רשות מקרקעי ישראל ובין השמאי הממשלתי". כעת יש להמתין ולראות מה תהיה תגובתו של השמאי הממשלתי עיני להחלטה זו. 

החלטה נוספת הנוגעת לשומות רמ"י היא כי נישום יוכל להגיש שומה חדשה, בהשגה על שומה ראשונה שנקבעה לו. "מועצת מקרקעי ישראל אישרה את הצעת הנהלת הרשות לעגן בהחלטות מועצה את האפשרות להגיש שומה חדשה בהליך השגה שנייה, על שומה שנקבע לנישום", מעדכנים ברמ"י. "עד כה זכות זו של הנישום להגיש שומה חדשה הייתה מעוגנת רק בנוהלי הרשות, והתעורר הצורך לעגנהּ גם בהחלטות מועצה".

החלטה חשובה נוספת: כינון מסלול מיוחד להסדרת שימושים חורגים במושבים

המועצה הכריעה אתמול לגבי כמה סוגיות מרכזיות, והשלישית נוגעת להסדרת שימושים חורגים במושבים. על פי ההחלטה, יוקם מסלול מיוחד להסדרה גורפת של שימושים אלו, ובמסגרתו תינתן הנחה נוספת של 20% בדמי השימוש, בעד תקופת העבר שבה השימושים לא היו מוסדרים. "מסלול זה יתנהל מול האגודה במושב, וניתנת בו חשיבות ללקיחת אחריות ומעורבות מלאה של האגודה בכל הליך ההסדרה והתשלום של השימושים המפרים", נכתב בהודעת רמ"י. "היקף ההסדרה הכולל צריך לכלול את הסדרת כלל השימושים המפרים בחלקות ב' ו-ג', והסדרה של 80% לפחות מהמשקים שבהם יש הפרות בחלקות א'".

מסלול זה יתנהל מול האגודה במושב, וניתנת בו חשיבות ללקיחת אחריות ומעורבות מלאה של האגודה בכל הליך ההסדרה והתשלום של השימושים המפרים"

נוסף על כך אישרה המועצה להאריך בשנתיים, עד סוף 2022, הטבה שניתנה לבעלי זכויות אשר הגיעו לגיל הפנסיה בעת הסדרת ההפרות של הפחתת דמי שימוש, בעד שימוש לא חוקי שנעשה בעבר. ההטבה קובעת שהתשלום יהיה עבור תקופת השימוש, אך לא יותר מארבע שנים, גם אם השימוש נעשה יותר שנים מכך. הטבה זו תינתן לבעל זכויות שהגיע לגיל 62, והתשלומים בהסדרה לא יכללו את מרכיב התשלום הנוסף עקב הפרה.
 
החלטה נוספת של מועצת מקרקעי ישראל היא הקמת ועדה שתבחן את האפשרות להתיר השכרת יחידות דיור בחלקת המגורים בנחלה - פעולה שהייתה אסורה עד כה. הוועדה – שתורכב מנציגי משרד המשפטים, משרד האוצר, מנהל התכנון , משרד החקלאות ופיתוח הכפר, רשם האגודות השיתופיות, רשות מקרקעי ישראל וקק"ל - תבחן גם את סוגיית החלת הנחוֹת האזור על שימושי התעסוקה הלא חקלאית. 

כיום מותרים להשכרה שימושים בהתאם לרשימה שאושרה על ידי הנהלת רשות מקרקעי ישראל כשימושים בעלי זיקה למשק החקלאי ולמרקם הכפרי, אשר אינם תחרותיים לעיר ומקומם הטבעי והמתבקש הוא ביישובים החקלאיים"

"עוד בסמכות הוועדה לשקול את הרחבת רשימת השימושים המותרים להשכרה במסגרת תעסוקה לא חקלאית בחלקת המגורים במושב", נמסר מרמ"י. "כיום מותרים להשכרה שימושים בהתאם לרשימה שאושרה על ידי הנהלת רשות מקרקעי ישראל כשימושים בעלי זיקה למשק החקלאי ולמרקם הכפרי, אשר אינם תחרותיים לעיר ומקומם הטבעי והמתבקש הוא ביישובים החקלאיים". יש לציין כי ההחלטות תיכנסנה לתוקף לאחר אישורן כדין על ידי שר הבינוי והשיכון ושר האוצר, במקרים הנדרשים.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלארז קמיניץאוהד עינישימוש חורגהשמאי הממשלתי הראשימועצת מקרקעי ישראלשומת השמאי הממשלתי הראשישימושים חורגים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...