המשנה החדשה ליועמ"ש כרמית יוליס: "עם כל השיפורים בחלופת שקד – עדיין ההעדפה הלאומית היא מתחמים מתחדשים, ראייה הוליסטית"

כך אמרה המשנה החדשה ליועמ"ש, כרמית יוליס, באירוע פסגת הנדל"ן המתקיים היום • עוד אמרה יוליס: "כל ההתקשקשות הזאת של 'מה יהיה ההיטל במתחם ספציפי' אמורה להתבטל"

שיתוף הכתבה
אילי בר וכרמית יוליס בכנס פסגת הנדל"ן 2021 (יוסי אלטמן)אילי בר וכרמית יוליס בכנס פסגת הנדל"ן 2021 (יוסי אלטמן)

"עם כל השיפורים שיהיו במסגרת חלופת שקד - שתדאג לשטחים לצורכי ציבור למשל, דברים שתמ"א 38 לא דאגה להם – עדיין ההעדפה הלאומית היא לראות מתחמים מתחדשים, בראייה הוליסטית יותר. במסגרת החקיקה של חלופת שקד הדבר הזה יעלה לדיון ונצטרך לחשוב על זה שוב".

כך אמרה היום (ב') כרמית יוליס, המשנה הטרייה ליועץ המשפטי לממשלה, בפסגת הנדל"ן 2021, במסגרת ריאיון "אחד על אחד" עם אילי בר, מנכ"ל משותף באקו סיטי. יוליס המשיכה ואמרה כי "משבר הדיור העסיק ומעסיק ממשלות רבות, וגם מעסיק אותנו, בייעוץ המשפטי לממשלה.

הובלנו צוות שפעל כשנתיים עם מנהל התכנון , הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, משרד האוצר וגורמים רלוונטיים נוספים, למיפוי החסמים בהתחדושת עירונית – כי ההתחדשות היא הדבר הבא ולשם המשק הולך. אין לנו יותר קרקעות בתולות, המשימה המאתגרת יותר היא בתחום הספציפי הזה"

הובלנו צוות שפעל כשנתיים עם מנהל התכנון , הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, משרד האוצר וגורמים רלוונטיים נוספים, למיפוי החסמים בהתחדושת עירונית – כי ההתחדשות היא הדבר הבא ולשם המשק הולך. אין לנו יותר קרקעות בתולות, המשימה המאתגרת יותר היא בתחום הספציפי הזה.

המטרה בראש ובראשונה היא להביא ל-win win situation, כך שנבטיח את העסקאות הטובות ביותר לאנשים שגרים שם, נתרום למאמץ לטיפול במשבר הדיור, וגם נתרום לשיפור איכות החיים בסביבה". 

באשר להפחתת שיעור הרוב בפרויקטים לפינוי-בינוי אמרה יוליס: "בעולם שבו אנחנו נמצאים, סירוב של דייר אחד יכול להביא למצב שבבניין שלם לא יהיה אף פעם פינוי-בינוי. המטרה להפחית את הרוב היא לגרום לכל העולם הזה להתממש ולקחת אותו קדימה. לצד זה היה חשוב לנו לשמור על הדיירים, שיוויון ושקיפות והגינות, ולכן הרפורמה שלובה – לצד סעיפים להגברת עסקאות ורצון לתת לשוק לעבוד, ישנם סעיפים שמטרתם לשמור על הדיירים בפרויקטים האלה מצד שני.

אנחנו רוצים להחזיר את הכוח לדיירים, וזו חקיקה שאין לה אח ורע בישראל. יש בה סעיפים דרמטיים מאוד, ולא פשוט להעביר כאלו סעיפים בכנסת. הפחתת הרוב היא דבר לא פשוט ודרמטי, אנחנו ניצבים על במות רבות ומסבירים את הדבר הזה. אנחנו לא שוכחים את האנשים שבקצה שרשרת המזון הזו, הדיירים – והיא יכולה להיות דורסנית מאוד"

אנחנו רוצים להחזיר את הכוח לדיירים, וזו חקיקה שאין לה אח ורע בישראל. יש בה סעיפים דרמטיים מאוד, ולא פשוט להעביר כאלו סעיפים בכנסת. הפחתת הרוב היא דבר לא פשוט ודרמטי, אנחנו ניצבים על במות רבות ומסבירים את הדבר הזה. אנחנו לא שוכחים את האנשים שבקצה שרשרת המזון הזו, הדיירים – והיא יכולה להיות דורסנית מאוד.

שר המשפטים יוציא תקנות ויקבע כללים שבלעדיהם אי-אפשר להתקדם. אלו אמירות מאוד מתערבות, שכלולות בחקיקה החדשה, ואנחנו מודעים לכך, אבל יש דברים שלדעתי חשובים, כדי להגן על הדיירים, בטח כאשר אנחנו רוצים לתת את הכוח לשוק החופשי".

יוליס התייחסה גם לסוגיית היטלי ההשבחה ואמרה: "בעבר כבר כתבנו חקיקה מאוד ענפה בנושא, ומאז היועמ"ש הוא זה שמפציר בשרים האמונים על התחום לקדם חקיקה כזו, למען השקיפות. במסגרת הרפורמה – שנתקין בשנה הקרובה – לפחות בהיטלי השבחה בהתחדשות עירונית נוכל להגיד מה תהיה שיטת החישוב. חשוב מאוד להביא לוודאות. כל ההתקשקשות הזאת של 'מה יהיה ההיטל במתחם ספציפי' אמורה להתבטל. ברובד הגבוה יותר, אני הראשונה שאשמח שכל העניין הזה יסתדר ושתהיה יותר בהירות בתחום".

יוליס התבאטאה גם בנושא המטרו ואמרה כי "יש כאן ריוויזיה דרמטית - משפטית, נדל"נית, קניינית. מדובר בעלויות גרנדיוזיות, שלא יגיעו רק מאוצר המדינה, ולכן זה נוגע גם לנדל"ן. מדובר על התחדשות אורבנית בסדר גודל אחר לגמרי. החקיקה שכבר עברה, וזו שעתידה לבוא, תדבר על מתחמי ענק למטרו שמעליהם יהיה מסחר, וזו פעם ראשונה שהמדינה קובעת שההפקעה תהיה מבעלי העניין גם במתחמים גדולים, עם אפשרות לתת להם זכות ראשונים למימוש".

גם עו"ד צבי שוב , מומחה לנדל"ן, תכנון ובנייה, התייחס בכנס לנושא ואמר: "מתעלמים מהשינויים שחלים בבנייה התלת-מימדית והתת-קרקעית, ומכך שבין התוכניות בשטח שעברו שינוי, החוק והתקנות עומדים במקום ועדיין במתכונת הקודמת.

כך לדוגמה, המכרזים והקרקעות לבנייה למגורים בתל אביב, בדגש על שדה דב - אין באמת מסננת, הרשות המקומית יכולה לקחת לעצמה המון, למשל דירות בנות השגה, ולתת לך, האזרח, בעל הקרקע, מעט. כל עוד לא נפגעת, גם אם השבחת את הקרקע שבבעלותך בשקל, לא תקבל פיצויים. כל זה לא מעוגן בחוק ובתקנות וצריך לדאוג שהמצב ישתנה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתעו"ד כרמית יוליסאקו סיטיאילי ברהיועץ המשפטי לממשלהפינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...