פינוי-בינוי בתכנון מהיר: החלו ההריסות במתחם הכלנית באור יהודה – כשלוש שנים מרגע קליטת התוכנית

מדובר בתוכנית של חברת יובלים, שנקלטה במוסדות התכנון בדצמבר 2018 • זוהי תוכנית הפינוי-בינוי הראשונה שיוצאת לדרך באור יהודה • ראשת העיר שוחט: "רגע היסטורי ומרגש"

שיתוף הכתבה
ליאת שוחט, ראשת העיר אור יהודה (ראובן קופיצ'ינסקי)ליאת שוחט, ראשת העיר אור יהודה (ראובן קופיצ'ינסקי)

לרוב, כאשר אנחנו עוסקים כאן במהלך התכנון של פרויקטים נדל"ניים בכלל, ושל פרויקטים להתחדשות עירונית בפרט, אנחנו מדגישים את הזמן הארוך הנדרש מרגע תחילת קידומו ועד להשלמתו בפועל, בשטח. הנתונים האחרונים מצביעים על 12 שנים שלמות שחולפות בין שני קצות התהליך – נתון שאף אחד מאיתנו לא אמור להסכים לו.

 

אבל מתברר שיש גם חדשות טובות לעיתים: כל לדוגמה, מתחם הכלנית באור יהודה, מתחם פינוי-בינוי שבו החלו הבוקר (ג') עבודות ההריסה – שלוש שנים בלבד לאחר קליטת התוכנית אצל מוסדות התכנון הרלוונטיים.

קידום התוכנית החל עוד אי שם בסביבות 2011, כך על פי העירייה, ומדובר בכל זאת בעשור שעבר עד שהדיירים רואים בעיניהם את הכלים עולים על השטח – אבל בכל הנוגע למוסדות התכנון, אפשר לציין את העבודה לטובה: תהליך שבדרך כלל אורך יותר מתשע שנים, הסתיים בתוך כשלוש שנים

אז נכון, קידום התוכנית החל עוד אי שם בסביבות 2011, כך על פי העירייה, ומדובר בכל זאת בעשור שעבר עד שהדיירים רואים בעיניהם את הכלים עולים על השטח – אבל בכל הנוגע למוסדות התכנון, אפשר לציין את העבודה לטובה: תהליך שבדרך כלל אורך יותר מתשע שנים, הסתיים בתוך כשלוש שנים – מקליטת התוכנית ועד לתחילת ההריסות. בהחלט ראוי לציון.

נציין כי במאי 2019 אישרה הוותמ"ל את המתחם, שיכלול שמונה בניינים בני 17 קומות כל אחד, ו-656 יח"ד, במקום 114 יח"ד קיימות. בספטמבר 2020 הכריזה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית על המתחם ככזה המיועד לפינוי-בינוי במסלול מיסוי; במאי 2021 הכריזה הרשות רשמית על המתחם כמי שנכנס למסלול זה. החלטת ראשת העיר, ליאת שוחט, להקים מנהלת התחדשות עירונית לאור יהודה לפני חמש שנים, וקידומה של התחדשות השכונות הדרומיות, תרמו גם הן כמובן לקידום התחדשות העיר כולה. ביולי אף הופקדה תוכנית לתוספת מבני ציבור ברחבי העיר, שאמורה גם היא להכשיר את הקרקע להתחדשות בעיר.

רגע היסטורי חשוב לאור יהודה

לצד ההתרשמות מהעבודה המהירה של מוסדות התכנון – שכולנו מקווים שתהפוך לסטנדרט, ואולי אף תהיה מהירה עוד יותר בהמשך – חשוב לזכור שעבודות ההריסה במתחם הכלנית מסמנות את יציאתו לדרך של הפרויקט הראשון מסוג פינוי-בינוי באור יהודה.

במסגרת העבודות נהרס הבניין הראשון במתחם, מתוך תשעה מבני מגורים ישנים. שטח המתחם הוא 15.5 דונם, ועל פי התכנון יתווספו 542 יח"ד ליחידות הדיור הקיימות של הדיירים. בעלי דירות במתחם יקבלו דירה חדשה עם מרפסת, ממ"ד, מחסן וחניה פרטית. את הפרויקט מלווה מראשיתו אגף ההנדסה בעיריית אור יהודה. יזם הפרויקט הוא חברת יובלים , והקבלן המבצע הוא חברת תדהר . על התכנון אחראי משרד האדריכלים יסקי-מור-סיון.

