מבואות שער יפו, מתחם דיסקין, מידטאון וקניון מלחה: ארבע תוכניות בירושלים מתקדמות לעבר ביצוע

שתי תוכניות – מידטאון שבכניסה לעיר והרחבת קניון מלחה – אושרו • התוכניות עבור מבואות שער יפו ומתחם דיסקין הופקדו באופן רשמי • הבינוי בארבע התוכניות יחד: כמעט 300,000 מ"ר

שיתוף הכתבה
הדמיית מתחם מלחה בירושלים לאחר הרחבתו (קולקר-קולקר-אפשטיין אדריכלים)הדמיית מתחם מלחה בירושלים לאחר הרחבתו (קולקר-קולקר-אפשטיין אדריכלים)

"חגיגת תכנון" בירושלים: ארבע תוכניות חשובות ומשמעותיות זכו לאחרונה להחלטות המקדמות אותן שלב משמעותי לקראת ביצוע: תוכנית מידטאון בפרויקט הכניסה לעיר, תוכנית הרחבת מתחם קניון מלחה, תוכנית מתחם דיסקין ותוכנית מבואות שער יפו. כל אחת מהתוכניות הללו ייחודית ומשמעותית בדרכה, וכולן יחד יוסיפו איכויות בנייה רבות לעיר הבירה.

נתחיל בתוכנית מידטאון, אשר אושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים. בעירייה מגדירים זאת "מגה פרויקט", הכולל ארבעה מגדלים שבהם עד 42 קומות, 1,000 יחידות דיור ושטחי מלונאות, מסחר, משרדים, דיור מוגן ושטחים לצורכי ציבור. הפרויקט מתוכנן על ידי האדריכל רפאל דה לה פונטיין, בשיתוף סטודיו יגאל לוי.

התוכנית כוללת בסך הכול כ-170,000 מ"ר בנייה, מעל חניון תת-קרקעי עם כמעט 1,400 חניות למכוניות, ויותר מ-1,700 מקומות חניה לאופניים ולאופנועים. הבינוי בתוכנית ישולב עם גינות כיס וייציע גם הקמת רשת רחובות חדשה להולכי רגל, שלאורכם תהיה פעילות מסחרית

התוכנית כוללת בסך הכול כ-170,000 מ"ר בנייה, מעל חניון תת-קרקעי עם כמעט 1,400 חניות למכוניות, ויותר מ-1,700 מקומות חניה לאופניים ולאופנועים. הבינוי בתוכנית ישולב עם גינות כיס וייציע גם הקמת רשת רחובות חדשה להולכי רגל, שלאורכם תהיה פעילות מסחרית.

הפרויקט ממוקם לאורך ציר הרכבת הקלה, בסמוך לתחנת "הטורים", ותחום בין הרחובות יפו, שערי צדק והרב שמואל ברוך. ממערב לפרויקט ממוקם בית עלמין קטן ששימש את היישוב היהודי בימי מלחמת העצמאות. הפרויקט משלב בתוכו את מבנה בית החולים שערי צדק הישן. 

"פרויקט 'מידטאון' הינו אחד הפרויקטים המשמעותיים ברובע הכניסה לעיר המוקם בימים אלו", נכתב בהודעת העירייה. "מדובר במתחם ענק בעירוב שימושים הכולל שטחי מסחר, תרבות ופנאי, מלונאות ומגורים, שיאפשר מגורים בסמיכות למרכזי תעסוקה".

מרחיבים את קניון מלחה

לצד תוכנית מידטאון, אושרה תוכנית נוספת – במקרה זה על ידי הוועדה המחוזית: התוכנית להרחבת מתחם קניון מלחה בירושלים. מדובר בתכנון לתוספת של שני מגדלים בני 18 קומות במתחם, שישמשו לתעסוקה, ועוד 300 דירות עבור דיור מוגן.

