אשדוד: יד אחת מפחיתה בדיור להשכרה; השנייה טוענת: "נדרש להגדיל את מלאי היח"ד להשכרה באופן משמעותי"

לפני כשבוע דיווחנו כאן על הורדת שיעור היח"ד במתחם פארק לכיש – אך בדיון סביב ההתנגדויות לפרויקט רובע סיטי בעיר מציינת הוועדה המחוזית כי "מלאי היח"ד להשכרה בהישג יד בעיר נמוך מאוד"

שיתוף הכתבה
עודד פלוס, יו"ר הוועדה המחוזית דרום (המשרד לשירותי דת)עודד פלוס, יו"ר הוועדה המחוזית דרום (המשרד לשירותי דת)

מה מצב שוק הדירות להשכרה ארוכת הטווח באשדוד, ועד כמה הוא קשה? מתברר שהתשובה לשאלה החשובה הזו תלויה בגורם המשיב: בעוד הממשלה, לבקשת עיריית אשדוד, הסכימה על הפחתת שיעור הדירות להשכרה בפרויקט אחד בעיר, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום מצהירה, ביחס לפרויקט אחר: "מלאי יחידות הדיור להשכרה בהישג יד בעיר, מאושר ומתוכנן, הינו נמוך מאוד, ולא יוכל להוות מענה מספק לצורך ההולך וגובר".

כפי שפרסמנו כאן לפני ימים אחדים, פנתה העירייה לממשלה בבקשה להפחית את מכסת יחידות הדיור להשכרה בתוכנית פארק לכיש שבצפון העיר. בקשת העירייה הייתה להפחית את שיעור הדירות בייעוד זה מ-30% ל-15% מכלל הפרויקט, כלומר ל-359 יח"ד מתוך כ-2,700 יחידות הדיור שאושרו ברובע החדש. הבקשה אושרה על ידי הממשלה.

פרויקט אחר שמקודם בימים אלו הוא פרויקט אשדוד "הצעירים - רובע סיטי" במרכז העיר. התוכנית מציעה 285 יח"ד בכמה בנייני מגורים, בגובה מרבי של 25 קומות מעל שתי קומות מסד, המיועדות למסחר ולשימושים ציבוריים. הפרויקט אושר לאחרונה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום, ונראה שהגישה לגביו שונה לגמרי, בכל הקשור לשטחי המגורים בשכירות ארוכת טווח.

אכן קיים ומתוכנן בעיר מצאי נרחב של יחידות דיור קטנות לרכישה כפי שטען מהנדס הוועדה, אך דירות אלה לא מהוות דיור בהישג יד. במרבית התוכניות שבהן נקבעו יח"ד להשכרה, מדובר בהשכרה ל-20 שנים בלבד, כך שמדובר במלאי דירות בעל תוקף מוגבל שיהיה צורך לחדשו"

עמדה זו אפשר לראות בישיבת ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית, שנערכה באפריל 2021. שם נידונה בין היתר התנגדות להקצאת דיור להשכרה בתוכנית, "לאור טענת מהנדס העיר כי בעיר קיים מצאי מספיק של דירות להשכרה ו/או דיור בהישג יד", כך לשון ההתנגדות.

בתגובה להתנגדות זו ציינה הוועדה כי "אכן קיים ומתוכנן בעיר מצאי נרחב של יחידות דיור קטנות לרכישה כפי שטען מהנדס הוועדה, אך דירות אלה לא מהוות דיור בהישג יד. במרבית התוכניות שבהן נקבעו יח"ד להשכרה, מדובר בהשכרה ל-20 שנים בלבד, כך שמדובר במלאי דירות בעל תוקף מוגבל שיהיה צורך לחדשו".

בהמשך לכך, בדיון ועדת המשנה להתנגדויות שנערך באוגוסט 2021 צוין כי התוכנית תאושר למתן תוקף בכפוף לכמה שינויים, וכי "אחד התיקונים המשמעותיים היה בנוגע לסוגיית הדיור להשכרה בתוכנית". כאן מגיע פירוט עמדת הוועדה בנושא:

"אכן קיים ומתוכנן בעיר מצאי נרחב של יחידות דיור קטנות לרכישה, כפי שטען מהנדס הוועדה, אך דירות אלה לא מהוות דיור בהישג יד, לא בהתאם לחוק ולא בפועל, ככל שמחירי הדיור עולים, מאחר שאינן נגישות כלכלית עבור חלקים הולכים וגדלים של הציבור. 

מלאי יחידות הדיור להשכרה בהישג יד בעיר, מאושר ומתוכנן, הינו נמוך מאוד והוועדה מניחה כי מצאי זה לא יוכל להוות מענה מספק לצורך ההולך וגובר בדיור בהישג יד, במיוחד במרכז העיר. לפיכך נדרש להגדיל את מלאי יחידות הדיור להשכרה בעיר באופן משמעותי". 

מן הצד השני, כמות היח"ד שאושרו בסופו של דבר אינה גבוהה במיוחד: "עם זאת, מחליטה הוועדה כי שיעור יחידות הדיור להשכרה בהישג יד ייקבע על 30% מסך יחידות הדיור בפרויקט, ובסך הכול כ-90 יח"ד להשכרה בתמהיל גדלים הקבוע בתוכנית. 

נוסף על כך מחליטה הוועדה כי יחידות דיור אלה ימוקמו בתא שטח 141 בפריסה בשלושת מגדלי המגורים המוצעים בתא שטח זה, באופן שכמות יחידות הדיור להשכרה בבניין לא תעלה על 50% מסך יחידות הדיור בכל בניין. ייקבע בתוכנית כי דירות אלה ייועדו להשכרה לתקופה של 25 שנה לפחות".

הוועדה מחליטה כי יחידות הדיור להשכרה בהיקף 85 יחידות דיור (בשטח בניה כולל הזכויות היחסי, בהתאם לתמהיל יחידות הדיור שעליו החליטה הוועדה בהחלטתה הראשונה),הינן זכויות תוספתיות, אשר הוועדה לא הייתה מאשרת לולא היו מיועדות לדיור בהישג יד להשכרה"

בהמשך להצהרה זו "קיבעה" הוועדה כמות של 85 יחידות דיור בפרויקט כדירות להשכרה שאי-אפשר לשנות את ייעודן: "הוועדה מחליטה כי יחידות הדיור להשכרה בהיקף 85 יחידות דיור (בשטח בניה כולל הזכויות היחסי, בהתאם לתמהיל יחידות הדיור שעליו החליטה הוועדה בהחלטתה הראשונה),הינן זכויות תוספתיות, אשר הוועדה לא הייתה מאשרת לולא היו מיועדות לדיור בהישג יד להשכרה. זכויות הבנייה ללא תוספת זו תעמודנה על 200 יחידות דיור, לצד שטח כולל יחסי עבור יחידות אלה".

כאמור, תוכנית רובע סיטי אושרה לפני ימים אחדים על ידי הוועדה המחוזית. מדובר בתוכנית שהגישה עיריית אשדוד, המשמשת גם כיזמית. היא משתרעת על פני שטח של כ-18 דונם, ומציעה לצד שטחי המגורים גם 30,764 מ"ר שטחים עבור מבני ציבור, ועוד 1,640 מ"ר שטחים עבור מבני ציבור.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שכירות ארוכת טווחעיריית אשדודעודד פלוסקריית פארק לכיש אשדודהוועדה המחוזית לתכנון ובנייהרובע סיטי אשדוד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...