 

מתחם הכלנית ממוקם בגבולה הצפוני של אור יהודה, בסמוך לצומת סביון. בשלב הראשון של הפרויקט ייהרסו חמישה בניינים במתחם, ומייד לאחר השלמת ההריסות ייבנו ארבעה בניינים במקומם. השלב השני כולל הריסה של ארבעה בניינים נוספים, ובמקומם יוקמו עוד ארבעה בניינים חדשים נוספים שישלימו את הפרויקט.

במסגרת התוכנית יוקצו שני דונמים לשצ"פ וכן דונם נוסף להקמת מבני ציבור ומוסדות חינוך, בהם גני ילדים ומעונות יום. עוד כוללת התוכנית הקמת חניון תת-קרקעי בן ארבעה מפלסים, לשימושם של דיירי המתחם. הפרויקט ממוקם בסמוך לתוואי שבו מתוכנן לעבור הקו הסגול של הרכבת הקלה.

באור יהודה מקודמות בתקופה האחרונה תכניות התחדשות שונות, בשלבי תכנון וביצוע כאלו ואחרים, כולל מתחם המלבן שהופקד בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב באוגוסט 2021. תוכנית ההתחדשות העירונית של השכונות הדרומיות בעיר מקודמת בוותמ"ל, וצפויה להיות מאושרת כבר בשנת 2023. היא נוגעת ל-2,200 משפחות בעיר ועל פי התכנון, את דירותיהם הישנות יחליפו כ-10,000 יחידות דיור חדשות שייבנו בעשור הקרוב.

 

ראשת העיר ליאת שוחט: "זהו רגע היסטורי ומרגש שמהווה סנונית ראשונה המבשרת את תהליכי ההתחדשות העירונית שיתרחשו באור יהודה בשנים הקרובות. מאות משפחות בבנייני שיכונים ותיקים יזכו בדירה חדשה עם ממ"ד ומעלית, עם תשתיות מחודשות וסביבת מגורים שתעבור מתיחת פנים משמעותית. הצלחת התוכנית היא תוצר של שיתוף פעולה מלא בין העירייה והדיירים, שנרתמו באופן מעורר התפעלות כדי שחזון ההתחדשות העירונית יתממש בשטח".

איציק ברוך, מנכ"ל ובעלים של חברת יובלים : "זהו יום חג ל-114 משפחות שחייהן הולכים להשתנות, ויום חג לעיר שזוכה להוציא לפועל פרויקט התחדשות עירונית ראשון בתחומה. חברת יובלים גאה על הזכות להיות החלוצה בתחום הזה באור יהודה ולבנות עבור מאות משפחות בתים בסטנדרטים הגבוהים ביותר ובסביבת מגורים מתחדשת ואיכותית".

 

ערן אדרי, מנהל יזמי בחברת יובלים : "מתחם הכלנית הינו חלק מתכנית רחבה להתחדשות עירונית באור יהודה, שהחלה תהליך של התחדשות בשנים האחרונות. בזכות שיתוף פעולה פורה עם העירייה ועם דיירי השכונה, ודרך התעדוף של הפרויקט על ידי המדינה, הצלחנו להגיע לשלב של הריסת בנייני הדירות הישנים והמטים ליפול, והקמת הפרויקט החדש והמודרני לטובת דיירי המקום והישוב כולו.

הגדלת מספר יחידות הדיור בשכונה יאפשר הגירה חיובית לעיר, הקרובה כל כך לתל אביב. הדיירים שפינו את דירותיהם הישנות יעברו להתגורר בדירות חדשות ומרווחות וייהנו מאיכות חיים גבוהה יותר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתקבוצת תדהרעיריית אור יהודהליאת שוחטותמ"לאיציק ברוךיסקי-מור-סיון אדריכליםמתחם כלנית באור יהודהערן אדריפינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...