התוכנית, ביוזמת קבוצת עזריאלי , כוללת את הרחבת מבנה הקניון ב-12,700 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, לצד הקמת המגדלים, שיוקמו על שטחי החניונים העליים של הקניון. נוסף על כך, התוכנית תאפשר תוספת של 8,300 מ"ר מסחר בחזיתות הקניון, ובכך תיצור גישה קלה למסחר על הרחוב, ללא צורך בכניסה לקניון. בסך הכול כוללת התוכנית תוספת בינוי של 90,000 מ"ר. התוכנית נערכה על ידי משרד האדריכלים קולקר-קולקר-אפשטיין.

עוד שתי תוכניות מופקדות 

לצד שתי התוכניות המאושרות, הופקדו עוד שתי תוכניות חשובות בעיר: האחת היא תוכנית מתחם דיסקין, שהוחלטה להפקדה במאי 2020 (אז דיווחנו, בטעות, כי היא כבר הופקדה) וכעת הופקדה באופן רשמי. מדובר בתוכנית החולשת על פני כ-20 דונם, במתחם מבנה "בית היתומים דיסקין" ההיסטורי שברחוב גבעת שאול.

התוכנית מציעה 300 יח"ד חדשות, 2,440 מ"ר של שטחי מסחר ועוד 600 מ"ר של מבני ציבור. היא כוללת גם את שימורו החיצוני של מבנה בית היתומים. בדברי ההסבר נכתב עוד כי "התוכנית מציעה להוסיף ייעודי קרקע עבור מגורים, מסחר ותעסוקה, שטחים פתוחים ומבני ציבור, שבילים ושפ"פ"

התוכנית מציעה 300 יח"ד חדשות, 2,440 מ"ר של שטחי מסחר ועוד 600 מ"ר של מבני ציבור. היא כוללת גם את שימורו החיצוני של מבנה בית היתומים. בדברי ההסבר נכתב עוד כי "התוכנית מציעה להוסיף ייעודי קרקע עבור מגורים, מסחר ותעסוקה, שטחים פתוחים ומבני ציבור, שבילים ושפ"פ". עוד מצוין שם, בקשר לאישור תוכנית מידטאון, כי הפרויקט משתלב עם תכנון הכניסה לעיר, ומסייע בעיצובה של שדרת הכניסה לירושלים.

התוכנית השנייה שהופקדה היא תוכנית מבואות שער יפו, שמטרתה "פיתוח והנגשה למבקרים של האתר הארכאולוגי "מתחם בית המרחץ הביזנטי". היא כוללת הקמת מרכז מבקרים, אזורי התכנסות בחללים קיימים בסמוך לכביש 60 ומתחתיו, פיתוח והסדרת צירי גישה וכניסה לעיר העתיקה ופיתוח השטחים הפתוחים.

התוכנית מציעה גם חיבור אל פארק טדי, ש"ישפר את הגישה לעיר העתיקה מכיוון מערב בכך שיאפשר מעבר הולכי רגל רציף, בחלל מקורה במרביתו, ללא חציית דרכים ראשיות, וייצר רצף בין שרידי המתחם הביזנטי לשרידים המוצגים בפארק כיום. החיבור למוזיאון מגדל דוד יאפשר נתיב הליכה נוסף אשר מפחית עומסים בצירים הקיימים ומייצר צירים נוספים למוזיאון.

חזיתות החללים המקורים הקיימים מתחת לכביש 60 ולגשר ממילא ייצרו שטחים סגורים בשטח של כ-3,800 מ"ר. חללים אלו מיועדים לפעילות מוזיאלית, חינוכית, תרבותית ותפעולית. הבינוי המוצע יהפוך את העזובה שקיימת במקום למתחם שימושי ואיכותי הפתוח לציבור, עם ערך תיירותי מונגש לציבור הרחב".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קניון מלחהמידטאון ירושליםמתחם בית היתומים דיסקיןמבואות שער יפוהוועדה המחוזית לתכנון ובנייההוועדה המקומית לתכנון ובנייהעיריית ירושליםמשרד קולקר, קולקר אפשטיין אדריכליםקבוצת עזריאלימתחם שערי צדק הישןפרויקט הכניסה לעיראדריכל רפאל דה לה פונטייןמשרד יגאל לוי אדריכלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...