יזמים וקבלנים, תפסיקו להתעסק בכחלון ובגלנט ותתחילו לבנות!

כל מי שתוקף את שר האוצר ומתלונן על ירידה במכירות, סביר שלא השתתף במחיר למשתכן • המציאות בשוק הנדל"ן אינה קודרת כפי שמנסים לתאר • דעה 

שיתוף הכתבה
יואב גלנט ומשה כחלון יואב גלנט ומשה כחלון

בעת האחרונה מאוד פופולרי בקרב יזמי נדל"ן וקבלנים לתקוף את שר האוצר משה כחלון על חוסר יכולתו לכאורה להוריד את מחירי הדיור ולהאשים אותו בקיפאון בענף הבנייה.

כדי לחזק את טענתם, המקטרגים מציינים אינדיקטורים כאלה ואחרים המצביעים על ירידה בהתחלות הבנייה, כגון הדוחות של חברות הנדל"ן הציבוריות שחושפים ירידה של כ-10% במכירות בשנת 2018. לפני מספר ימים אף פורסם כי חברות העוסקות בשיווק פרויקטים מתלוננות על ירידה של עשרות אחוזים בפעילותן.

אציין, כי מתוך אותן 10 חברות ציבוריות שנסקרו רק 4 נכנסו לתחום "מחיר למשתכן" ב-2018, וזאת בשנה שבה כל קרקעות המדינה שווקו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן , ובעצם בשלוש השנים האחרונות, ולכן לא יהיה נכון להסתכל דווקא על חברות בורסאיות אלה כדי לנתח את מצב השוק. 

לתפיסתי, שוק הנדל"ן לא ממש קפא על שמריו ב-2018 והמציאות אינה קודרת כפי שחלק מנסים לתארה. למעשה, מי שיפתח תוצאות מכרזים יגלה חברות רבות נוספות שדווקא הכפילו ושילשו את מכירת הדירות שלהן ב-2018. השוק אומנם בהאטה מבחינת קצב המכירות, אבל אנחנו לפחות לא נאלצנו להוריד מחירים עד כה. 

סביר כי כל היזמים והקבלנים שתוקפים את כחלון הם אלה שלא נכנסו לפרויקטים של מחיר למשתכן , שכן מאלה שכן התאימו את עצמם למדיניות הממשלה לא יישמע ציוץ. יש יזמים שנקטו בגישת 'או שהפריץ ימות או שהכלב ימות', לא התאימו עצמם למציאות המשתנה וחשבו שהם-הם ענף הנדל"ן. טוב שכך, בהתבצרותם בעבר הם פינו את הדרך ליזמים רעבים שמבינים את הצורך של הדור הצעיר. יזמים שבמקום להתבכיין ש'הזיזו להם את הגבינה', מתרוצצים כדי להשיג עוד ועוד נתחים שמנים. 

בעוד שחלק מהיזמים הדירו רגליהם ממחיר למשתכן וישבו על הגדר, יש מי שהעז מתוך ראיה ארוכת טווח והבנה שאחת היוזמות החשובות שהשפעתן תורגש היטב בשנתיים-שלוש הקרובות היא הסכמי הגג. בישראל מוקמות לראשונה מזה שנים שכונות חדשות שנבנות יחד עם ביצוע של תשתיות ומבני ציבור שיקבלו את פני התושבים החדשים ושחלקם הגדול מתבצע עוד לפני אכלוס. מדובר במהפכה של ממש שתשנה את המציאות הגיאו-חברתית בישראל ותאפשר סוף סוף את חיזוק הפריפריה ואת פיזור הביקושים מחוץ לגוש דן.

חזון חדש בתחום הדיור למדינת ישראל

יש לציין כי הדרישה מגיעה גם מהציבור – האזרחים מבינים כי ישראל אינה רק מדינת תל אביב ודורשים יותר כי מגיע להם יותר. במדינה שבה בעלות על דירה/בית היא חלק מהותי בתרבות, באחריות המדינה לאפשר לאזרחיה לממש זאת. לתפיסתי, שר האוצר עושה זאת בוויתור שלו על חלק מהמסים שהמדינה נהנתה מהם באמצעות שיווקי הקרקע במחיר אפס במחיר למשתכן. כעת רק נותר לוודא כי תכניות התחבורה הציבורית ידביקו את תכניות הדיור. 

בכל אופן, במקרה של כחלון סוף סוף קם שר אוצר שמציע חזון למדינת ישראל בתחום הדיור שהוא מחוץ לתל אביב, חזון שעליו מדברים המתכננים ושאר הגורמים המקצועיים. זהו חזון שמציע איכות חיים ונגישות למרכז בשכונות שמספקות את כל מרקם החיים, חזון שבמסגרתו יכולה משפחה לקנות דירה מרווחת וליהנות מאיכות חיים במחיר שפוי. 

יחד עם זאת, כמי שמתמקד ביזום פרויקטים בעיקר בפריפריה, אעיד כי הבעיה העיקרית שלנו זה הבירוקרטיה ברישוי וכאן אני לא מחדש דבר. ברגע שיתאפשר ליזמים להוציא היתרים תוך 90 יום ותב"ע תוך חצי שנה (במסלול רגיל ולא ותמ"ל ) הדברים יתחילו לזוז ונראה קצב התחלות בנייה מטורף. אנו מודעים לכך שלשנות את הבירוקרטיה ברישוי זה כמו להסיט נושאת מטוסים ממסלול - זה לא קורה ביום ולא בשנה אבל אנחנו כן רואים רצון, עשייה והבנה במטה הדיור שכך זה לא יכול להימשך. 

אני גם אעיד שהעבודה מול מטה הדיור, משרד הבינוי והשיכון , רשות מקרקעי ישראל והרשויות המקומיות אינו כפי שהיה מקובל עד לפני שנתיים, ומרגישים שהגישה השתנתה משמעותית. 

לסיכום, יזמים וקבלנים, תפסיקו להתעסק בכחלון ובגלנט, ותתחילו לבנות!

* הכותב אינו מכיר את שר האוצר באופן אישי ואינו קשור בשום אופן למפלגת כולנו

חברת שובל מגורים עוסקת בייזום פרויקטי נדל"ן מזה 35 שנה וב-5 השנים האחרונות גם מבצעת. החברה שותפה כיום בהקמת 800 יחידות דיור בשכונת פארק הנחל בבאר שבע המוקמת בימים אלה, ובינהן גם דירות מחיר למשתכן . בשנה וחצי האחרונות היא בנתה ומכרה 220 יחידות דיור בקדימה צורן, בפרדס חנה-כרכור, בקריית ביאליק, ברכסים, והיא מקדמת פרויקטים ביקנעם, בקריית ים ובחיפה.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמחיר למשתכןמשרד הבינוי והשיכוןמחירי הדיורמשה כחלוןשובל מתחמי מגוריםמטה הדיורקיפאון בענף הבנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...