"ארגון מחדש של המרחב העירוני": המועצה הארצית אישרה עדכון לתמ"א 35

העדכון נוגע להוראות הצפיפות הכלולות בתוכנית, בכל הנוגע לערים בישראל, אשר צפופות פחות מהערים הגדולות באירופה • "מהלך שיביא לשיפור איכות חיי התושב"

שיתוף הכתבה
דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון (ניב קנטור)דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון (ניב קנטור)

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר, החליטה היום (ג') על אישור עדכון בהוראות הצפיפות בתמ"א 35, שעיקרו ארגון מחדש של המרחב הבנוי, וזאת "בהתאם למתווה שהגיש מנהל התכנון", כך בהודעת המנהל מהיום, אשר מגדיר את המהלך "ארגון מחדש של המרחב העירוני, שבו חיים 90% מהאוכלוסייה בישראל".

"צפיפות המגורים בישראל נמוכה יחסית לערים באירופה ובארה"ב, ועומדת על 8,565 נפש לקמ"ר בתל אביב, 7,186 נפש לקמ"ר בירושלים ו-4,346 נפש לקמ"ר בחיפה", מסבירים במנהל. "צפיפות המגורים הממוצעת באתונה, לדוגמה, גבוהה מהצפיפות הממוצעת בירושלים ובתל אביב פי שניים ויותר, זו של פאריס פי שלושה וזו של ברצלונה פי ארבעה. 

אישור העדכון הינו מהפכה תכנונית וסביבתית, ויש לו השפעה ישירה על איכות החיים העירונית. צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים רבים ומגוונים יותר בתחומי שכונת המגורים, בהם מוסדות שונים ותחבורה ציבורית איכותית, ומעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים"

אישור העדכון הינו מהפכה תכנונית וסביבתית, ויש לו השפעה ישירה על איכות החיים העירונית. צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים רבים ומגוונים יותר בתחומי שכונת המגורים, בהם מוסדות שונים ותחבורה ציבורית איכותית, ומעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. כך למשל, צפיפות של 30,000-20,000 נפש לקמ"ר מהווה הצדקה להקמת מערכות תחבורה מסילתיות ומאפשרת צמצום שימוש ברכב מוטורי, התניידות נוחה והקטנת זיהום האוויר בעיר".

היום, לאחר שהוצגו בפניה עיקרי כיווני החשיבה והשאלות העומדות בבסיס הבחינה, התרשמה המועצה הארצית לתכנון ובנייה כי העיסוק בארגון מחדש של סביבת המגורים, וזאת בהתאמה להיקפי האוכלוסייההחזויים במדינת ישראל, "נמצא בלב העשייה היומיומית של מערכת התכנון, וראוי כי השיח בעניינו יורחב ויתייחס למרחב החיים המלא של התושב - בעיר או בכפר, בלב המטרופולין או בפריפריה", כך לשון ההודעה. 

"על הבחינה לעסוק בהיבטים של איכות תכנון - צפיפות נטו מול ברוטו, נפחי בנייה, עירוב שימושים בסביבת החיים, מרחקי הליכה, התניידות, נגישות ועוד, והכול במטרה להתכנס לכדי מערכת עקרונות והנחיות תכנון אשר תכוון לתוצר תכנוני המשקף צפיפות ואינטנסיביות נכונה ומיטבית".

אנחנו רוצים מרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, זאת תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית ולשירותים עירוניים. מדובר גם באחד הצעדים הראשונים שנוקטת המדינה כדי להילחם במשבר האקלים. בהמשך נטפל גם בצפיפויות במרחב הכפרי"

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר, אשר עומדת בראש המועצה, כאמור, ומובילה גם את צוות ה"מבנים וערים" בתוכנית להפחתת פליטות חממה המקודמת על ידי מדינת ישראל במסגרת "הסכם פריז" באו"ם, ציינה כי: "השינוי בהוראות תמ"א 35 יוביל מהפכה בארגון מחדש של המרחב העירוני, באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב. אנחנו רוצים מרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, זאת תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית ולשירותים עירוניים. מדובר גם באחד הצעדים הראשונים שנוקטת המדינה כדי להילחם במשבר האקלים. בהמשך נטפל גם בצפיפויות במרחב הכפרי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילברתמ"א 35צפיפות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...